er zou van de Bossche binnenstad niet
veel heel blijven. Maar zover is het (ge
lukkig) niet gekomen. In plaats van ver-
keersdoorbraken kwam er, tijdig, een
doorbraak van nieuwe opinies en kreeg
men, ook in Den Bosch, een nieuwe kijk
op de oude waarden. Dat mag, zeker in
deze fraai gesitueerde vestingstad met z'n
honderden monumenten, als bijzonder
waardevol gelden. ,,Er is, toen dat alles
vernielende structuurplan van de baan
was, voor Den Bosch een ramp afge
wend", zo zei mij, heel typerend, een
van de voorvechters voor het behoud van
de oude stad.
Integraal
Den Bosch gooide dus het roer om en
zette een groep van externe deskundigen
aan het werk. Deze groep kwam met een
rapport „Een integraal binnenstadsbe-
leid". Begin vorig jaar nam de raad de
uitgangspunten uit dit rapport over, en
daarmee was de eerste, grote stap gezet
op de weg naar een nieuw beleid. Een
intern-gemeentelijke werkgroep heeft
daar nu op voortgeborduurd en is meer
concreet de uitgangspunten gaan uitwer
ken.
Eerst echter de vraag wat Den Bosch
onder een integraal binnenstadsbeleid
verstaat, en men leest dan in de stukken:
„Den Bosch een stad in ontwikkeling
zal het stedebouwkundig beleid voor
de binnenstad moeten richten op het
voor zover mogelijk samengaan van de
aanwezige gebouwde en ongebouwde
vormen met de functie-ontwikkeling die
zich aandient. Het vinden van een goede
harmonie tussen vormen en functies is de
primaire doelstelling voor een integraal
binnenstadsbeleid."
Zeer druk
Over de functies. Daarvan heeft een bin
nenstad (en dan met name de city) er
diverse. De sterkste functie is de econo
mische. En in de bloeiende Bossche city
is die zéér sterk. Het uitgebreide scala
aan winkels én warenhuizen, de gezellige
markten, zij trekken per week een aantal
bezoekers dat zich beweegt tussen de
350.000 en een half miljoen! Den Bosch
is daarmee een zeer druk bezocht stad,
De Binnendieze: dit mocht toch niet
worden gedempt?
(Foto Gemeente 's-Hertogenbosch)
met „klanten" uit een wijde straal. Zo
heeft een onderzoek uitgewezen, dat de
Brabantse hoofdstad, die zelf 85.000
inwoners telt, bezoekers trekt uit een
gebied met een bevolking tussen de 350
en 400 duizend.
Het is duidelijk dat zo'n grote drukte
heel wat vergt van de (verkeers)regulatie
in de city zelf en op de toeleidende ver
bindingen. Rigoreuze doorbraken alsof
die iets geholpen zouden hebben
komen er daarbij niet (meer) aan te pas.
Integendeel, Den Bosch probeert het nu
en in de toekomst primair te doen met
wat het heeft, met handhaving dus van
het gegeven, oude stratenpatroon.
Nadere studie zal dat weliswaar nog moe
ten uitwijzen, maar aangenomen wordt
dat het bestaande stratennet als men
de zaak efficiënt aanpakt een redelijke
functionering van het verkeer mogelijk
maakt.
Den Bosch is, enkele jaren geleden,
bovendien al overgegaan tot een schei-