Bouwen in de Jordaan (gt f r 0 H. ^i- !r door G. Prins, architect HBO Toen de sttid Amsterdam in 1609 van Ridderschap en Steden van Holland en West-Friesland octrooi verkreeg voor een nieuwe stadsuitleg vanaf de oude wallen, sprak het vanzelf dat gegeven heden van het betrokken terrein het ontwerp zouden beïnvloeden. Het ongecompliceerde grachten- en stratenpatroon van de Jordaan, ont leent zijn vorm aan de waterlopen, paden en perceelsvornlen (b.v. het aan wezige Karthuizer klooster) zoals die toen waren. Ook tegenwoordig speelt bij het ont werpen van een nieuwe wijk weer steeds meer de eigen aard van de aan getroffen situatie mee. Aan het maken van bestemmingsplannen gaat een in ventarisatie van landschappelijke en cultuurhistorische waardevolle elemen ten vooraf, die dan een nieuwe functie kunnen krijgen. De methode „zand erover en iets nieuws vanachter je tekentafel ontwer pen" wordt niettemin nog veelvuldig gehanteerd. Gelukkig is het uitgangspunt van de Gemeente Amsterdam, zoals dat in het structuurplan is vastgelegd, handha ving van de unieke ruimtelijke struc tuur van de binnenstad, waarvan het stratenpatroon het eerste monument is. De Jordaan neemt door zijn bekend heid in deze binnenstad een bijzondere plaats in en kan niet los van dat geheel bekeken wprden. Deze buurt heeft lange tijd als typisch woon- en verzorgingsgebied t.o.v. de binnenstad gefunctioneerd. De overtrokken populariteit van de Jordaan heeft ze echter als woonbuurt gezien de slechte woonomstandighe den niet verdiend. Het zijn de andere (overbekende) aspecten, die dit kleine Amsterdamse stadsdeel zo'n grote populariteit heb ben gegeven. De grote aantrekkingskracht van deze buurt ligt mijns inziens in andere din gen, dan-alleen de bevolking met een bepaalde sociale achtergrond. De aantrekkingskracht van dit gebied, gelegen tussen twee belangrijke stede- bouwkundige elementen de Prinsen gracht en de voormalige stadsomwal ling wordt bepaald door een eigen schaal en maat. Daartoe draagt de afwisseling van straten en grachten in hoge mate bij. De verhoudingen, die in de nog niet beschadigde grachten te vinden zijn, zijn belangrijk. Afb. I: Gracht profielen Afb. 2: Karakteristieke Jordaanhuizen in cle Tuinstraat liili'ilUhl, 2800 f- ïijjiijl [jfffrrprr rozengracht j2800 lindangracht v# 1250 -2800- r tgelantiersgracht -|2800 bloemgracht De verhouding van een straat wordt in twee richtingen bepaald: bebou wingshoogte en straatbreedte. Bij een gracht komt daar nog het extra ele ment van het water bij. Vergelijk de getekende profielen van de Egelantiersgracht en Bloemgracht met die van de gedempte Lindengracht (zie afb. I). Hieruit put ik de moed om te pleiten voor het weer opengraven van de laatst genoemde en ook van de minder aantrekkelijke Jordaan-grachten. Terzijde is het aardig te vermelden, dat al deze grachten, gemeten tussen de gevelwanden, eenzelfde breedte hebben. Toch is de verschijningsvorm heel verschillend. De Bloemgracht b.v. er vaart men intiemer dan de Egelan tiersgracht, terwijl het water daar maar één meter smaller is. Het uitgangspunt is handhaving van de 43

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1975 | | pagina 9