de met. Maar daarna was tegelijk de weg vrij voor allerlei bijverschijnselen en uit wassen. Ze liggen vandaag in de grachten opgestapeld. Als wanstaltige wegwerp- produkten die niettemin de neiging ver tonen om taai door te sukkelen. Verruiming Een lastige zaak in lastig Amsterdam, die woonschepen. Zij groeide in ieder geval het stadsbe stuur boven het vroede hoofd. Dat be stuur sprak dan wel, als dat gelegen kwam, van de noodzaak van een „zorg vuldige begeleiding" maar dat heeft in de praktijk nooit iets uitgehaald. Inciden teel is getracht om in te grijpen doch de paar schepen die dan werden wegge sleept, lagen een dag later weer op het oude stekje Dat heeft bij de vermoei de gemeente geleid tot een steeds grotere verruiming van het beleid. De illegale schepen (dus buiten de aangewezen lig plaatsen) konden geen aansluiting op water en stroom krijgen. Maar daar werd, mede onder druk van twee actiecomités van bootbewoners, aan het eind van 1972 anders over gedacht. Als nieuw ele ment kwam er toen in een vergunning voor een „verspreide ligplaats." Buiten de aangewezen ligplaatsen om kon men daarmee ook water en stroom toegevoerd krijgen als (kortweg) aan de volgende voorwaarden werd voldaan: 1De aanvrager moest tenminste twee jaar in het bevolkingsregister van Amster dam ingeschreven staan en in Amsterdam werken. 2. Het woonschip moest, wat betreft af metingen en constructie, voldoen aan de minimale eisen van veiligheid en bewoon baarheid (dus een bewoningsvergunning van de Commissaris der Koningin en die vraagt nog minder dan voor een keet). 3. De gekozen ligplaats mocht niet on aanvaardbaar zijn uit een oogpunt van gevaar of hinder (voor de bootbewoners zelf of voor anderen) of van aantasting van stedeschoon, en evenmin strijdig met de rechten van derden. Aldus geformu leerd, door de gemeente. De gemeente is er hiermee van uitgegaan dat zij enige greep op de zaak zou kun nen krijgen, maar de praktijk wijst uit dat het bar weinig heeft geholpen. Het arken-probleem is nog altijd even groot. Groeit zelfs. Dat bracht de gemeente er medio vorig jaar toe het toch al losse be leid nog verder te verruimen. Dit, na weer een gesprek met beide actiegroepen „Het Amsterdamse Botencomité" en „De Doordrijvers". Het resultaat: 1.Er wordt niet opgetreden tegen het boten- bestand dat er is. 2. Uitbreiding van het bestand blijft in principe voor Amster dammers mogelijk is. 3. (last but not least) Iedere bootbewoner maakt kans op aansluiting op het elektriciteitsnet, onder voorwaarde dat die aansluiting veilig kan worden aangebracht. De bewo ner moet bovendien tenminste twee jaar in Amsterdam ingeschreven staan en wer ken. Protest De wettelijk verplichte eis dat de boot bewoner een bewoningsvergunning van de Commissaris der Koningin op tafel moet kunnen leggen, is geheel door B en W ingetrokken. Nu was er van de wet in Amsterdam toch al niet veel meer heel, en wat geeft het dan nog om het laatste restje in stand te houden? Een aantal bij de materie betrokkenen, waaronder de Bond Heemschut, vindt evenwel dat Amsterdam scheef zit. Zij hebben bij de Kroon protest aangetekend tegen de (verruimings)besluiten van B en W. „Die besluiten zijn," stellen zij, „in strijd met de wet, althans het algemeen belang daaronder begrepen de algemene beginse len van behoorlijk bestuur". Toegegeven, de Woonwagenwet is totaal verouderd. Maar zij is nog altijd wél van kracht. Het protest stelt voorts „dat het zoveel mogelijk ongerept houden van de Amsterdamse grachtengordel uit een oogpunt van stedeschoon beschouwd moet worden als een algemeen belang." En wat gebeurt? Het karakteristieke en schilderachtige van de grachten wordt, juist in het hart van de stad, ernstig aan getast door de chaotische verzameling woonboten. Het is een complete wirwar, op het water en op de kaden. In een be roep op de woningnood ziet het protest het ook niet zitten, omdat de bootbe woners (op een enkele uitzondering na) nu niet bepaald behoren tot die groep mensen die om een huis op de wal staan

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2023 | 1974 | | pagina 39