Is er wel voldoende evenwichtige plan
ning met wat ingehouden voorzienig
heid? Verdraagt ons kleine land zóveel
wegen? Intussen staan aan de tekenta
fels nijvere lieden met de onrust van
een mier en de ijver van een bij, om te
zien naar stadsuitbreiding met opoffe
ring van karakteristieke schoonheid
(oud-Sloterdijk bij Amsterdam, land
goed Beukenburg bij Maartensdijk,
Twello bij Meppel om enkele voorbeel
den van uiteenlopende aard te noe
men). Maar dat geldt ook voor waarde
volle natuurgebieden, zoals onder
meer de Leyense bossen bij Bilthoven,
de weg Rolde-Assen bij Norg, de Car-
nische grienden aan de Oude Maas.
De Gooise expresweg, die als vier-
baansweg een verbinding gaat maken
tussen Rijksweg 27 bij de Huizer
Oostermeent en de Amsterdamse ag
glomeratie, zal ook de groenzone tus
sen Bussum en Weesp en het heidege
bied bij het station Bussum-Zuid hal
veren. En om even bij het Gooi te
blijven, daar gaat Rijksweg 1 een
zesbaansweg worden, bij Muiden is hij
al op die breedte. Volgens het streek
plan komt een groot verkeerscomplex
tussen Weesp en het Naardermeer.
Tussen Naardermeer en 's-Graveland
is het uitbreidingsplan „Hilversumse
Meent" op volle toeren, waar 1650
woningen komen. Het zijn maar enkele
voorbeelden die er op wijzen, hoe het
Gooi bezig is te verstenen.
Historische landschappen rondom
kastelen en landhuizen worden be
dreigd. Denk aan Heringastate, waar
het afgewend werd en Amelisweerd!
Maar ook aan de Ronde Hoep, het
Huygenshuis, de voortdurende bela
ging van Huize Sevenaer, Huize De
Oliphant. De Bijlmerlust kon door hefti
ge akties verplaatst worden. Ontwik
keling eist communicatie, tot wij er in
verstikken.
Er is meer dan wonen en rijden
Rood wild wijkt of komt om. Vogels:
zang-, waad-, zwem- en roofvogels vin
den de rustige plekken niet meer om te
nestelen, te broeden, te zingen, waden,
zwemmen of roven, wegens de roof
bouw die beneden hun vlucht op onze
mooie landschappen, onze natuurgron
den, die wij zo broodnodig hebben,
wordt gepleegd.
Woeste grond en kronkelwegen zijn
doornen in de ogen onzer ontginners
en ontwikkelaars, onze grondspeculan-
ten: Bossche Broek, oostelijke
Zaanstreek, llperveld, mergellandroute
bij Mheer. Met de verdwijnende
woeste gronden, gesteund door lucht-,
water- en bodemvervuiling, door de
welvaartbrengende industrie (Zeeuws-
Vlaanderen!) en de gassen uit onze
Hauto, verdwijnt het getwinkeleer uit
de lucht, de vissen en de zoogdieren
uit het water. Ziet u nog wel eens een
otter in de Overijsselse Vecht, zoals wij
die zelf nog wel eens weleer bespied
hebben? Waar geen kikker en geen
vis meer leven kan, verdwijnen de ooi
evaars en reigers. Waar het evenwicht
verstoord wordt in de natuur óók in
de stad en het dorp volgt de ont
wrichting in overwoekering, aftakeling
(boerderijen, molens, kastelen, landhui
zen), verschraling (verdwijnen van
volkskunst en klederdrachten), verrot
ting (oppervlaktewateren). Volgens de
De Hessenweg ten oosten van Lunteren voor en na de verharding in 1971. Zowel Gedepu
teerde Staten van Gelderland als de gemeente Ede hebben toegezegd dat de asfaltlaag weer
verwijderd zal worden. Ede heeft dit beloofd tegen 1976. Krijgen we dus de oude Hessenweg
terug??