Heemschut in actie
IJsselfront Deventer
Binnenstad Dordrecht
Hofsteden Nijmegen
Verkeer in Zwolle
St. Pieter Den Bosch
De u vertrouwde rubriekskop „Heem-
schutberichten" zult u in het vervolg
niet in dit orgaan aantreffen. Daar
voor komt, zoals nu voor het eerst,
de kop „Heemschut in actie" voor in
de plaats. Die kop dekt een attrac
tievere opzet van de rubriek én
onderstreept het feit dat de Bond
Heemschut op tal van punten actie
voert.
Aan GS van Overijssel is gevraagd Deven
ter éérst een totaal-verkeersplan te laten
maken voordat deze stad overgaat tot
min of meer incidentele ingrepen, waar
van de gevolgen niet direct zijn te over
zien maar die wél het ergste doen vrezen.
Zo'n ingreep is de geplande doorbraak
tussen Rembrandtkade en IJsselkade.
Die kan ertoe leiden dat langs het unieke
IJsselfront een zó drukke verkeersader
ontstaat, dat het noodzakelijk wordt om
ook het „knelpunt" Welle Duimpoort op
te ruimen. Er staat daar echter een
karakteristiek stuk bebouwing die zich
bij uitstek leent voor rehabilitatie en
restauratie. Het is daarom te meer zinvol
dat Deventer eerst eens het verkeer in z'n
geheel bekijkt, voordat er onherstelbare
schade wordt veroorzaakt.
Dordrecht heeft, sterk in afwijking van
het vigerende saneringsplan voor de bin
nenstad, een parkeergarage geprojecteerd
aan de Kolfstraat en Vest. Deze garage,
met een lengte van zo'n 130 m, zal in
diverse opzichten erg storend op de
omgeving werken. Dit te meer, omdat hij
tegenover de Ahrend Maartenshof
(monument) komt te liggen. Daarom is
aan de gemeenteraad van Dordrecht
gevraagd ter plekke een parkeerterrein
aan te leggen. Dat valt, zeker als het
aardig wordt aangekleed, veel beter in
het stadsbeeld in te passen. Wat dat
beeld betreft wordt de raad er verder op
gewezen dat het voor Dordrecht de
hoogste tijd is om in de oude stad rehabi
litatie en vernieuwbouw aan te pakken.
Dus niet nog meer laten verkrotten en
slopen. Dit slaat mede op het plan om de
school aan de nu nog gave Steegoversloot
fors uit te breiden en daarvoor vijf goede
panden af te breken.
In het gebied, dat Nijmegen voor zijn
nieuwbouwwijk Lindenholt heeft be
stemd, staat een aantal historische hof
steden. De boerderijen zijn van de ge
meente en die gaat, gelet op de slechte
staat waarin zij verkeren, kennelijk nog
uit van sloop. In een brief aan B. en W.
en de raad van Nijmegen wordt gepleit
voor het esthetisch en sociaal belang dat
de historische en karakteristieke be
bouwing voor het leefmilieu heeft.
Nijmegen wordt gevraagd dit belang óók
te erkennen, geen kaalslag toe te passen
en de oude hofsteden een functie te
geven in de nieuwbouw van Lindenholt.
In Zwolle is, naar aanleiding van een
discussienota „Verkeersmaatregelen
binnenstad", veel te doen over het ver
keer in de oude stad. Wat kan en wat
1: Het IJsselfront te Deventer.
2: De Vest in Dordrecht: plan voor par
keergarage
3: Historische hofstede in plan Linden
holt te Nijmegen.
4: Wilhelminasingel te Zwolle: nog altijd
doorgaand verkeer.
mag? In een reactie van Heemschut aan
de Zwolse raad wordt nog eens gesteld,
dat „verkeren" en parkeren in een histo
risch stadscentrum zoveel mogelijk be
perkt moet worden en wordt de visie van
de Vrienden van de Stadskern (zij kwa
men met een eigen nota) onderschreven
dat het verkeer in de oude stad te gast is
en zich ook als zodanig dient te gedra
gen. Betreurd wordt dat binnen de grach
ten de Wilhelminasingel nog als door
gaande route staat aangemerkt. Het
opofferen van het plantsoen aan de
Menno van Coehoornsingel om er par
keerruimte van te maken, wordt abso
luut onjuist geacht. Voorgesteld wordt
het scheppen van parkeermogelijkheden
aan de zuidkant van de stad, buiten de
grachten, met voortvarendheid ter hand
te nemen. Gevraagd wordt grote zorg te
besteden aan de aankleding van straten
en ruimten, vooral in de historisch waar
devolle omgeving.
Enige tijd geleden zijn enkele kerkgebou
wen te Den Bosch op de monumenten
lijst geplaatst. In een brief aan B. en W.
uit Heemschut zijn grote teleurstelling,
dat daar de zeer waardevolle neo-classi-
cistische Sint Pieterskerk niet bij is. Deze
kerk, in de jaren 1842 en 1843 gebouwd
door architect J. H. Laffertee, is al geslo-