Is er wel voldoende evenwichtige plan ning met wat ingehouden voorzienig heid? Verdraagt ons kleine land zóveel wegen? Intussen staan aan de tekenta fels nijvere lieden met de onrust van een mier en de ijver van een bij, om te zien naar stadsuitbreiding met opoffe ring van karakteristieke schoonheid (oud-Sloterdijk bij Amsterdam, land goed Beukenburg bij Maartensdijk, Twello bij Meppel om enkele voorbeel den van uiteenlopende aard te noe men). Maar dat geldt ook voor waarde volle natuurgebieden, zoals onder meer de Leyense bossen bij Bilthoven, de weg Rolde-Assen bij Norg, de Car- nische grienden aan de Oude Maas. De Gooise expresweg, die als vier- baansweg een verbinding gaat maken tussen Rijksweg 27 bij de Huizer Oostermeent en de Amsterdamse ag glomeratie, zal ook de groenzone tus sen Bussum en Weesp en het heidege bied bij het station Bussum-Zuid hal veren. En om even bij het Gooi te blijven, daar gaat Rijksweg 1 een zesbaansweg worden, bij Muiden is hij al op die breedte. Volgens het streek plan komt een groot verkeerscomplex tussen Weesp en het Naardermeer. Tussen Naardermeer en 's-Graveland is het uitbreidingsplan „Hilversumse Meent" op volle toeren, waar 1650 woningen komen. Het zijn maar enkele voorbeelden die er op wijzen, hoe het Gooi bezig is te verstenen. Historische landschappen rondom kastelen en landhuizen worden be dreigd. Denk aan Heringastate, waar het afgewend werd en Amelisweerd! Maar ook aan de Ronde Hoep, het Huygenshuis, de voortdurende bela ging van Huize Sevenaer, Huize De Oliphant. De Bijlmerlust kon door hefti ge akties verplaatst worden. Ontwik keling eist communicatie, tot wij er in verstikken. Er is meer dan wonen en rijden Rood wild wijkt of komt om. Vogels: zang-, waad-, zwem- en roofvogels vin den de rustige plekken niet meer om te nestelen, te broeden, te zingen, waden, zwemmen of roven, wegens de roof bouw die beneden hun vlucht op onze mooie landschappen, onze natuurgron den, die wij zo broodnodig hebben, wordt gepleegd. Woeste grond en kronkelwegen zijn doornen in de ogen onzer ontginners en ontwikkelaars, onze grondspeculan- ten: Bossche Broek, oostelijke Zaanstreek, llperveld, mergellandroute bij Mheer. Met de verdwijnende woeste gronden, gesteund door lucht-, water- en bodemvervuiling, door de welvaartbrengende industrie (Zeeuws- Vlaanderen!) en de gassen uit onze Hauto, verdwijnt het getwinkeleer uit de lucht, de vissen en de zoogdieren uit het water. Ziet u nog wel eens een otter in de Overijsselse Vecht, zoals wij die zelf nog wel eens weleer bespied hebben? Waar geen kikker en geen vis meer leven kan, verdwijnen de ooi evaars en reigers. Waar het evenwicht verstoord wordt in de natuur óók in de stad en het dorp volgt de ont wrichting in overwoekering, aftakeling (boerderijen, molens, kastelen, landhui zen), verschraling (verdwijnen van volkskunst en klederdrachten), verrot ting (oppervlaktewateren). Volgens de De Hessenweg ten oosten van Lunteren voor en na de verharding in 1971. Zowel Gedepu teerde Staten van Gelderland als de gemeente Ede hebben toegezegd dat de asfaltlaag weer verwijderd zal worden. Ede heeft dit beloofd tegen 1976. Krijgen we dus de oude Hessenweg terug??

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 8