Heemschut Op Heemwacht door Ton Koot Officieel orgaan van de Bond Heemschut Opgericht 1911 Beschermvrouwe: H.M. Koningin Juliana Redacteur: A. C. de Gooyer. Eindredacteur: Ton Koot. Typografische verzorging: N.V. 't Koggeschip, drukkers- en uitgeversbedrijf. Alle correspondentie betreffende de redactie van het orgaan, richte men tot het secretariaat van de Bond Heemschut: Korenmetershuis, N.Z. Kolk 28, Amsterdam 1tel. 22 52 92. Alle correspondentie betreffende de advertenties, richte men aan N, V. 't Koggeschip, drukkers- en uitgeversbedrijf, Nwe. Achtergracht 104, Postbus 1198, Amsterdam 4, tel. 22 97 21. Een nijver volkje zijn wij wel. Naarstig hebben wij land op de zee gewonnen, dijken gelegd, wegen getraceerd, bos sen gekapt, heide ontgonnen. Hier leg den wij meren droog om landbouw grond te winnen, daar willen wij ze weer vol laten lopen om landbouw grond kwijt te raken en bijvoorbeeld gebied voor waterrecreatie uit te brei den (Friesland: Wonseradeel; Noord- Holland: Mijzenpolder, Wouwpolder). Waar goed gevormde, door de eeuwen gelouterde, boerderijen stonden, daar werd het land verkaveld, werd de boerderij voor economische bedrijfs voering ongeschikt verklaard (vrijwel nooit na een weloverwogen onderzoek of behoud mogelijk was) bleef zij verla ten staan, verkommerde en stortte in. In „efficiente" gevallen werd zij meteen gesloopt. Elders werden nfeuwe boer derijen op grote rechte terreinen ge bouwd en helaas, hoe dikwijls zijn die plat, glad en lysolschoon. Waar kronkelige paden, met wisselend uitzicht op landschap en horizon liepen, het oog bekoorden en de recreatie dienden, daar werden bulldozers en grondschrapers heen gezonden om aan de hand van langs het liniaal ge trokken lijnen, rechte wegen aan te leggen. Veel wegen, snelwegen, auto wegen, autosnelwegen, verharde we gen, betonwegen, asfaltwegen.De Hessenwegen verdwenen en de postwegen. De oude Hessenweg ten oosten van Lunteren, die men nog in 1969 zijn landelijke, rustgevende route zag volgen, was na „verharding" in 1972 een zakelijke autoweg. Of kijkt u eens wat er langs de Gaasp tussen augustus 1962 en april 1972 van ge maakt is! Of kende u de Vierhuister- vaart langs de Hogedijk in Sint Johan- nesga, licht kronkelend met rietpluimen langs de oevers, hier een bootje, daar een visser, die zijn stekje had uitgezet! Wel, schrik dan niet, het is nu een gladde dubbele autoweg, langs de bestaande en eveneens verstrakte lan delijke oeverweg van wat eens een „vaart" was. In Midden-Brabant zal de provinciale verbinding tussen Rosma len en Veghel laat-middeleeuwse mo numenten, zoals de abdij en het kasteel van Heeswijk in hun landelijke schoon heid bedreigen en bovendien een kostbaar natuurgebied doorsnijden. De racebaan-mentaliteit voltrekt zich al in de kom van Dinther en bij Rosmalen. En dat, terwijl de Rijksweg langs de Zuid-Willemsvaart, die hieraan parallel loopt, volop aan de verkeerseisen vol doet! Overigens mag de afsnijding bij De Steeg, waar nu een autosnelweg door heen snijdt, er óók zijn! Waar al een weg lag, kwam menigmaal een nieuwe een stuk verderop, waarbij tussen de wegen een iel stuk nie mandsland kwam te liggen. Dit verschijnsel doet zich ook bij de „ver keerspleinen" voor, zoals b.v. bij Hoe- Oe brug ligt al klaar: Meppei-Hoogeveen. velaken en Oudenrijn. Wij barsten van de wegen. Het land moet „open" ge legd. Er moet goede communicatie zijn en méér communicatie en nóg meer. En als wij daarmee klaar zijn, maken wij de wegen breder, want intussen zijn wij met onze tweebaanswegen achter (en dat is zo), bleken driebaanswegen gevaarlijk, maakten wij vierbaanswe gen, die met de vluchtstroken mee, eigenlijk al zesbaanswegen zijn en wordt er gepopeld om zesbaanswegen te maken, die eigenlijk al achtbaanswe gen zijn. Of niet soms? De vrees, dat er voor de rijdende auto geen wegen zijn is panisch geworden en heeft tot wegenhysterie geleid. Let maar op de tot verbijstering opzwiepende cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek: in 1950 waren er 138.625 personenauto's, in 1960 522.200, in 1966: 1.502.226 personenauto's en het Nederlands Economisch Instituut te Rotterdam heeft voor de tóekomst al een getal van 5.000.000 genoemd. Dan rijst de vraag: trekken de wegen het autoverkeer of liever: maken zij de verlokking niet groter? Of wij tegen wegen zijn? Welnee, maar:

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 7