Bijgaand artikel verlenen we gaarne plaatsruimte, omdat het past in het kader van het onlangs gevierde jubi leum van „De Hollandsche Molen". Uit het artikel blijkt, dat men ook bij onze zuiderburen gelukkig gevoel heeft voor behoud en restauratie van historische molens. coeyen, verekens, ploeghen, foragie, Heoy (hooi) en stroey (stro), al de ton nen, vaten, nadat hij synn broeder Ber- lindis behoorlijck had uitgekocht". Deze overeenkomst werd op Kerstavond 1758 beklonken. In datzelfde jaar werd het huurcontract met Afflegem voor vijftig jaar vernieuwd en de pachtsom was nog steeds 611 gulden. Het is aardig om in deze overeenkomst te lezen, dat Philips van de Putte niets aan het uiterlijk van de molen mocht veranderen „op poene van ene grote somme gelds". Een soort monumentenzorg in de 18e eeuw! Bovendien wordt hij verplicht de molen goed te onderhouden, het omlig gende land te zuiveren van mollen, „die hun qaut werek aan de dyeken doen" en zijn vee te verbieden de aanwezige fruit bomen te eten! Philips van de Putte, die alleen op de molen bleef, trouwde nog op 46-jarige leeftijd (177Ö) met Barbara Eeman. In het familieboek staat de doop van vijf kinderen vermeld; hij overleed op 18 februari 1780 en werd begraven „op den Calvariënbergh der kereke van Esschene" waar ook zijn nakomelingen een laatste rustplaats vonden. Zijn weduwe had van 1780 tot haar dood (in 1806) de leiding op de Belle molen en onder haar bestuur werden de molen en omliggende weiden keurig onderhouden. Inmiddels was ook België bezet door de Franse troepen en alle abdij- en kloostergoederen werden ver beurd verklaard. Zodoende ging ook de Bellemolen in 1798 in Franse handen over. Weduwe van de Putte moest toen haar huur betalen aan de ontvanger der Domeinen van de Franse Republiek. Haar zoon Jan Baptist kocht namens haar echter in 1798 de molen van de Fransen. Na de Franse overheersing, toen de Afflegemse kloostergemeente weer aan spraak op de Bellemolen maakte, kwam Jan Baptist in 1815 tot een vergelijk. Hij betaalde de abdij van Afflegem geld voor „vollen afleg ende queytschel der Bellemolen". Jan Baptist van de Putte was in 1803 getrouwd met Joanna de Backer; zij kregen elf kinderen waarvan de jongste zoon Eugeen Gustaaf (geb. 1825, gestor ven 1884) zijn vader als molenaar op volgde. Hij huwde met Catharina De Doncker en kreeg zeven kinderen. Zijn zoon Jozef van de Putte oefende 27 jaar het mole naarsbedrijf uit. Deze Louis had slechts één minderjarige zoon (Dominique) en zodoende kwam de Bellemolen geduren de negen jaar aan een „vreemde" mole naar. Maar sedert 1921 was er weer een Albert van de Putte heer en meester op het oude bezit. Door de gewijzigde omstandigheden vlak na de tweede wereldoorlog (er werd veel machinaal gemalen) raakte de Belle molen in verval en hij zou tot een rui'ne geworden zijn als de zandschilder Pierre van Ransbeeck zich niet over dit huis vol historie had ontfermd. Hij kocht de molen van de laatste eigenaar en begon met de restauratie. Van zandschilder tot hoteleigenaar Vooral de Belgische Brabanders zijn trots op hun herinneringen aan het verleden en toen bekend werd dat Pierre van Ransbeeck de oudste molen van België besloot te kopen, kreeg hij van alle kan ten veel medewerking. Hij ging echter niet over één nacht ijs. Nadat hij de Bel lemolen in 1963 had gekocht, zwierf hij stad en land af om het benodigde mate riaal voor een algehele restauratie te kopen. Speciale „oude" houtsoorten tot herstel van het vervallen molenmecha niek waren nodig, maar die liggen ook in België niet voor het opscheppen. Doch hij hield vol en nadat het materiaal bijeen was en een goede molenrestaura teur gevonden, kon tot herstel worden overgegaan. Aan het uiterlijk van de Bel lemolen is niet zo heel veel veranderd. Wel werden de ramen boven de schep raderen verbreed en van een fraai balkon voorzien, waardoor de gasten een uitste kend uitzicht hebben over de molenvij ver. Er werden nieuwe toegangshekken gesmeed en de binnenplaats werd van een vijver voorzien. Een groot parkeer terrein aan de zuidelijke kant voldoet aan de eisen des tijds. Wie het interieur van de Bellemolen voor 1963 heeft gezien en het vergelijkt met de huidige inrichting staat verbaasd over de grandioze metamorfose. De ingang is aan de achterzijde van de Bellemolen, daar waar de Bellebeek in de molen ver dwijnt. Zodra u daar binnen bent staat u in het hart van de molen. De houten be kisting is nog geheel intact, maar een prachtige blauwe vloerbedekking ligt op de door olie en vet uitgesleten eeuwen oude molenplanken. Dit gedeelte is in een bar omgetoverd, waarvan al het meubilair antiek is. Het merkwaardigste in deze bar is het glazen luik, dat in de vloer is aangebracht. Wie daar doorkijkt ziet het molenrad in wer king en voelt het dreunen van de rond draaiende schoepen. In een van de bar- hoeken is een middeleeuwse schouw aan gebracht, afkomstig uit een oud Belgisch kasteel. Deze bar is tweedelig en via een houten trap komt men op de oude molendeel. De grote eetzaal is een lust voor het oog. Aan een der wanden hangt een eeuwenoud gobelin, door Pierre van Ransbeeck „opgeduikeld" in een oud Frans kasteel, langs de Loire. De voor stelling op dit gobelin stelt Mozes voor, die op de rots sloeg, waaruit water te voorschijn kwam. Een zeer symbolische voorstelling in een oude watermolen! Over de gehele „zolder" van de Belle molen zijn een 20-tal logeerkamers inge richt. Bovendien is er een grote zaal, waar congressen of feestelijke bijeen komsten gehouden kunnen worden. Een gedeelte daarvan is tot leeszaal getrans formeerd. In alle zalen en zaaltjes, met oude behangsels, staan veel antieke voor werpen. Oude antieke kasten, dekenkis ten, haardschermen en koekplanken geven aan het interieur van de Belle molen een werkelijk antiek cachet. Het is moeilijk om dit prachtige in stijl gehou den interieur te beschrijven. Het aller beste is dat u zelf eens gaat kijken (belt u vooraf: 0932-35-66238). Pierre van Ransbeeck is niet alleen een artiest maar ook een zeer voorkomende gastheer! J. H. Kruizinga

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1974 | | pagina 27