132 ben?) De te talrijke kantoren in de binnenstad hebben, zoals ontelbare malen is voorspeld, te veel verkeer naar deze, voor modern verkeer on geschikte, binnenstad getrokken. Men heeft zich niet wensen te spiegelen aan afschrikwekkende verkeersproble men in grote steden in andere landen, noch heeft men iets willen leren van de goede voorbeelden in ons eigen land zowel als in het buitenland. Ook voor een oplossing van het par keerprobleem zijn door diverse groe pen uit de burgerij plannen ingediend. Desniettegenstaande zitten wij nog steeds met datzelfde probleem waar tegen zo vaak, en tijdig, is ge waarschuwd. Amsterdam lijdt nog altijd aan de vrije toegang tot de binnenstad van te veel, te grote en te zware vrachtauto's, tractoren met opleggers en containers en te grote bussen, die zich langs de grachten en door de radiaalstraten wringen. Dagelijks rijden ze plaveisel, huizen, leidingen en bo men kapot en voortdurend veroorza ken ze grote verkeersopstoppingen. Alleen al uit dien hoofde kan men als leek uitrekenen dat het afleveren van goederen en personen met zulke grote voertuigen onmogelijk rendabel kan zijn. Om van de financiële verliezen voor de gemeenschap nog maar te zwijgen. In tal van andere steden, ook in ons land, bestaan sinds lang veror deningen, welke de binnensteden voor dit soort monsters verboden gebied maken. Had het gemeentebestuur van Amsterdam hier werkelijk niets tegen kunnen doen? Anders dan in Amerika, waar de ver krotting van de, meest 19de-eeuwse, binnensteden het gevolg is van een goed bedoelde maar mislukte poging tot rassenintegratie in de woonwijken, is de verkrotting van onze 19de- eeuwse stadswijken (ook in Den Haag en Rotterdam) in hoofdzaak te wijten aan het niet willen vooruit zien. Onze drie grote steden hebben zich blind gestaard op kostbare, en naar nu blijkt veelal overbodige, domme statussym bolen in de vorm van mammoetkanto ren en flatgebouwen. Inplaats van te volstaan met minder, en minder-luxueu- ze kantoorruimten in wijken waar wél de voor deze kantoren vereiste par keerruimte beschikbaar was, inplaats van duizenden wanhopige burgers veel sneller tevreden te stellen door redelijk goed gebouwde 19de-eeuwse woningen behoorlijk te moderniseren. Kraakpanden Ruim een kwart eeuw na de bevrijding heeft noch onze landelijke, noch enige

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 20