_llüi illl Vorm Via diverse projecten acht Den Bosch het mogelijk de woonfunctie van de binnen stad zodanig te versterken, dat er in de toekomst toch weer zo'n 12.000 mensen huizen. Zonder meer een erg belangrijk gegeven in het nieuwe beleid. Dé vraag is evenwel: hoe, in welke vorm, gaat de stad bouwen? Het is dan nuttig om ken nis te nemen van wat het stadsbestuur zegt over de mogelijkheden: over het be waren, het aanpassen en het doen ont staan van nieuwe vormen. Het standpunt luidt dan: „Bij het beleid staat voorop dat het karakter en de herkenning van de bin nenstad (de identiteit) dient te worden gerespecteerd. Dit betreft het patroon van straten, pleinen en waterlopen, afmetingen, aard en type van bebouwing (inclusief de bekapping), de indeling van de openbare ruimten, het binnenstedelijk groen, het materiaalgebruik enz. Uiter aard is dit vormbehoud binnen het be schermd stadsgezicht (de city) het voor naamste, maar ook in de overige delen van de binnenstad zal grote zorg aan de vorm worden besteed tot behoud van de eigen sfeer van de Bossche binnenstad, alhoewel daar meer vrijheid ten aanzien van de vorm bestaat." Men mag hieruit afleiden dat Den Bosch er op uit is om bij rehabilitatie en nieuwbouw aanpas sing te zoeken bij de oude vorm en schaal, hoewel het aan de andere kant geen bevriezing van die vorm wil. Dit uitgangspunt valt in ieder geval toe te juichen, maar natuurlijk heeft het stads bestuur niet alles in de hand. Het gaat ten slotte om het (harmonieus) samen gaan van vorm én functie. En op die functie(s) op althans de verandering daarin heeft de stad zelf vaak maar een geringe invloed. Functiewijzigingen dienen zich aan, en dan vooral vanuit de particuliere en ondernemingssfeer. Dat is in een bloeiende stad een niet aflatend proces dat Den Bosch in de loop van de tijd ook al het een en ander heeft gekost, maar waarop het stadsbestuur nu dan wel duidelijk wil inhaken. Een stevig stuk houvast daarvoor moet liggen in bestemmingsplannen. Partijen weten dan waar ze aan toe zijn. Typerend Typerend voor de „mentaliteitsverande ring", die zich in Den Bosch heeft vol trokken, is toch wel het verhaal over de Binnendieze. Destijds besloot de raad dit stadsunieke water te dempen „op basis van financiële zorgen". Verandering in denken (én vechtlust?) heeft ertoe geleid dat het niet-overkluisde deel van de Bin nendieze m'et behoeft te worden ge dempt en dat het kan worden afgeholpen van z'n rioolfunctie, door de uitvoering van een rioolplan. De kosten voor het behoud van de Binnendieze worden ge raamd op 20 miljoen gulden. Zes miljoen wordt nodig geacht voor restauratie van de stadswallen, 15 miljoen voor het her stel van „pure" monumenten en 45 mil joen voor het opknappen van woningen. Dit alles te besteden in een tijdsbestek van tien tot vijftien jaar. Met andere woorden: Den Bosch is wel „iets" van plan, zal zelf vooreen belang rijk deel de kosten moeten dragen en is, aan de andere kant, sterk afhankelijk van de financiële speling die hogere over heden de stad bieden. Bovendien, wat haalt particulier initiatief uit en in hoe verre valt dat te stimuleren. Allemaal vra gen. Legio. Eén ding is evenwel een groot pluspunt: er groeit, in 'een positieve waardering, een binnenstadsbeleid waar in een gracht als de Binnendieze geen open riool of een stuk asfalt is maar een visitekaartje ter ere van een oude en unieke structuur. G.W. De Haven, geen beschermd stadsge zicht maar Den Bosch ziet er terecht mogelijkheden in. Wat een restauratie vermag, en wat er nog méér gerestaureerd kan worden. IFoto's Gemeente s-Hertogenbosch

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1974 | | pagina 16