Heemschut in actie Sluizen te Zwolle Geertruikerkhof Den Bosch Wasserij te IJsselmuiden Metro Amsterdam brug en boerderij dat op de monumenten lijst staat en alszodanig als beschermd ge zicht moet worden gezien. Heemschut: „De afbraak van de bijzonder aardige boer derij uit het eind van de vorige eeuw en het rooien van bomen achten wij aller minst de juiste aanzet tot de inrichting van dit aantrekkelijke gebied". „Juist waar uw colleges de landschappe lijke en cultuur-historische aspecten van dit monument naar waarde hebben ge schat en handhaving van het complex niet in strijd behoeft te zijn met een ade quaat dijkbeheer, vinden wij het afvoeren van de grote sluis van de monumenten lijst te rigoreus". Aldus heeft Heemschut B en W en de raad van Zwolle laten weten. Dit, naar aanleiding van het feit dat Zwolle de grote sluis in het Katerveercom- plex van de lijst wil hebben en aan de an dere kant de kleine sluis en de dubbele op haalbrug wil handhaven. Heemschut vraagt zich af of de tussenoplossing, waar- De grote sluis in het Katerveercomplex bij Zwolle. bij weliswaar uit een oogpunt van veilig heid het buitenhoofd van de grote sluis door een dam buiten werking wordt ge steld maar het overige deel van de sluis be houden blijft, wel voldoende is bestu deerd. Zou de grote sluis als passantenha ven ook niet geschikter zijn dan de kleine sluis die men daar nu voor in aanmerking wil laten komen? Heemschut heeft B en W van Den Bosch een uitvoerige reactie gezonden naar aan leiding van het voor-ontwerp van het be stemmingsplan Sint Geertruikerkhof en omgeving. Heemschut is blij met onderde len van het plan zoals de restauratie van de Orthenstraat en het herstel van de Bin- nendieze. Minder gelukkig is Heemschut met het voornemen om doorgaand ver keer op het Sint Geertruikerkhof te hand haven. Afsluiting voor dit verkeer zou de mogelijkheid openen de situatie rondom de vroegere Geertruikerk opnieuw en daardoor tegen de historische achter grond te bezien. Bezwaar bestaat ook te gen het doorzetten van de grootschalige bouw aan het Geertruikerkhof in de rich ting van en in de fijnschalige Orthen straat. Volgens Heemschut moet het nu juist omgekeerd. Wat het herstel van de Binnendieze betreft: dit riviertje zou zowel in oostelijke als westelijke richting moe ten worden doorgetrokken waardoor aan de westelijke tak de vroegere pastorie Sint Pieter weer in hel water komt te staan. Heemschut pleit bovendien voor herstel van de fundamenten van de Geertruikerk. Het water van de Binnendieze kan langs en onder de resten van de kerk worden doorgevoerd, waarbij de funderingen als borstwering dienen en een terrasje vor men. Er zou ook een gebouwtje geplaatst kunnen worden. Kortom, er is iets ludieks van te maken. Heemschut heeft opnieuw veel bemoeie nis gehad met de antieke wasserij aan de Frieseweg te IJsselmuiden. Dit karakteris tieke geheel is nu voorlopig op de monu mentenlijst gezet, hetgeen op zichzelf be moedigend is. De gemeente* denkt daar echter anders over. Zij is er vooral ver baasd over dat, toen zij drie jaar geleden zelf om plaatsing op de lijst vroeg, op name werd afgewezen terwijl de wasserij, die inmiddels sterk in verval is, nu plotse ling wel op de lijst prijkt. De gemeente wil dan ook daarin niet meer meegaan, maar de wasserij afbreken om op het ter rein enige bungalows te laten bouwen. De raad heeft inmiddels een wijziging van het bestemmingsplan in die zin goedge keurd. Heemschut is nu weer in de zaak ge sprongen, met het verzoek aan GS van Overijssel de wijziging in het plan af te wijzen. Aan de raad van IJsselmuiden heeft Heemschut gevraagd het plan nog eens te bekijken. Er zou wel gebouwd kun nen worden terwijl tegelijk de wasserij overeind blijft. Na opnieuw veel geharrewar heeft de raad van Amsterdam, zoals bekend, besloten de bouw van de oostlijn van de metro tot het Centraal Station toch voort te zetten. Heemschut was voor uitstel van de af bouw en een nieuwe bezinning op het pro ject, en zond in die geest aan de raad een brief. Heemschut betreurt het dat Amster dam nog steeds niet een totaal-plan voor het verkeer en vervoer op tafel heeft gelegd en stelt: „Vandaar dat er in de afgelopen jaren te weinig basis is geweest voor een goed beeld van de functie van de metro in de gehele Amsterdamse ontwikkeling. Dit geldt eveneens voor de betekenis van het oostlijntje dat, nu het totale metronet niet meer gerealiseerd zal worden, een functie in een regionaal vervoersstelsel zou moe ten gaan vervullen - een functie waarvoor het niet is opgezet". De NS zien trouwens Geteisterde Nieuwmarktbuurt al geen kans meer om het in een regionaal railstelsel in te passen. Met anderen twij felt Heemschut ernstig aan het effect van de oostlijn. Maar inmiddels wordt een Nieuwmarktbuurt wel zwaar geteisterd en gaan er geen veertig (wat al veel was) doch ongeveer honderd monumenten ver loren. Heemschut kan zich bovendien, ge zien de enorme problemen in de oude 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1975 | | pagina 21