Schoonhoven: Structuurplan 73
Bij de raad der gemeente hebben wij in
een uitvoerig schrijven bezwaar inge
bracht tegen dit plan. Wij zijn van oor
deel dat de stadsuitbreiding dient te wor
den beperkt tot de reeds in uitvoering
zijnde stadswijk en de aandacht gericht
moet zijn op versterking van de woon
functie in de binnenstad. Indien een ver
dere uitbreiding al nodig is kan dit ge
schieden door een verdere afronding van
het vm. dorp Willige Langerak maar in
veel beperkter omvang dan thans gepro
jecteerd en rekening houdende met de
aanwezige objecten van landschappelijke
aard. De geplande industrieterreinen
kunnen aldaar niet gehandhaafd worden.
Het verkeers- en parkeervraagstuk eist
een nadere bestudering.
De raad heeft het plan thans met 11
amendementen vastgesteld. Hoewel hier
in gedeeltelijk aan de bezwaren werd
tegemoet gekomen hebben wij ons zowel
tot Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land als tot de Provinciale Planologische
Dienst gewend. Wij zouden de uitbrei
ding van het vm. dorp Willige Langerak
willen zien als een kleine uitbreiding die
een afronding vormt harmonisch aanslui
tend bij de oude bebouwing. Hiervoor
zijn dan ook geen extra voorzieningen
van infrastructurele aard noodzakelijk.
Het industriegebied in de wijk Willige
Langerak zal geen doorgang vinden maar
hiervoor in de plaats is 4,5 ha toegevoegd
aan het geplande industriegebied aan de
Lopikerweg. Door de ligging in de omge
ving van een natuurschoongebied zou de
uitvoering van dit plan een aantasting
hiervan betekenen.
Neede: Kappen van bomen
Hoewel wij in ons vorige blad konden
melden dat wij gerust konden zijn op de
ontwikkelingen daar dit zoals werd me
degedeeld slechts een noodzakelijke uit
dunning betrof van ca. 400 bomen heeft
de gemeente thans een prijsopgave ge
vraagd voor het kappen van ca. 850 bo
men langs de Diepenheimse- en Haaks-
bergseweg.
Na contact met de gemeente werd mede
gedeeld dat er voor bezwaarden nog ter
plaatse uitleg en aanwijzing zal plaatsvin
den.
Leusden: Ontwerp bestemmingsplan
Hoewel wij ons met het plan „Princen-
hof" als zodanig kunnen verenigen heb
ben wij in een adres aan de raad wel
bezwaar gemaakt tegen enkele bepalin
gen in de voorschriften. Wij verzochten
om matiging in het tempo van het uitge
ven van bouwterreinen voor diensten en
instellingen waarin dit gebied zal voor
zien. Met toepassing van art. 19 procedu
res is reeds een groot gedeelte van de hier
beschikbare ruimte uitgegeven c.q. be
bouwd dus met zeer beperkte inspraak
mogelijkheden. Ook dat de uitwerkings
bevoegdheid aan B en W is voorbehou
den en er geen openbare-behandeling in
de raad der gemeente zal plaatsvinden
achten wij niet juist daar hierdoor ge
weld wordt aangedaan aan de rechtsze
kerheid van de burger. Er is een zonering
van 1, 2, 3 of 4 bouwlagen met de be
doeling de laagste bouw langs de wegen
te doen plaatsvinden. Aangezien echter
de mogelijkheid tot afwijking hiervan is
aangegeven wordt dit weer ontkracht.
Ook zal er meer zekerheid moeten be
staan dat de op te richten gebouwen op
een voldoende afstand van de wegen
worden geplaatst.
Delft: Nota „Oude Stad"
Na bestudering van deze nota hebben wij
ons vertrouwen uitgesproken in de opzet
en de intenties van dit globale plan. Wij
hebben in een schrijven aan B en W nog
aandacht gevraagd voor enkele punten
nl. 1. De aanpassing qua vormgeving van
de nieuw geprojecteerde bruggen aan de
bestaande. 2. De opvulling van de gaten
in de bebouwing met traditionele materi
alen en het geheel passend in het stadspa-
troon. 3. Geen toepassing bij nieuwe be
strating (als z.g. sierbestrating) van be-
tontegels, maar baksteen en hardsteen. 4.
De grootste omzichtigheid te betrachten
bij de omschreven parkeergarages. Zo
mogelijk deze achterwege laten in dit ge
bied en te denken aan door muurtjes om
geven parkeerplaatsen.
Thorn: Stadskern
Besluit voorlopige verfijning algemene
uitkering historische stadskern.
Uit publicaties is gebleken dat de ge
meente Thorn niet voorkomt op de staat
van historische stadskernen, behorende
bij bovengenoemd besluit. Hierdoor zou
deze gemeente ook verstoken blijven van
de extra middelen, die als tegemoetko
ming worden verstrekt aan gemeenten met
historische stadskernen, als bijdrage in de
aanzienlijke lastenverzwaring. Om wel ajs
historische stadskern te worden aange
merkt moet de gemeente aan enkele
voorwaarden voldoen. In algemene ter
men gezegd moet ze aan 2 voorwaarden
voldoen, nl.:
1e. een kern op haar grondgebied hebben
die in de periode 1600 tot 1850 als stad
werd aangemerkt.
2e. het door aaneengesloten bebouwing
gekenmerkte gedeelte van die kern om
streeks 1830 moet qua structuur thans
nog tot een voldoende oppervlakte
(5 ha) ongewijzigd aanwezig zijn.
Thorn voldoet ruimschoots aan het twee
de punt. Om aan het eerste te voldoen en
dit aan te tonen moet het op ten minste
twee van een negental, genoemde, histo
rische kaarten als stad voorkomen. Op
die kaarten komt het als stad niet voor.
Evenzovele omissies of namen de histori
sche cartograven alleen versterkte steden
op? Moeilijk te zeggen maar het is ge
beurd.
Wij spreken allen van het stadje Thorn en
door een ander ministerie nl. van C.R.M.
is het ook aangewezen als beschermd
stadsgezicht. Nu is er gelukkig in boven
genoemd besluit de mogelijkheid aange
geven te bepalen dat de historische kern
van een gemeente een zelfde historisch-
stedelijke structuur heeft als die kernen
voorkomende op de bij het besluit geno
men staat.
Gelukkig blijkt thans dat het stadje op 6
andere kaarten wel als zodanig is aange
merkt terwijl ze ook nog in een boekje
van 1778 staat aangegeven als „Residenz-
stadt Thorn".
Allen die het stadje kennen zullen begrij
pen hoe noodzakelijk het is dat de ge
meente deze extra steun niet onthouden
wordt. Met een bewonderenswaardige in
zet is daar het karakter en de sfeer van
de historische stadskern behouden. Daar
bij hebben ze nog de goede onderhouden
keibestrating, de verlichting met gaslan
taarns en gloeilampen, bruggetjes, de
beek en de wandelpaden en niet te verge
ten honderd monumenten.
Het was dan ook om deze inzet en de
resultaten hiervan dat de gemeente
Thorn in 1969 de Heemschut-oorkonde
heeft ontvangen.
Begrijpelijk dat de Bond zich in een
schrijven zowel tot de minister van Bin
nenlandse Zaken alsook tot de minister
van Financiën heeft gewend met het ver
zoek om aan deze gemeente de erken
ning als historische stad niet te onthou
den.
Broek in Waterland: Bestemmingsplan
Ontwerp bestemmingsplan Zuiderwoude
Landelijk gebied.
Door de Bond is destijds bezwaar ge
maakt tegen de doortrekking en verhar
ding en verbreding van de weg Dijksein-
de. Na een bespreking hierover ten ge
meentehuize met B en W meenden wij
toch onze bezwaren te moeten handha
ven nl. dat deze weg niet toegankelijk
zou moeten worden voor het doorgaan
de verkeer maar uitsluitend voor de ont
sluiting van de daar gelegen agrarische
bedrijven.
Bij het Provinciaal Bestuur van Noord-
Holland heeft een hoorzitting plaatsge
vonden. Het verheugt ons te kunnen
mededelen dat tijdens deze zitting het
gemeentebestuur bij monde van de bur
gemeester heeft verklaard mits de
raad hiermede instemt en de nodige fi
nanciële steun van de Provincie kan wor
den verkregen om de weg niet voor
autoverkeer door te trekken en de breed
te te bepalen op 3,5 m. Zoals door oppo
santen was verzocht in plaats van de oor
spronkelijk gedachte 5 m. Wanneer dit
zo wordt uitgevoerd hebben wij ver
klaard geen verdere bezwaren tegen dit
punt aan te voeren.
In een volgende zitting wordt het be
zwaar van Heemschut en enkele anderen
tegen de bebouwing langs de aan te leg
gen omleidingsweg behandeld.