78
Utrecht, die met ruime meerderheid
koos voor het tracé van genoemde
Werkgroep, dat daarvoor alle hulde
verdient.
De ruilverkaveling tussen Coevor-
den en Emmen. Deze bleek echter
reeds in 1963 bestemd te zijn. In een
dergelijke oude ruilverkaveling zijn he
laas slechts weinig garanties aanwezig
voor behoud van landschappelijke
waarden; in het betreffende land
schapsplan zijn b.v. weinig houtwallen
als te behouden opgenomen.
De overige houtwallen zijn daarmede
„vogelvrij" en moeten, wanneer de
nieuwe eigenaar van de grond dat
wenst, worden verwijderd. Dit
geschiedt momenteel. Een trieste
geschiedenis! De ervaring heeft ge
leerd dat ruilverkavelingen veelal syno
niem zijn met landschapsverminkingen.
Men denke aan de beruchte ruilverka
veling Singraven! En telkens vraagt
men zich af: Is dat nu wel nodig voor
een goede ruilverkaveling?
Verlegging van een gedeelte van
Rijksweg 47 in de gemeente Ruurlo,
waardoor een gedeelte van de aanwe
zige oude eikenbomen moet worden
gekapt.
Schade welke het ontworpen, doch
gelukkig nog niet vastgestelde tracé
Rijksweg 6 (Groningen-Noordoostpol-
der) met zijn aansluitingen zou toebren-
De Ringdijk aan de Zuiderzijde van de Bijlmermeerpolder, tafereel gefotografeerd in augustus
1962.
10 jaar later is dit het tafereel.
gen aan een prachtig veentje in het
Vledderse veld, aan heide- en boscom-
plexen in de buurt van Zorgvlied (Dren
the) en op verschillende andere
plaatsen.
Een ten hemel schreiende ontluiste
ring van het landschapsschoon in
Zuid-Limburg, door aanleg en re
constructie van wegen [onder andere
de vernieling van de weg Mheer-Noor-
beek)
Aanslagen op de Groene Zone tus
sen Eindhoven en Helmond door de
voorgenomen verbreding van de
Broerstraat te Mierlo en de voorgeno
men demping van het Eindhovense
kanaal.
Plannen tot de aanleg van een ge
deelte van de Provinciale Weg S 6
(Bilthoven-Rhenen) tussen Amers-
foortseweg en Woudenbergsestraat-
weg bij Zeist, en van een gedeelte van
de Provinciale Weg S 8 (De Bilt-Hou-
ten) zuidwest van Zeist en Driebergen,
waarbij ingrijpende aantasting van het
landschap wordt gevreesd.
Verbetering van de weg tussen Ber-
licum en Rosmalen, waardoor het
landschappelijk karakter van de weg
verloren gaat.
Plannen tot het rooien van een zeer
groot aantal bomen langs de Rijksweg
Arnhem-Nijmegen met het oog op de
verkeersveiligheid.
Plannen tot het rooien van een zeer
groot aantal bomen langs de Rijksweg
Arnhem-Nijmegen met het oog op de
verkeersveiligheid.
Plannen tot het kappen van circa
1100 eiken en berken langs de
Haaksbergseweg en de Diepen-
heimseweg te Neede. Dank zij stormen
van protest van alle zijden voorlopig
opgeschort.
Aantasting van het landschap door
geplande hoogspanningsleidingen tus
sen Dordrecht en de Maasvlakte.
Niets wijst er op dat de gevaren voor
aantasting van ons kwetsbare
landschap en van onze armzalige bo-
menbestand en dus van ons leefmilieu,
verminderen. Integendeel, de Commis
sie W.I.L. moet waakzamer en actiever
zijn dan ooit!
De oud-secretaris
A. G. M. Boost