prognose van mr. P. R. Leopold van N.S., de directeur onderzoek en plan ning, besloegen in 1970 de Rijks- en provinciale wegen 3,7% en die van het verstoorde gebied 6,7%. Hij meent, dat deze tegen het einde van de eeuw zijn uitgegroeid tot 10,8% wegen en 12,9% verstoord gebied. In 1970 telde ons land, volgens deze zegsman 125,550 ha aan weg en dat zouden er in het jaar 2000 al 376.650 ha zijn. In de Randstad zouden de omvang van de verkeers stromen en de omvang en kwaliteit van de daarvoor nodige infrastructuur tech nisch, financieel en economisch nau welijks voorstelbaar zijn! Het Neder lands Economisch Instituut, uitgaande van een neutraal overheidsbeleid, voorspelt, dat in de Randstad wegen met 20 of zelfs 36 rijstroken zullen moeten worden aangelegd, het meent ook, dat de steden dan niet meer in staat zullen zijn de interlokale ver keersstromen te verwerken. De prog nose wordt bestreden, maar ja, wij hebben wel meer een bouwhoogte van 120 m zien aanvragen, die dan „be perkt" werd tot 80 m. Klaar ben je! Een Verbeterde Heidemaatschappij? Er is een Heidemaatschappij gekomen om de heide te ontwikkelen, dat was in 1888. Er zal er nu een moeten komen, om weer heide aan te leggen, dat zou een Verbeterde Heidemaatschappij kunnen wezen. Er zou een Ministerie van Verkeer en Waterstaat moeten komen om ons ge hele verkeersstelsel en de hele staat van het water te bezien om dat weer gezond te maken. Vooral gezond. Er zou een Ministerie van Econo mische Zaken moeten komen, waar resoluut en radicaal gebroken zou moeten worden met de verdoemelijke eenzijdigheid van de huidige economie. Er zou een Ministerie van Ruimtelijke Ordening moeten komen, dat aan alle wanorde en o zo democratische, ei genzinnige, zelfingenomen, autonome handelen een democratisch einde maakte om werkelijke ruimtelijke orde te scheppen. Er wordt gewacht en gelukkig nu gedacht en gewerkt op een Ministe rie van Volkshuisvesting, dat de harten van dorpen en steden niet laat verkom meren, om er nieuwe zielloze blokwij- ken te doen optrekken, maar om die harten in alle eer en deugd te herstel len, gezond te maken met behoud van hun oersterke, maar verwoestbare ka rakter. Misschien komt er dan ook een Mi nisterie van Cultuur, dat zich uitsluitend met cultuur kan bezig houden, niet alleen om afkalving van de bestaande cultuurvormen en cultuurbezittingen te voorkomen, maar ook om nieuwe aan vaardbare cultuurvormen te doen scheppen. Er passeert zo juist een bulldozer, die een zware tankauto belemmert om langs de snelweg voort te donderen. Op de verharde weg ligt een doodge reden fazant. Wij zijn een nijver volkje. Van de wieg tot aan het graf en wij bouwen wegen, wegen, allerwegen. Maar doen wij dat zó weloverwogen, dat ook rekening wordt gehouden met hogere belangen dan die van de verwachte toeneming van het autogebruik? 75 Door de aanleg van een nieuwe autosnelweg bij De Steeg, werden de IJssel-uiterwaarden aangetast De foto's laten zien de Ussel bij De Steeg gezien vanaf de parkeerplaats van café Usselzicht in de winter van 1966 en in het voorjaar van 1972.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 9