Engelse invasie Mi 114 Omdat het de belangrijkste winkel straat is? Maar iets moois van gevel- schoon is hier niet te vinden. Om van fraaie stadsbeelden te laten genieten zouden Gouwe, Turfmarkt, Oost- en Westhaven meer in aanmerking komen om van het verkeer en het parkeren be vrijd te worden. In Den Haag zijn de Plaats en stukken Noordeinde en om geving op deze wijze voor bederf gevrij waard, zodat b.v. het fraai gerestau reerde oude paleis aan het Noordeinde rustiger kan worden bekeken, maar ook hier zouden de met Amsterdam verge leken betrekkelijk geringe stukken oud stadsschoon als Lange Vijverberg en Lange Voorhout meer rust en daardoor veel meer sfeer best kunnen gebruiken. Op de duur moet het (en wel op de zeer korte duur waarschijnlijk!) in onze bin nensteden daar toch wel naar toe, om dat het verstikkend en benauwend wer kende autoverkeer zich zelf steeds meer onmogelijk maakt. Maar laat men dat, wat toch onafwendbaar is dan vooral ook in Delft, Utrecht, Middelburg en vele andere plaatsen zo gauw moge lijk tot stand brengen. Dan hebben wij ouderen er ook nog wat aan. De tegen sputterende winkeliers die er hier en daar (ik weet het met name uit Delft) nog zijn bedaren alras en zien er ook voor hun bedrijf steeds meer de onmis kenbare voordelen van in. In Arnhem werd er door de aanwonende zaken mensen zelf voor geijverd. Te Hilver sum gaven de Kerkstraat (nu Kerkpro- menade) winkeliers uit vreugde over de rust van hun straat een aanzienlijke bij drage voor de verfraaiing van hun wan del- en winkelgebied. In Staphorst liggen de nog zeer talrijke mooie karaktervolle boerderijen aan de, ondanks aanleg van nieuwe wegen, nog zeer druk gebleven en van bomen ontdane Dorpsweg. (Ook het steeds meer in de mode geraakte lichtere blauw in plaats van het donkere blauw van eeuwen bij de beschildering, werkt hier fataal voor het kleurenbeeld, maar dit is een ander chapiter). Giethoorns nog altijd karakteristieke elementen zijn Dorpsgracht, bruggen en vonders al blijft er helaas van de oude boerderijen maar een heel enkele meer over en al verfden sommige vreemde" bewoners hun huizen en huisjes soms schendend kakelbont, Giethoorn wordt in het (lange) toeris tenseizoen hopeloos bedorven, ook in de naaste omgeving, het plassengebied van de Wieden, door stanken lawaai en Het wijde rustige Friese winterlandschap bij Harlingen. FotoDs. A. L. Broer, Hilversum snelheid van het geheel gemotori seerde waterverkeer. Vroeger was de rust en de stilte mede de charme van het unieke eeuwenoude dorp, dat even als Venetië geen wegverkeer kent. De toerist liet zich, voortgeboomd, als in de Venetiaanse gondel, rustig punte ren of boomde zelf moeizaam en zeilde verrukkelijk door en bij het dorp. Nu laat men zich nog alleen maar gemoto riseerd voortbewegen of huurt men een van de talloze motorpunters zodat de echte punteraar vrijwel ontbreekt en in het dorp en op het Bovenwiede het over het water zeer ver klinkend motorlawaai alom domineert. Voor de echte natuurliefhebber raakt te midden van dit massatoerisme met alle narig heden daarvan de aardigheid, de charme er steeds meer volkomen af. Op en voor de Waddeneilanden moet hardnekkig gevochten worden om wat rust en sfeer tegen vliegtuigverkeer, militaire-oefeningen en gasboringen te redden. Om tot mijn begin, het Gooi te rug te keren, hier is een comité opge richt om voor rust op te komen en tegen het kleine en grote vliegtuigverkeer te ageren. Op allerlei wijze moet er hier en elders strijd worden gevoerd om niet alleen stadsbeeld en landschap te red den maar ook die rust en die sfeer te be hoeden en te herstellen waar in Hilver sum alleen het genieten ervan moge lijk is. A. L. Broer N.B. Het artikel over „met Heemschutboékjes op stap" in nr. 6 van de vorige jaargang is niet van A. L. de Boer, maar van Ds. A. L. Broer, auteur o.a. van het Fibula - Heemschutdeeltje over „Delft vroeger en nu". Nog vóór Engeland definitief toetrad tot de EEG, begon er van de overzijde van het Kanaal van de zijde van be leggingsmaatschappijen belangstel ling te ontstaan voor gebouwen en grond in sommige delen van ons land en met name voor Amsterdam. Deze ontwikkeling zet zich de laatste tijd in verhevigde mate voort. Er moet ernstig aan worden getwijfeld of we met deze belangstelling gelukkig moeten zijn. Onlangs heeft een groep leden van de Victorian Society een bezoek aan Amsterdam gebracht. Over de be vindingen van deze deskundigen is in de Observer een verslag verschenen en daarin geven zij duidelijk te ver staan ontmoedigd te zijn over de Engelse invloed in de hoofdstad, welke kennelijk geen greintje begrip op brengt voor de betekenis van monu mentale gebouwen. De leden van de Victorian Society toonden zich in elk geval ontsteld over hetgeen reeds in Amsterdam door landgenoten is afge broken. De bekende Londense archi tect Roderick Gradidge, onder wiens leiding het bezoek aan Amsterdam werd gebracht, sprak in een interview ronduit van een schandaal en hij zei niet te begrijpen, dat men in Amsterdam zo weinig tegen de af braak doet. Gradidge vroeg zich af, waarom in Nederland geen scherpere overheidsmaatregelen worden ge troffen om architectonisch waarde volle monumenten te behouden. We kunnen ons dit met de Engelse architect afvragen. Er is alle reden om ernstig bezorgd te zijn over de Engelse invasie. Maar daarover niet alleen. v. d. W.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1973 | | pagina 30