Herstel in Grouw 128 Het verloren gaan van dat stadsbeeld van twee kanten staat bij de actie tegen de overheidsplannen natuurlijk voorop. Maar het actie-comité heeft meer pijlen op zijn boog. Wie nu in het Bellamypark en op de Nieuwendijk loopt, voelt en ziet de verbondenheid met de zee en de open Schelde. Wie zich moeilijk kan voorstellen wat die Watèrstaatsdijk zou betekenen, bekijke de foto van Breskens. Zowel het rapport Vlissingen binnenstad (van de gemeente) als het cultuurplan Vlissingen, gebaseerd op onderzoekingen van deskundigen, wier conclusies en adviezen nonchalant worden genegeerd, wijzen op de onherstelbare gevolgen van het overheidsbeleid. Niet veronacht zaamd moet ook worden het nog func tioneel zijn van de havens; ze worden nog steeds gebruikt en geven daardoor levendigheid aan de omgeving. Evenals de boulevard hebben ze een grote aan trekkingskracht op de inwoners van Vlis singen en op de toeristen. Het midden- standsbelang speelt hierbij, zij het secun dair, ook in belangrijke mate mee. De ontworpen dijk maakt van de havens een dode put; het karakter van het Bellamy park gaat totaal verloren. Dat deze kwestie leeft onder de burgerij van Vlissingen blijkt uit een enquête, ver richt door leerlingen van de Rijksscho lengemeenschap ,,Scheldemond". De enquête werd gehouden onder 1035 per sonen. Hiervan sprak 74% zich tegen demping van de Vissershaven uit en slechts 17% vóór, terwijl 9% zei geen mening te hebben. Dat is een duidelijke uitspraak, waaraan, naar onze mening, het gemeentebestuur toch niet voorbij mag gaan. Is het vechten tegen de bierkaai? Nu B. en W. zich blijkbaar achter de plannen van Rijkswaterstaat hebben geplaatst, ligt de zaak, althans politiek, iets eenvou diger. Ofschoon? Het gemeenteraadslid de heer J. M. Bannink heeft schriftelijke vragen aan B. en W. gesteld. Het ant woord was bepaald niet bemoedigend: „het openhouden van de Vissershaven zou de gemeente miljoenen guldens kos ten. Welke oplossing voor het openhou den ook zou worden gebruikt, de kosten zouden telkens zeer hoog zijn." B. en W. blijven dus op hun standpunt staan. In een zeer voorzichtige raming spreken B. en W. van f8 miljoen en bovendien, nog van een jaarlijkse uitgave van f 75.000 voor onderhoud aan sluis en haven. B. en W. wijzen het alternatief van de heer Bannink een kanaal te graven vanaf het Droogdok via Stenenbeer, Wilhelmina- straat en Zeilmarkt naar de dan afgeslo ten Vissershaven een terugkeer naar de situatie van vóór 1908 af. Het terug brengen in oude staat van de Pottekaai zou de verkeerssituatie verslechteren. B. en W. vinden het moeilijk de klok 65 jaar terug te draaien. Het maken van een kanaalverbinding, een ander alternatief, vanuit de binnenhavens en het Marine dok door de Commandoweg langs de dan verzwaarde zeedijk vraagt volgens B. en W. een aanzienlijke studie. Alsof dit laatste een argument van door slaggevende betekenis is. Trouwens ook de hogere kosten van de alternatieven maken op ons geen diepe indruk. Het gaat immers uiteindelijk om het behoud van een historisch stuk Vlissingen en daarvoor mag best een offer worden ge bracht. Naar de heer Bannink aan de Prov. Zeeuwse Crt. mededeelde, geeft het antwoord van B. en W. te weinig de indruk van vasthoudendheid. Ook hij pleit voor het behoud van die historische goederen, waarin nog iets van het oude karakter van Vlissingen bewaard is geble ven en in die mening wordt hij door velen ook andere gemeenteraadsleden bijgevallen. In het voorgaande hebben we zeker niet alle argumenten die tegen het dempen van de Vissershaven pleiten, opgesomd. Tijdens een wandeling met de heer Visser door het bedreigde gebied zijn we diep onder de indruk gekomen van de vele problemen, die dit deel van Vlissingen, waarin al zoveel is bedorven, vertoont. Niet het geringste probleem is: hoe hou je dit stuk „binnenstad" levend én leven dig. Zeker niet door het dempen van de Vissershaven en het aanleggen van een hoge zeedijk, die dit stadsdeel vrijwel afsluit van de buitenwereld, die de open heid met de Schelde verloren doet gaan. Er dreigt een onherstelbare stedebouw- kundige fout te worden gemaakt, net zoals indertijd in Amsterdam toen het Centraal Station het gezicht op het IJ ontnam. De Vlissingse burgerij vecht voor een goede zaak. Zij verdient krachtige nationale steun. Het is of de geest van Michiel de Ruyter er nog rondwaart. De Vlissingse zeeheld staat nu model voor de vechtlust tegen een ander soort be dreiging dan in de 17e eeuw. Een stuk Nederlandse historie is er mee gemoeid. v. d. W. Onder auspiciën van de monumenten stichting „Idaarderadeel" is in juni jl. een derde hersteld pand als woonhuis in ge bruik genomen, nl. Raadhuisstraat no. 20 te Grouw (Fr.). Oorspronkelijk een 18e-eeuws pakhuisje of bakkerij, liggende aan de in 1891 ge dempte Waagshaven, is het bij de restau ratie ingericht als woonhuisje voor twee personen. Het uitwendige is geheel gehandhaafd. Toegevoegd is de fraai gevormde make laar (welke verborgen achter de schoor steen op de achtergevel prijkte). In de groene houten topgevel is een extra raam aangebracht in verband met het vereiste licht-oppervlak. Na jarenlange verwaarlozing is, tot vreug de van de hele buurt, een karakteristiek pandje weer tot leven gewekt. Nieuwe plannen zijn door de monumen tenstichting „Idaarderadeel" in voorbe reiding genomen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1973 | | pagina 18