HEEMSCHUT
Nederlandse Spoorwegen een plan
heeft gepubliceerd in en onder de
hoofdstad een stelsel van stadsspoor
wegen aan te leggen, dat past in het
landelijke treinennet. Een van de eerste
onderdelen van dit stadsspoornet zal
de verlenging van de zgn. Schiphollijn
- het Boerenweteringtracé - zijn, waar
voor het eindstation voorlopig is ge
projecteerd bij het Rijksmuseum. Bij de
N.S. denkt men intussen nog verder in
de toekomst; de Schiphollijn zou moe
ten worden doorgetrokken als Noord-
Zuidlijn, via het Centraal Station naar
Amsterdam-Noord met eventueel Pur-
merend als eindstation.
Wellicht de belangrijkste karakteristiek
van het N.S.-plan is, dat men voor de
uitvoering de zgn. schildmethode wil
toepassen, zodat er bovengronds niets
behoeft te worden gesloopt! Men zal
zich herinneren, dat in een vroeg sta
dium van het metro-plan ook sterk is
gepleit voor toepassing van de schild-
methode in tegenstelling tot de cais
sonmethode, die nu voor de metro
wordt gebezigd en die wél een ver
woesting van een groot deel van de
oude binnenstad teweegbrengt.
Het is bijna griezelig, dat het N.S.-plan
eigenlijk de doodsteek voor de metro
lijn betekent. Het metro-systeem wijkt
namelijk geheel af van het
treinsysteem, waarvoor de N.S. heeft
gekozen. In het N.S.-plan zullen „nor
male" treinen gaan rijden. M.a.w. de
Oostlijn van de metro past niet in het
stadsnet van de N.S. Eigenlijk zou
Amsterdam van zijn eigen onder
grondse systeem moeten terugkomen.
Dat zou, volgens de N.S. „een wijs
besluit" zijn, maar dat zou wel beteke
nen, dat veel investeringen, die Amster
dam al heeft gedaan, als verloren moe
ten worden beschouwd.
Het is te verwachten, dat het treinen
net van de N.S. een veel beter plan zou
kunnen betekenen voor de oplossing
van de verkeerschaos in de hoofdstad.
In elk geval is duidelijk, dat de enkele
Oostlijn niets zal oplossen. Maar wél
gaat er een stuk onvervangbaar cul
tuurbezit mee verloren.
We zijn geneigd de recente ontwikke
ling te kenschetsen als een voorbeeld
van beschamend beleid. De plannen
van de N.S. waren bij het Amster
damse gemeentebestuur bekend! En
toch heeft men een beslissing over de
metro laten nemen in de wetenschap
nota bene, dat die Oostlijn niet past in
het treinennet van de spoorwegen.
Indien de gemeenteraad kennis had
kunnen nemen van het N.S.-plan, het
besluit over de metro zou anders zijn
uitgevallen of zelfs had de kans
bestaan, dat men had besloten een
Btvetwy
STA0S6EWESTELIJK STELSEL
OVERIGE TRAJECTEJV
definitieve beslissing op te schorten.
Het is dringend noodzakelijk, dat de
verantwoordelijkheid wordt vast
gesteld voor een beleid, waarbij alle
coördinatie zoek blijkt te zijn. Een ge
brek aan coördinatie, waarbij de bull
dozer triomfeert en tientallen miljoe
nen, ja misschien wel honderden mil
joenen in het water zijn gegooid. Het is
ontstellend.
Intussen kunnen de mollen doorgaan
met graven en onherstelbare schade
aanrichten; een van de mooiste steden
van Europa wordt grotendeels te gron
de gericht.
Eén ding lijkt wel zeker. Lammers zal
niet als eens dr. Sarphati de geschie
denis ingaan.
v. d. W.