HEEMSCHUT tweede garage bijgebouwd, het plein is stampvol en daarnaast is een groot parkeereiland aangeplempt, ook al vol. Met moeite is een gemeentelijk plan verijdeld om een autoweg door Venetië zelf aan te leggen, die met bruggen en viaducten over de verder gelegen lagune-eilanden de vastewal weer moest bereiken. Het is hoogst instructief om op een wandeling door Venetië de Piazzale Roma aan te doen. Ineens zijn daar weer alle factoren aanwezig die in andere steden het leven verzieken: de stank, het lawaai, de vuiligheid op straat, het gevaar, het - agressieve gedrag zodra iemand zich achter het stuur wil laten gelden. Dan gaat men een brug over, slaat een hoek om, een smal straatje in,en de stad is weer een menselijk milieu. Dat Venetië een puur wonder is van architectuur, en een rijkdom aan kunstschatten herbergt die men ner gens zó bijeenziet, wordt algemeen erkend. Maar dat Venetië de enige grote stad ter wereld is die aantoont hoe het leven zonder auto's zijn kan, wordt hoogstens gezien als een vreemde uitzondering op de „normale" situatie van bereikbaarheid per eigen auto. Deze uitzondering, zou dan mo gelijk zijn door het transport te water, dat in stand gehouden wordt terwille van het toerisme. Personenverkeer voetgangersverkeer De werkelijkheid is dat het personen verkeer in de eerste plaats voetgan gersverkeer is, aangevuld door ge meentelijke watertrams voor de grote re afstanden, en dat het goederen transport vlot verloopt met schuiten en Verkeer op het Canal Grande handwagens. De beroemde gondels worden praktisch alleen voor toeristen gebruikt. Het enige werkelijk hinderlij ke waterverkeer zijn de snelvarende motorboten, bestuurd door hetzelfde soort jongelieden dat elders in sport wagens en op motorfietsen hun aan wezigheid door snelheid en lawaai manifesteert. Voetgangersverkeer, zo blijkt hier, is niet een bijzondere situ atie, die toegelaten kan worden terwille van luxewinkels en in parken, voetgan gersverkeer is de basis van het ste delijke leven. Lopen door de stad wordt een genoegen zodra een paar voorwaarden vervuld zijn, namelijk een boeiend, afwisselend stadsbeeld waar van alles te beleven valt, en geen auto's in de buurt. Ook deze voorwaar den zijn van elkaar afhankelijk. Zodra de autovloed zich heeft meester ge maakt van de openbare ruimte, wordt ook in de mooiste stad het lopen een gevaarlijk en onaangenaam tijdverlies, dan is het kijken naar menselijke acti viteit en gebouwen een riskante bezig heid, en dan wordt het leven zoveel mogelijk weggedrukt achter de rooilij nen. De absurde consequentie van het een en ander is de op autoverkeer ge bouwde buitenwijk met halfhoge we gen en parkeergarages, aangevuld met veilige voetpaden door het groen en in galerijen, die een zo criant vervelend stadsbeeld opleveren dat een loop afstand van autoportier naar voordeur, die in een echte voetgangersstad geen enkel bezwaar oplevert, daar als een tekort aan bereikbaarheid wordt on dergaan. Rondkijken op de pleinen en in de straatjes van Venetië is een uitermate leerzame bezigheid. Men verliest er het laatste beetje vertrouwen in een verkeersbeleid dat ten koste van ontel bare miljarden „kunstwerken" bouwt om de autostroom in goede banen te leiden. Zeker heel knap inge nieurswerk, maar fundamenteel ver keerd, een waanzinnige geldverspilling terwille van een onbereikbaar doel. Op straat in Venetië ziet men wat er aan de autoverdwazing wordt opgeofferd, men ervaart hoe vreedzaam en veilig, hoe bedrijvig en warm-menselijk een stad kan zijn die ontsnapt is aan de blikken lawine. Zelfs voor iemand die niet houdt van musea en kerken vol schilderijen, is het de moeite waard om naar Venetië te gaan. Geurt Brinkgreve BIJ DE VOORPLAAT Foto omslag: De Augustinuskerk aan de Oude Gracht te Utrecht een ty pisch bouwwerk in de oude bin nenstad. foto: Bureau Voorlichting - Utrecht i

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 15