Heemschut in actie IJsselfront Deventer Binnenstad Dordrecht Hofsteden Nijmegen Verkeer in Zwolle St. Pieter Den Bosch De u vertrouwde rubriekskop „Heem- schutberichten" zult u in het vervolg niet in dit orgaan aantreffen. Daar voor komt, zoals nu voor het eerst, de kop „Heemschut in actie" voor in de plaats. Die kop dekt een attrac tievere opzet van de rubriek én onderstreept het feit dat de Bond Heemschut op tal van punten actie voert. Aan GS van Overijssel is gevraagd Deven ter éérst een totaal-verkeersplan te laten maken voordat deze stad overgaat tot min of meer incidentele ingrepen, waar van de gevolgen niet direct zijn te over zien maar die wél het ergste doen vrezen. Zo'n ingreep is de geplande doorbraak tussen Rembrandtkade en IJsselkade. Die kan ertoe leiden dat langs het unieke IJsselfront een zó drukke verkeersader ontstaat, dat het noodzakelijk wordt om ook het „knelpunt" Welle Duimpoort op te ruimen. Er staat daar echter een karakteristiek stuk bebouwing die zich bij uitstek leent voor rehabilitatie en restauratie. Het is daarom te meer zinvol dat Deventer eerst eens het verkeer in z'n geheel bekijkt, voordat er onherstelbare schade wordt veroorzaakt. Dordrecht heeft, sterk in afwijking van het vigerende saneringsplan voor de bin nenstad, een parkeergarage geprojecteerd aan de Kolfstraat en Vest. Deze garage, met een lengte van zo'n 130 m, zal in diverse opzichten erg storend op de omgeving werken. Dit te meer, omdat hij tegenover de Ahrend Maartenshof (monument) komt te liggen. Daarom is aan de gemeenteraad van Dordrecht gevraagd ter plekke een parkeerterrein aan te leggen. Dat valt, zeker als het aardig wordt aangekleed, veel beter in het stadsbeeld in te passen. Wat dat beeld betreft wordt de raad er verder op gewezen dat het voor Dordrecht de hoogste tijd is om in de oude stad rehabi litatie en vernieuwbouw aan te pakken. Dus niet nog meer laten verkrotten en slopen. Dit slaat mede op het plan om de school aan de nu nog gave Steegoversloot fors uit te breiden en daarvoor vijf goede panden af te breken. In het gebied, dat Nijmegen voor zijn nieuwbouwwijk Lindenholt heeft be stemd, staat een aantal historische hof steden. De boerderijen zijn van de ge meente en die gaat, gelet op de slechte staat waarin zij verkeren, kennelijk nog uit van sloop. In een brief aan B. en W. en de raad van Nijmegen wordt gepleit voor het esthetisch en sociaal belang dat de historische en karakteristieke be bouwing voor het leefmilieu heeft. Nijmegen wordt gevraagd dit belang óók te erkennen, geen kaalslag toe te passen en de oude hofsteden een functie te geven in de nieuwbouw van Lindenholt. In Zwolle is, naar aanleiding van een discussienota „Verkeersmaatregelen binnenstad", veel te doen over het ver keer in de oude stad. Wat kan en wat 1: Het IJsselfront te Deventer. 2: De Vest in Dordrecht: plan voor par keergarage 3: Historische hofstede in plan Linden holt te Nijmegen. 4: Wilhelminasingel te Zwolle: nog altijd doorgaand verkeer. mag? In een reactie van Heemschut aan de Zwolse raad wordt nog eens gesteld, dat „verkeren" en parkeren in een histo risch stadscentrum zoveel mogelijk be perkt moet worden en wordt de visie van de Vrienden van de Stadskern (zij kwa men met een eigen nota) onderschreven dat het verkeer in de oude stad te gast is en zich ook als zodanig dient te gedra gen. Betreurd wordt dat binnen de grach ten de Wilhelminasingel nog als door gaande route staat aangemerkt. Het opofferen van het plantsoen aan de Menno van Coehoornsingel om er par keerruimte van te maken, wordt abso luut onjuist geacht. Voorgesteld wordt het scheppen van parkeermogelijkheden aan de zuidkant van de stad, buiten de grachten, met voortvarendheid ter hand te nemen. Gevraagd wordt grote zorg te besteden aan de aankleding van straten en ruimten, vooral in de historisch waar devolle omgeving. Enige tijd geleden zijn enkele kerkgebou wen te Den Bosch op de monumenten lijst geplaatst. In een brief aan B. en W. uit Heemschut zijn grote teleurstelling, dat daar de zeer waardevolle neo-classi- cistische Sint Pieterskerk niet bij is. Deze kerk, in de jaren 1842 en 1843 gebouwd door architect J. H. Laffertee, is al geslo-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1974 | | pagina 33