prognose van mr. P. R. Leopold van
N.S., de directeur onderzoek en plan
ning, besloegen in 1970 de Rijks- en
provinciale wegen 3,7% en die van het
verstoorde gebied 6,7%. Hij meent, dat
deze tegen het einde van de eeuw zijn
uitgegroeid tot 10,8% wegen en 12,9%
verstoord gebied. In 1970 telde ons
land, volgens deze zegsman 125,550 ha
aan weg en dat zouden er in het jaar
2000 al 376.650 ha zijn. In de Randstad
zouden de omvang van de verkeers
stromen en de omvang en kwaliteit van
de daarvoor nodige infrastructuur tech
nisch, financieel en economisch nau
welijks voorstelbaar zijn! Het Neder
lands Economisch Instituut, uitgaande
van een neutraal overheidsbeleid,
voorspelt, dat in de Randstad wegen
met 20 of zelfs 36 rijstroken zullen
moeten worden aangelegd, het meent
ook, dat de steden dan niet meer in
staat zullen zijn de interlokale ver
keersstromen te verwerken. De prog
nose wordt bestreden, maar ja, wij
hebben wel meer een bouwhoogte van
120 m zien aanvragen, die dan „be
perkt" werd tot 80 m. Klaar ben je!
Een Verbeterde Heidemaatschappij?
Er is een Heidemaatschappij gekomen
om de heide te ontwikkelen, dat was in
1888. Er zal er nu een moeten komen,
om weer heide aan te leggen, dat zou
een Verbeterde Heidemaatschappij
kunnen wezen.
Er zou een Ministerie van Verkeer en
Waterstaat moeten komen om ons ge
hele verkeersstelsel en de hele staat
van het water te bezien om dat weer
gezond te maken. Vooral gezond.
Er zou een Ministerie van Econo
mische Zaken moeten komen, waar
resoluut en radicaal gebroken zou
moeten worden met de verdoemelijke
eenzijdigheid van de huidige economie.
Er zou een Ministerie van Ruimtelijke
Ordening moeten komen, dat aan alle
wanorde en o zo democratische, ei
genzinnige, zelfingenomen, autonome
handelen een democratisch einde
maakte om werkelijke ruimtelijke orde
te scheppen.
Er wordt gewacht en gelukkig nu
gedacht en gewerkt op een Ministe
rie van Volkshuisvesting, dat de harten
van dorpen en steden niet laat verkom
meren, om er nieuwe zielloze blokwij-
ken te doen optrekken, maar om die
harten in alle eer en deugd te herstel
len, gezond te maken met behoud van
hun oersterke, maar verwoestbare ka
rakter.
Misschien komt er dan ook een Mi
nisterie van Cultuur, dat zich uitsluitend
met cultuur kan bezig houden, niet
alleen om afkalving van de bestaande
cultuurvormen en cultuurbezittingen te
voorkomen, maar ook om nieuwe aan
vaardbare cultuurvormen te doen
scheppen.
Er passeert zo juist een bulldozer, die
een zware tankauto belemmert om
langs de snelweg voort te donderen.
Op de verharde weg ligt een doodge
reden fazant.
Wij zijn een nijver volkje. Van de wieg
tot aan het graf en wij bouwen wegen,
wegen, allerwegen. Maar doen wij dat
zó weloverwogen, dat ook rekening
wordt gehouden met hogere belangen
dan die van de verwachte toeneming
van het autogebruik?
75
Door de aanleg van een nieuwe autosnelweg bij De Steeg, werden de IJssel-uiterwaarden
aangetast De foto's laten zien de Ussel bij De Steeg gezien vanaf de parkeerplaats van café
Usselzicht in de winter van 1966 en in het voorjaar van 1972.