Heemschut Op Heemwacht door Ton Koot Help! Ze verpesten mijn land!! Officieel orgaan van de Bond Heemschut Opgericht 1911 Beschermvrouwe: H.M. Koningin Juliana Redacteur: A. C. de Gooyer. Eindredacteur: Ton Koot. Typografische verzorging: N.V. 't Koggeschip, drukkers- en uitgeversbedrijf. Alle correspondentie betreffende de redactie van het orgaan, richte men tot het secretariaat van de Bond Heemschut: Korenmetershuis, N.Z. Kolk 28, Amsterdam 1tel. 22 52 92. Alle correspondentie betreffende de advertenties, richte men aan N. V. 't Koggeschip, drukkers- en uitgeversbedrijf, Nwe. Achtergracht 104, Postbus 1198, Amsterdam 4, tel. 22 97 21 Een raad aan alle kiesgerechtigden Zijn wij stapelgek geworden, dat wij onze vertrouwde, waardevolle huizen laten onteigenen en plat gooien, onze stede- en dorpskernen laten vervallen, laten doorbreken, afbreken, buurten laten ruïneren, grachten laten dempen (Amsterdam: Houtkopersburgwal en Open Oostelijk Havenfront; Leeuwar den: Noordvliet; Den Bosch: Dieze bedreigd). Zijn wij verdwaasd, dat wij onze steden laten volproppen met overtollig blik onder de valse mom, dat de auto niet meer uit onze samenleving (terecht) is weg te denken? Vatten wij de drogreden niet? Zijn wij zo murw geworden, dat wij niet als één man opstaan om ons krachtig STOP te laten horen tegen de bouw- klompen, die midden in onze fijne bin nensteden van Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Hoorn, Delft, Lei den, Gouda, Maastricht, 's-Hertogen- bosch, Deventer, Vlissingen, Harder wijk, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leeuwarden en waar al niet worden gestort, om dan groot, ruw, plomp en brutaal onze stadswanden te schen den? Waarom eigenlijk staan wij toe, dat langzaam maar zeker onze weergaloze fijngetekende silhouetten van stad en dorp in ons daarvoor zo gevoelige wijde landschap worden verknoeid door hoge smakeloze bouwblokken? Waarom laten wij Hollanders, Zeeu wen, Friezen, Groningers aan, op en in het water opgegroeid, onze rivieren, vaarten en meren verslonzen en ver giftigen tot de verderfelijkste open riolen? Wie kan beter dan wij weten, hoezeer daardoor het biologisch even wicht verstoord, het grondwater ver vuild en de funderingen aangetast wor den? Moest zo'n eenvoudig maar fraai ge heel, zoals de Brink in Norg, zo nodig door gevoelloosheid en misbouw in zijn kostelijke sfeer ontluisterd wor den? Zijn zelfs de eigendommen van de Vereniging tot Behoud van Natuurmo numenten in Nederland niet meer vei lig, zodat dwars door de Wolfhezer bossen een snelverkeersweg moest worden gehakt? Of dat van het Deelerwoud een reep moest worden weggehakt om de autosnelweg Arn- hem-Apeldoorn ruim baan te geven? Het antwoord hierop is weer: neen, die zijn niet meer veilig. Steekt in de bescherming van natuur monumenten en in beschermde stads en dorpsgezichten al het gevaar, dat men dus de niét-beschermde rest als vogelvrij gebied gaat zien, hier zijn wij al zo ver, dat zelfs beschermde gebie den aangetast worden. Komt nu het Nederlandse volk met zijn rechtsge voel in opstand? Trekken nu in ons democratische bestel onze afgevaar digden in stad, provincie en staat van leer tegen dit onrecht? Antwoord: neen, wat dacht u? Moet, God beter 't, ten behoeve van een toeristische route in Zuid-Limburg, een dorpsstraat ten koste van de hui zenwand verbreed worden, waarbij het kind met het badwater wordt wegge gooid? Hebben wij niet al moeten ge dogen na een kwart eeuw strijd dat de Oude Rijn in Woerden werd geplempt en een echt intiem Hollands grachtje met boogbruggen tot een grauwe straat werd genivelleerd, zoals dat ook nog onlangs in Leeuwarden met de Noord- en Zuidvliet gebeurde en in Leiden met de zo sfeervolle Kor te Mare? En dat zijn maar enkele voor beelden uit honderdenl Moet de oude binnenstad van Amster dam kapot gebeukt worden (terwijl duizend inwoners per maand de stad achter zich laten) om een verouderd en achterhaald metroplan uit te voeren, terwijl er voor zover een dergelijk miljarden-project nog nodig is een ander en beter want niet vernielend tracé mogelijk is? Moet een van Amsterdams beste lon gen, het Gooi, door een overmaat van doorsnijdende wegen versteend wor den, zoals de Rijnmond verpestend werkt te land, ter zee en in de lucht? Mogen er geen beken meer door het land kronkelen, geen sprengetjes meer ontspruiten? Moeten de zand- en land wegen opgeruimd en met hun beschut tend omlijstende bomenrijen „rasiert und asphaltiert" worden? Moeten de bochten uit Rijn en Amstel om karak terloze snelweg- of schietbaan-effec ten teweeg te brengen? Hebben wij geld (of machines en werktuigen) te veel, waarom herstellen en restaureren wij dan niet meer? Moeten nóg meer ontsierende hoogspanningsleidingen ons vlakke en kwetsbare land overspannen, onze bospartijen doorsnijden, de lucht be draden, zodat men zich, zoals tussen Diemen en Muiden gevoelt, als een lamgeslagen muis, die onder een ijzer draadkluwen moet doorkruipen? Moeten wij ons naar grauwe blokken betonbouw laten verbannen, om onze kinderen als ontheemden voor hun vertier de verveling in te drijven, of in de armen te jagen van een vaag en

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 9