Ir. K. A. Rienks t stadsvernieuwing. Zij vroeg of er al aanzetten zijn aan te geven, met name wat betreft de vier grote steden. En voorts vroeg zij of de staatssecretaris ook oog heeft voor de culturele oude steden in het westen des lands, die verschralen en hun functie daardoor kunnen verliezen. Naar aanleiding van opmerkingen van enkele Kamerleden over de instelling van de bufferzones 's-Gravenwoude en Bijlmermeer/Bussum merkte mi nister Udink o.m. op, dat het de be doeling is van aankopen van gronden in bufferzones volstrekt te waarborgen, dat de agglomeraties van de Randstad Holland niet op onaanvaardbare wijze aan elkaar zullen kitten. In verband daarmee zijn aan het programma nog twee bufferzones toegevoegd, die tus sen Den Haag en Leiden en die tussen de Bijlmermeer en Bussum. In de eerste zal het aankoopbeleid in eerste aanleg worden gericht op het behoud van het natuurwetenschappelijk waar devolle gebied tussen Wassenaar en Voorschoten/Leidschendam. In het tweede gebied zal het beleid in het oostelijk deel gericht moeten zijn op het garanderen van een ongestoorde ontwikkeling van het Naardermeer en directe omgeving. In het westelijk deel zal het voornamelijk op landschappelij ke en recreatieve belangen zijn gericht. Stadsvernieuwing Voor staatssecretaris Buck was de taak weggelegd te antwoorden op de opmerkingen met betrekking tot het vraagstuk van de stadsvernieuwing. Hij ging daarbij uit van de functie en de doelstellingen van de stad. De stad heeft drie centrale functies te vervullen. De stad is een brandpunt van econo mische activiteiten, van sociaal-culture le activiteiten en voorts behoort de stad zich zelf te zijn, waarin het wonen zit opgesloten. Deze drie functies moe ten een bepaald evenwicht hebben, zowel t.a.v. de situering als t.a.v. het ruimtebeslag. Door de maatschappelij ke veranderingen is de inhoud van deze functies echter veranderd. Met een paar voorbeelden wilde de staats secretaris dit verduidelijken. Met betrekking tot de economische activiteit is er een totaal ander distribu tiepatroon ontstaan in de stad en aan de periferie van de stad. Wat betreft de sociaal-culturele activiteit kan men den ken aan de gebouwen die momenteel worden gebouwd en die een multifunc tionele intentie hebben. Als men denkt aan het wonen, moet men rekening houden met de gezinsverdunning en vooral met de verlaagde gemiddelde woningbezetting. Hierdoor is ook de verhouding van de functies onderling veranderd. Sprak men vroeger nog van scheiding, van daag is het menging. Staatssecretaris Buck gaf in het verdere verloop van zijn betoog toe, dat de oudbouw wat uit het oog is verloren. Intussen deelde hij mee, van de werkgroep-Wessel een interimnota te hebben ontvangen, waarin over stadsvernieuwing wordt gesproken als een continu proces. De staatssecretaris zei voorts, dat voor integrale aanpak van de stadsvernieu wing een gestructureerd interdeparte mentaal overleg nodig is. Op gemeen telijk niveau stelt de heer Buck zich voor, dat een soort van stadsvernieu wingsteam wordt ingesteld, bestaande uit de beleidsinstanties, de deskundi gen en de belanghebbenden, nl. de bewoners, de eigenaar, de midden stand of andere groeperingen. Op deze manier is, naar de mening van de staatssecretaris, de inspraak verze kerd, mits men dit team van het begin af aan uitdrukkelijk laat meespelen. De gehele stadsvernieuwingsoperatie zou echter ook aan zo'n team kunnen wor den opgedragen. 80% regeling Het belangrijkste is de bijdrageregeling voor de sanering en reconstructie, die op dit moment de 80-procent-regeling wordt genoemd en die nogal wat nade len heeft, Het grootste nadeel is eigen lijk, dat deze regeling voor de gemeen ten niet op gelijke niveaus uitwerkt. De gedachten gaan (nu) uit naar een subsi diëring in een nadelig slot van het plan Rijksdienst Monumentenzorg verhuisd De Rijksdienst voor de Monu mentenzorg is verhuisd van Den Haag naar Zeist, Broeder plein 41; tel.: 03404 - 21844. met een afrekening na een aantal jaren. Natuurlijk moeten de regelingen zoda nig zijn, dat alle gemeenten zo billijk mogelijk worden behandeld, als er geen verschillen in omstandigheden zijn. Aan de andere kant zullen ge meenten, die door de omvang van hun stadsvernieuwingsproblemen oneven redig worden belast - en dat geldt zeker voor de vier grote gemeenten - extra hulp nodig hebben. Voor de grote gemeenten is de bijdrage dan ook bijna verdubbeld, terwijl die voor de andere gemeenten op een lager niveau is ge houden, maar toch een verhoging heeft ondergaan. De opmerking van de heer De Beer, dat er in het stadsvernieuwingsproces geen schot zit, weersprak de staats secretaris. De werkgroep, die zich bezig houdt met het ontwerpen van een wet voor de stadsvernieuwing zal niet in april 1973, zoals aanvankelijk toegezegd, gereed kunnen zijn, maar men doet zijn best de termijn niet al te ver te overschrijden. De Deense regeling zal de werkgroep in haar beschouwingen betrekken, zo zei staatssecretaris Buck voorts nog. v.d.W. Op 24 januari j.l. overleed te Leeuwarden ir. K. A. Rienks., oud-hoofdin- genieur-directeur van de Provinciale Waterstaat van Friesland. Hij nam in het Friese culturele leven een belangrijke plaats in. Zijn belangstelling voor het behoud van de Friese monumenten en de historische stads en dorpskernen nam een steeds belangrijker plaats in zijn leven in. Hij was o.a. lid van de provinciale molen-commissie en, na zijn pensio nering, adviseur van de gedeputeerde staten op het gebied van de monumentenzorg. Als voorzitter van de Commissie Stad en Dorp nam hij deel aan het Heemschutwerk tot zijn gezondheidstoestand zulks absoluut onmogelijk maakte. Bij de rouwdienst te Leeuwarden en de begrafenis te Monaldum op 27 januari werd onze Bond vertegenwoor digd door jhr. E. C. Storm van 's Gravesande en ir. Ch. C. van der Vlis.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1973 | | pagina 29