er zou van de Bossche binnenstad niet veel heel blijven. Maar zover is het (ge lukkig) niet gekomen. In plaats van ver- keersdoorbraken kwam er, tijdig, een doorbraak van nieuwe opinies en kreeg men, ook in Den Bosch, een nieuwe kijk op de oude waarden. Dat mag, zeker in deze fraai gesitueerde vestingstad met z'n honderden monumenten, als bijzonder waardevol gelden. ,,Er is, toen dat alles vernielende structuurplan van de baan was, voor Den Bosch een ramp afge wend", zo zei mij, heel typerend, een van de voorvechters voor het behoud van de oude stad. Integraal Den Bosch gooide dus het roer om en zette een groep van externe deskundigen aan het werk. Deze groep kwam met een rapport „Een integraal binnenstadsbe- leid". Begin vorig jaar nam de raad de uitgangspunten uit dit rapport over, en daarmee was de eerste, grote stap gezet op de weg naar een nieuw beleid. Een intern-gemeentelijke werkgroep heeft daar nu op voortgeborduurd en is meer concreet de uitgangspunten gaan uitwer ken. Eerst echter de vraag wat Den Bosch onder een integraal binnenstadsbeleid verstaat, en men leest dan in de stukken: „Den Bosch een stad in ontwikkeling zal het stedebouwkundig beleid voor de binnenstad moeten richten op het voor zover mogelijk samengaan van de aanwezige gebouwde en ongebouwde vormen met de functie-ontwikkeling die zich aandient. Het vinden van een goede harmonie tussen vormen en functies is de primaire doelstelling voor een integraal binnenstadsbeleid." Zeer druk Over de functies. Daarvan heeft een bin nenstad (en dan met name de city) er diverse. De sterkste functie is de econo mische. En in de bloeiende Bossche city is die zéér sterk. Het uitgebreide scala aan winkels én warenhuizen, de gezellige markten, zij trekken per week een aantal bezoekers dat zich beweegt tussen de 350.000 en een half miljoen! Den Bosch is daarmee een zeer druk bezocht stad, De Binnendieze: dit mocht toch niet worden gedempt? (Foto Gemeente 's-Hertogenbosch) met „klanten" uit een wijde straal. Zo heeft een onderzoek uitgewezen, dat de Brabantse hoofdstad, die zelf 85.000 inwoners telt, bezoekers trekt uit een gebied met een bevolking tussen de 350 en 400 duizend. Het is duidelijk dat zo'n grote drukte heel wat vergt van de (verkeers)regulatie in de city zelf en op de toeleidende ver bindingen. Rigoreuze doorbraken alsof die iets geholpen zouden hebben komen er daarbij niet (meer) aan te pas. Integendeel, Den Bosch probeert het nu en in de toekomst primair te doen met wat het heeft, met handhaving dus van het gegeven, oude stratenpatroon. Nadere studie zal dat weliswaar nog moe ten uitwijzen, maar aangenomen wordt dat het bestaande stratennet als men de zaak efficiënt aanpakt een redelijke functionering van het verkeer mogelijk maakt. Den Bosch is, enkele jaren geleden, bovendien al overgegaan tot een schei-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1974 | | pagina 14