3 neen, vlak achter het Paleis staat de gruwel van het horizontalisme te pronk. Het gebouw dat omstreeks 1927 daar werd neergezet in de plaats van een aantal panden tegenover de Voorburg walgevel van het Paleis. Zó nadrukkelijk overheersen de horizontage lijnen hier in een omgeving waar alle lijnen om- hoogstreven ook van het „Perenburg" van rijksbouwmeester Peters, het hoofd postkantoor op de hoek van Voorburg wal en Paleisstraat - dat men hier kan spreken van een klassiek voorbeeld van een gebouw op een volstrekt verkeerde plaats neergezet. Het zou ter hoogte van het Minervaplein geen slecht figuur hebben geslagen. Op de plaats uitgere kend achter het Koninklijk Paleis, eens gevierd als het achtste wereldwonder, is deze vergissing in baksteen begaan. Een generatie Amsterdammers kende het als „het geldkantoor" het is nu een ge bouw dat niet langer door het publiek wordt betreden: het telecommunicatie- gebouw. Des avonds zijn de rolluiken van de benedenverdieping afwerend gesloten. Een donkere geschiedenis! Het hoofd schuddend over een zo gran dioos mistasten over wat men kan bou wen in de gevoelige binnenstad van Amsterdam met zijn duizenden monu- 64 menten kunnen we nog even „Het witte huis" kijken, een van de meest typische voorbeelden van Jugendstil in de stad. De gevel, tussen het Singel en de Spuistraat laat zich het best bewonder en van de kant van de brug over het Singel. Het pand is gedoemd te verdwij nen voor het nieuwe gebouw van de faculteit der letteren van de Universiteit van Amsterdam, dat ook het grote aan grenzende pand, eens zetel van de Twentse Bank zal omvatten. Niet zo heel ver hier vandaan is een ander overheidsgebouw dat het stadsbeeld geen goed heeft gedaan. Wij bedoelen de telefooncentrale aan de Herengracht en het Singel bij de Oude Spiegelstraat, een kolos, die op deze plaats volstrekt detoneert. De gevel, aanvankelijk kenmerkend voor de baksteenarchitectuur van de Amster damse school is in de jaren vijftig ver vangen door een nieuwe gevel tegelijk met een ingrijpende inwendige verbou wing. Maar te redden was er weinig meer of het moet zijn dat het al te nadrukkelijke horizontalisme wat is ver zwakt. Boosdoeners Want het is duidelijk dat die horizonta le lijnen hele erge boosdoeners zijn in het stadsbeeld. Slimme architecten zijn dan ook tegenwoordig ijverig bezig ver ticalen op hun tekentafels te laten trek ken. Zo vallen hier en daar - en toeval lig op de Herengracht vlak bij dat Witte Huis van zojuist onopvallende don kere moderne gevels te ontdekken: met verticale lijnen overheersend en met een weldadige onopvallendheid tegenover de omgeving. Die onopvallendheid geldt zeker niet voor de jongste hotelreus in de stad, het Marriott Hotel aan het Leidsebosje, dat de omgeving helemaal domineert met zijn elf verdiepingen, maar die indruk toch weer wat verzacht door het terug wijken van de gevel naar de Von delstraat. Men moet overigens wel be denken, dat hiervoor de Koepelkerk, die zoveel Amsterdammers zich met veel nostalgie herinneren, heeft moeten wij ken. Tegen het verdwijnen van deze kerk heeft enige jaren geleden Henri Knap in Het Parool nog een dappere maar van te voren tot mislukken ge doemde actie gevoerd. Maar laten we de waarde van zulke acties niet on derschatten - zij maken toch een groter publiek bewust van wat er gaande is aan systematische verarming en soms zelfs verloedering in de stad. Zo hebben ook de Nieuwmarktacties - de Bond Heemschut heeft zich ui-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1975 | | pagina 12