Aanslag op Vlissingens zeegezicht Uit Vlissingen bereikt ons een nood kreet. B. en W. van Vlissingen werken aan een voorstel dat er in het kort op neerkomt, dat een onherstelbare aanslag zal worden gepleegd op het unieke uit zicht, dat men van Bellamypark en Nieuwendijk heeft op de ongeëvenaard levendige Schelde, op een „zeegezicht", dat onze 16e-en 17e-eeuwse schilders zo veelvuldig en boeiend hebben uitgebeeld en in de 19e eeuw b.v. Mesdag. Op een stormachtige dag met een blauwe hemel, waarin zwarte en grijze wolken voortjoegen en waartussen de zon het veeltintige Scheldewater vol zeeschepen van tijd tot tijd deed schitteren, gaven we gehoor aan het verzoek om te komen kijken, welk gevaar Vlissingen bedreigt. Want een gevaar kan het standpunt van B. en W. inhouden, een dubbel gevaar zelfs. Niet alleen zal het hiervoor ge schetste open zeegezicht verloren gaan, maar ook het uitzicht op de oude bin nenstad met het ranke torentje van de oude St. Jacobskerk, als men staat op de beroemde boulevard bij het standbeeld van Michiel de Ruyter. Het is nauwelijks denkbaar, dat men dit zo boeiende zee- en stadsgezicht wil opofferen om wille van enkele miljoenen, omdat Rijkswater staat het zo wil in het kader van de Delta-werken. Nu zal niemand willen ontkennen dat de Delta-werken, vrucht van knap ingenieurswerk na de storm ramp van 1953, niet getuigen van een grootse conceptie. Maar het is wel zo, dat in de loop van twintig jaren de denk beelden over de Delta-werken o.m. onder hen die het oude stads- en landschaps- schoon zo ter harte gaat en niet minder onder de ecologen, wel ernstige twijfels zijn ontstaan over de gevolgen van deze Waterstaatswerken. Helaas zijn de Delta werken al zo ver gevorderd, dat er aan een aantal ecologische bezwaren niet meer kan worden getornd, maar voor Vlissingen is het, zo men mag hopen, nog niet te laat. Natuurlijk, de Delta-werken bergen een groot stuk veiligheid tegen de onbarmhartige zee in zich en daartegen kan natuurlijk geen enkel bezwaar zijn. De ramp van 1953 mag zich niet her halen. Maar om zo'n ramp te bezweren behoeft men nog niet alles wat er aan landschapsschoon en monumentale stedebouw bestaat, op te offeren; zeker niet als er andere oplossingen mogelijk zijn, oplossingen die, dat moet worden toegegeven, wel meer geld, veel geld zelfs, zullen vergen. Waar gaat het nu in Vlissingen om? In het kort gezegd komen de plannen er op neer, dat men de in de 14e eeuw gegra ven havens (de Vissershaven en de Koop manshaven) van de zee wil afsluiten, Vlissingens bakermatals Michiel de Ruyter wist wat achter zijn rug wordt uitgedacht (Foto Back) 125

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1973 | | pagina 15