Schoonhoven: Structuurplan 73 Bij de raad der gemeente hebben wij in een uitvoerig schrijven bezwaar inge bracht tegen dit plan. Wij zijn van oor deel dat de stadsuitbreiding dient te wor den beperkt tot de reeds in uitvoering zijnde stadswijk en de aandacht gericht moet zijn op versterking van de woon functie in de binnenstad. Indien een ver dere uitbreiding al nodig is kan dit ge schieden door een verdere afronding van het vm. dorp Willige Langerak maar in veel beperkter omvang dan thans gepro jecteerd en rekening houdende met de aanwezige objecten van landschappelijke aard. De geplande industrieterreinen kunnen aldaar niet gehandhaafd worden. Het verkeers- en parkeervraagstuk eist een nadere bestudering. De raad heeft het plan thans met 11 amendementen vastgesteld. Hoewel hier in gedeeltelijk aan de bezwaren werd tegemoet gekomen hebben wij ons zowel tot Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol land als tot de Provinciale Planologische Dienst gewend. Wij zouden de uitbrei ding van het vm. dorp Willige Langerak willen zien als een kleine uitbreiding die een afronding vormt harmonisch aanslui tend bij de oude bebouwing. Hiervoor zijn dan ook geen extra voorzieningen van infrastructurele aard noodzakelijk. Het industriegebied in de wijk Willige Langerak zal geen doorgang vinden maar hiervoor in de plaats is 4,5 ha toegevoegd aan het geplande industriegebied aan de Lopikerweg. Door de ligging in de omge ving van een natuurschoongebied zou de uitvoering van dit plan een aantasting hiervan betekenen. Neede: Kappen van bomen Hoewel wij in ons vorige blad konden melden dat wij gerust konden zijn op de ontwikkelingen daar dit zoals werd me degedeeld slechts een noodzakelijke uit dunning betrof van ca. 400 bomen heeft de gemeente thans een prijsopgave ge vraagd voor het kappen van ca. 850 bo men langs de Diepenheimse- en Haaks- bergseweg. Na contact met de gemeente werd mede gedeeld dat er voor bezwaarden nog ter plaatse uitleg en aanwijzing zal plaatsvin den. Leusden: Ontwerp bestemmingsplan Hoewel wij ons met het plan „Princen- hof" als zodanig kunnen verenigen heb ben wij in een adres aan de raad wel bezwaar gemaakt tegen enkele bepalin gen in de voorschriften. Wij verzochten om matiging in het tempo van het uitge ven van bouwterreinen voor diensten en instellingen waarin dit gebied zal voor zien. Met toepassing van art. 19 procedu res is reeds een groot gedeelte van de hier beschikbare ruimte uitgegeven c.q. be bouwd dus met zeer beperkte inspraak mogelijkheden. Ook dat de uitwerkings bevoegdheid aan B en W is voorbehou den en er geen openbare-behandeling in de raad der gemeente zal plaatsvinden achten wij niet juist daar hierdoor ge weld wordt aangedaan aan de rechtsze kerheid van de burger. Er is een zonering van 1, 2, 3 of 4 bouwlagen met de be doeling de laagste bouw langs de wegen te doen plaatsvinden. Aangezien echter de mogelijkheid tot afwijking hiervan is aangegeven wordt dit weer ontkracht. Ook zal er meer zekerheid moeten be staan dat de op te richten gebouwen op een voldoende afstand van de wegen worden geplaatst. Delft: Nota „Oude Stad" Na bestudering van deze nota hebben wij ons vertrouwen uitgesproken in de opzet en de intenties van dit globale plan. Wij hebben in een schrijven aan B en W nog aandacht gevraagd voor enkele punten nl. 1. De aanpassing qua vormgeving van de nieuw geprojecteerde bruggen aan de bestaande. 2. De opvulling van de gaten in de bebouwing met traditionele materi alen en het geheel passend in het stadspa- troon. 3. Geen toepassing bij nieuwe be strating (als z.g. sierbestrating) van be- tontegels, maar baksteen en hardsteen. 4. De grootste omzichtigheid te betrachten bij de omschreven parkeergarages. Zo mogelijk deze achterwege laten in dit ge bied en te denken aan door muurtjes om geven parkeerplaatsen. Thorn: Stadskern Besluit voorlopige verfijning algemene uitkering historische stadskern. Uit publicaties is gebleken dat de ge meente Thorn niet voorkomt op de staat van historische stadskernen, behorende bij bovengenoemd besluit. Hierdoor zou deze gemeente ook verstoken blijven van de extra middelen, die als tegemoetko ming worden verstrekt aan gemeenten met historische stadskernen, als bijdrage in de aanzienlijke lastenverzwaring. Om wel ajs historische stadskern te worden aange merkt moet de gemeente aan enkele voorwaarden voldoen. In algemene ter men gezegd moet ze aan 2 voorwaarden voldoen, nl.: 1e. een kern op haar grondgebied hebben die in de periode 1600 tot 1850 als stad werd aangemerkt. 2e. het door aaneengesloten bebouwing gekenmerkte gedeelte van die kern om streeks 1830 moet qua structuur thans nog tot een voldoende oppervlakte (5 ha) ongewijzigd aanwezig zijn. Thorn voldoet ruimschoots aan het twee de punt. Om aan het eerste te voldoen en dit aan te tonen moet het op ten minste twee van een negental, genoemde, histo rische kaarten als stad voorkomen. Op die kaarten komt het als stad niet voor. Evenzovele omissies of namen de histori sche cartograven alleen versterkte steden op? Moeilijk te zeggen maar het is ge beurd. Wij spreken allen van het stadje Thorn en door een ander ministerie nl. van C.R.M. is het ook aangewezen als beschermd stadsgezicht. Nu is er gelukkig in boven genoemd besluit de mogelijkheid aange geven te bepalen dat de historische kern van een gemeente een zelfde historisch- stedelijke structuur heeft als die kernen voorkomende op de bij het besluit geno men staat. Gelukkig blijkt thans dat het stadje op 6 andere kaarten wel als zodanig is aange merkt terwijl ze ook nog in een boekje van 1778 staat aangegeven als „Residenz- stadt Thorn". Allen die het stadje kennen zullen begrij pen hoe noodzakelijk het is dat de ge meente deze extra steun niet onthouden wordt. Met een bewonderenswaardige in zet is daar het karakter en de sfeer van de historische stadskern behouden. Daar bij hebben ze nog de goede onderhouden keibestrating, de verlichting met gaslan taarns en gloeilampen, bruggetjes, de beek en de wandelpaden en niet te verge ten honderd monumenten. Het was dan ook om deze inzet en de resultaten hiervan dat de gemeente Thorn in 1969 de Heemschut-oorkonde heeft ontvangen. Begrijpelijk dat de Bond zich in een schrijven zowel tot de minister van Bin nenlandse Zaken alsook tot de minister van Financiën heeft gewend met het ver zoek om aan deze gemeente de erken ning als historische stad niet te onthou den. Broek in Waterland: Bestemmingsplan Ontwerp bestemmingsplan Zuiderwoude Landelijk gebied. Door de Bond is destijds bezwaar ge maakt tegen de doortrekking en verhar ding en verbreding van de weg Dijksein- de. Na een bespreking hierover ten ge meentehuize met B en W meenden wij toch onze bezwaren te moeten handha ven nl. dat deze weg niet toegankelijk zou moeten worden voor het doorgaan de verkeer maar uitsluitend voor de ont sluiting van de daar gelegen agrarische bedrijven. Bij het Provinciaal Bestuur van Noord- Holland heeft een hoorzitting plaatsge vonden. Het verheugt ons te kunnen mededelen dat tijdens deze zitting het gemeentebestuur bij monde van de bur gemeester heeft verklaard mits de raad hiermede instemt en de nodige fi nanciële steun van de Provincie kan wor den verkregen om de weg niet voor autoverkeer door te trekken en de breed te te bepalen op 3,5 m. Zoals door oppo santen was verzocht in plaats van de oor spronkelijk gedachte 5 m. Wanneer dit zo wordt uitgevoerd hebben wij ver klaard geen verdere bezwaren tegen dit punt aan te voeren. In een volgende zitting wordt het be zwaar van Heemschut en enkele anderen tegen de bebouwing langs de aan te leg gen omleidingsweg behandeld.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2023 | 1974 | | pagina 45