86 De foto's op deze twee pagina's en op de volgende geven een beeld van de wan orde in de Amsterdamse grachten. Foto's: Sabel en Daniels jaar geldige bewoningsvergunning op die wordt afgegeven door de Commissaris der Koningin. Bij het verlopen van de vergunning moet het schip opnieuw ge keurd worden. Zo wil de wet het. Nu nóg. En daar zit dan meteen al een van de struikelblokken in. Gewoon, omdat het uitgangspunt van de wet de situatie van vandaag in het geheel niet meer dekt. Massaal Destijds ging het om een beperkte („aparte") bevolkingsgroep. Om een luttel aantal zwervers. Maar vandaag manifesteert het wonen op een boot zich als een massaal verschijnsel dat heel andere groepen met heel andere motie ven trekt. Die motieven kunnen erg uit eenlopen, dan wel in elkaar overlopen. Ongetwijfeld een van de belangrijkste was en is nog (zeker voor een grote groep van jongeren) de woningnood. Vooral in een stad als Amsterdam en over Amsterdam gaat het in dit artikel. Er zijn ook velen die het gewoon fijn vinden om op het water te wonen en die je met geen stok van hun boot krijgt, ook al zou je hun een villa aan de Goudkust aanbie den. Bovendien, wonen op een boot is goedkoop. Er zijn er ook die het zoeken in een vorm van alternatief wonen en elkaar, vaak in'groepen, op de boten gemakke lijk vinden. Zij vormen de bonte figuren. Bont en talrijk. Daarnaast zijn er nog figuren die op de wallekant liever niet oog in oog met de politie komen te staan en op de warrige woonschepen een zo doeltreffend mogelijke camouflage zoeken. Vrij algemeen zou men kunnen stellen dat het (mede) van de motivatie van de bewoners afhangt hóe de boot eruit ziet; de mensen, die het water óm het water zoeken, doen er vaak heel wat aan en maken er drijvende paleisjes van. De „alternatievelingen" denken er, uiter aard, heel anders over en rommelen maar wat aan. Om maar te zwijgen van de „onderduikers" die her en der onder een dekzeil verdwijnen. Chaos Inmiddels hebben de ontwikkelingen (na de oorlog opgekomen en de laatste jaren nog versterkt) wel geleid tot chaotische toestanden. De grachten in het centrum zijn als het ware overspoeld door woon schepen. Nou ja, wat dan woonschip heet. Vaak is het niet meer dan een drij vend krot dan wel een volslagen wille keurig in elkaar getimmerd bouwsel. Of anders: Als er ergens wordt gespot met de begrippen „wonen" en „milieu", dan is dat op het Amsterdamse grachten water. Toch zou het bepaald niet juist zijn om daar klakkeloos de bootbewo ners de schuld van te geven. De schuld ligt eerder bij de gemeente die het pro bleem niet de baas kon. Toegegeven, ook zij zat in de maag met een verouderde wet maar er waren, zelfs onder de druk van de veel aangehaalde woningnood, nog wel wegen open om tot een gericht beleid te komen. Maar dat beleid heeft ontbroken, en de bootbewoners hebben er gretig van geprofiteerd In eerste instantie heeft Amsterdam keu rig aan de wet voldaan. De wet legt namelijk niet alleen een verplichting (tot goedkeuring) op de bootbewoners, zij stelt ook aan de gemeente een eis. Zo is de gemeente gebonden aan het aanwijzen van officiële ligplaats dan wel ligplaatsen, voorzien van stroom en water. In Amsterdam waren die al gauw bezet en toen men het aanbod van (goedgekeur de) schepen niet aan kon, heeft men officieuze ligplaatsen ingesteld. Daar konden de bootbewoners dan blijven lig gen tot er een officiële ligplaats vrij kwam. Dat werd vaak lang wachten. Voor velen té lang zodat zij met hun schip, wel of niet goedgekeurd zelf wel een plek zochten. De (woning)nood brak

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2023 | 1974 | | pagina 38