Voorlichting
HEEMSCHUT
ving krijgt een functie ten dienste van
de mensen van vandaag. Daarom
zullen in de gerestaureerde boerderij
en creatieve ateliers worden ge
vestigd; ateliers voor keramisch werk.
voor experimenteel grafisch werk en
voor weefkunst zijn er al. Historische
gegevens zullen de bezoeker ook ten
dienste staan; een „kijk"-boerderij
anno 1728, de „Bruntingerhof", en
oude ambachtswerkplaatsen bijvoor
beeld, voorts is er een huifkarrencen
trum en de „Borckerhof", een experi
menteel verblijfcentrum voor groepen
onder eigen leiding.
Veel educatieve elementen worden
ingebouwd, zoals rondleidingen in het
dorp vanuit het voorlichtingscentrum,
dat in het Tolhuis is gevestigd.
Maar ook in het buitengebied wordt
via wandel- en fietsroutes welke bin
nen enkele jaren tot stand komen
veel verteld over de moderne en de
historische landbouw, over de pre
historie, over de turfgraverij, de heide,
de schapen en de bijen en zoveel
andere interessante zaken.
Entree in Orvelte: het gerestaureerde Tothuis
De Tijd (8 december 1971)
De heer R. J. P. Vroom, direkteur van
Vroom en Dreesmann: „wanneer de
binnenstad wordt afgesloten voor het
verkeer betekent dit de doodsteek
voor de winkelbedrijven".
Behoud oude boerderijen
Te Amsterdam is opgericht de Stich
ting tot behoud van oude boerderijen.
Dit behoud wil zij realiseren door
aankoop en restauratie.
Het adres van de Stichting is Leidse-
gracht 41, Amsterdam.
er and Sproson: pag. 53; Buro Wid-
dershoven: pag. 54; Openbare Wer
ken Maastricht: pag. 54, 55; Leo K
Seldenrust (tekening): pag. 57; Ben
Speekenbrink: pag. 58 (links), pag.
59, 60; W.M. Zilver Rupe: pag. 65;
Gemeente Westerbork: pag. 67, 68;
Boekhandel Actief: pag 69 (rechts);
De Volkskrant (7 december 1971)
De heer F. Hoffmann, hoofd planning
bureau van de stad Wenen: autovrije
binnenstad Wenen blijkt sucses. Se
dert een gedeelte van de Weense
binnenstad is gesloten voor auto's
verkopen de winkeliers 25 tot 50%
meer. De luchtvervuiling is met 70%
verminderd.
Fotoverantwoording
Tom Molland Ltd.: omslag; Ton Koot:
pag. 49, 50, 61, 62; Henk Snoek: pag.
51, 52; G. W. Harvey: pag. 53; Wheel-