„Thans zijn het de geweldige toename van verkeersvoorzieningen in de vorm van aanleg van autosnelwegen met hun gigantische knooppunten, de re constructie op grote schaal van secun daire- en zelfs tertiaire wegen en de daarmede samenhangende ingreep in het landschapsbeeld, die het steeds meer noodzakelijk maken deze werk zaamheden kritisch te bezien en tijdig te waarschuwen voor ontoelaatbare en onherstelbare aantastingen van onze steeds spaarzamer worden groenvoor zieningen. De autosnelwegen worden thans ont worpen met 2, 2 x 3, op sommige plaatsen zelfs met 2x4 rijstroken met aangrenzende vluchtstroken. Aan deze schaal zijn de oorspronkelijke breedte normen voor zij- en middenbermen niet meer aangepast en ontstaat een asphalt-jungle, waarbij geen ruimte overblijft voor voldoende boom- en struikbeplanting in overeenstemming met de profielindeling. Het is noodza kelijk de breedte der middenbermen, doch ook die der zijbermen, aanzienlijk te vergroten, niet alleen met het oog op het in de toekomst kunnen verbreden van de rijbanen, doch zeker niet in de laatste plaats tot het verkrijgen van een evenwichtige profielindeling en ruimte voor het aanbrengen van beplantingen in velerlei vorm, om de nieuwe wegen harmonisch in het landschap in te pas sen. Vele autosnelwegen vertonen op verschillende plaatsen een kaal en ar melijk aspect. Het is voorts uitermate jammer dat, in afwachting van het tot stand komen van de vervangende au tosnelwegen, bestaande wegen nood gedwongen moeten worden aangepast aan het snel groeiende verkeer, het geen betekent: rijwegverbreding en kaalslag, zodat van de oorspronkelijke toeristische laan en van de lommerrijke traversen door de kleine plaatsen niets meer overblijft; een niet meer te herstellen verarming. Nog steeds schrijdt dit proces voort, omdat de aanleg van grote verkeerswegen voor genoemd doorgaand verkeer ten op zichte van de verkeersontwikkeling achterblijft. Zelfs de toeristische routes bij uitstek van de ANWB, worden ont luisterd, in plaats van dat besprekingen voor het verkeer worden aanvaard terwille van het behoud van het landschapsschoon. Wij hebben hierbij onder andere voor ogen de weg Hil- versum-Baarn; de Mergellandroute, de toegangswegen tot dorpen. Het is noodzakelijk dat de W.I.L. zo vroegtijdig mogelijk geïnformeerd is omtrent wegenbouw en wegverbete- ringsplannen, die dreigende vellingen, dempingen en landschapsaantastingen met zich brengen. De picknick- en rustplaatsen langs dé wegen, die daarvan een integrerend onderdeel zijn gaan uitmaken, moeten royaal worden ingeplant opdat zij luwte en afscherming van het verkeerslawaai bieden. Naast vele goede voorbeelden zijn er nog verschillende van deze plaatsen, die te „kaal" zijn. Ditzelfde geldt voor nieuwe recreatieterreinen, in de onmiddellijke omgeving van de weg, die veelal pas in een laat stadium van groen worden voorzien, dat nog jaren nodig heeft om zijn functie te kunnen vervullen. Goede nazorg voor het ge plante materiaal is daarbij van veel belang, omdat een jonge beplanting zelden in één keer ontwikkelt tot het geen er mede wordt beoogd. Aandacht wordt gevraagd voor de steeds grotere behoefte aan zandwin- plaatsen voor de wegenbouw en voor het bouwrijp maken van gronden. Deze zandwinningen, mits goed gepland en goed afgewerkt, kunnen uitstekend dienstbaar worden gemaakt voor de recreatiebelangen. Voorts wordt opge merkt dat de verzorgingspunten en opslag van materialen voor winterzorg vaak teveel in het zicht komen van de weggebruikers, doordat zij te dicht bij de rijbaan liggen en niet voldoende door beplanting zijn afgeschermd. De enorme klaverbladen en andere nog meer ruimte opeisende knooppunt oplossingen vragen voorts dringend om landschappelijke behandeling, wil len deze complexen niet als een troosteloos no-man's land in het landschap liggen." In het Verslagjaar was onze Commis sie onder meer bij de volgende kwesties betrokken. De voorgenomen asfaltering van de Cromvoirtse dijk, welke een grove aan tasting zou betekenen van het prachti ge landschap, dat ter plaatse geen asfaltbaan verdraagt. De gemeente Vught nam gelukkig het besluit het voorstel tot verbetering van deze dijk terug te nemen met het oog op de naar voren gebrachte bezwaren. De doorsnijding van het landgoed Nieuw Amelisweert, ten oosten van Utrecht, door de aanleg van Rijksweg 27. De W.I.L. steunde, tezamen met de ANWB en de Contactcommissie met kracht het alternatieve tracé van de Werkgroep Amelisweert, waarbij het landgoed gespaard zou blijven. Minister Drees legde de beslissing in handen van de gemeenteraad van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 11