Nsr
Eïrji i riujsw;;
rJÉÈë!1 1
54
Maquette van het bekroonde plan.
Wat Maastricht gaat doen met zijn
Vrijthof is een vraag die bewoners en
bewonderaars van de stad bezig
houdt, sinds de plannen voor de
bouw van een ondergrondse parkeer
garage vaste vorm hebben gekregen.
Geruime tijd heeft men de aanblik van
open aarde voor lief moeten nemen in
de hoop, dat het plein na de operatie
fraaier en aantrekkelijker zou zijn dan
ooit tevoren.
Inderdaad verdwijnen de auto's nu
onder de grond en hernemen de
voetgangers hun rechten. De nieuwe
ruimte kan doorkruist worden en is
steeds beschikbaar voor uiteenlopen
de manifestaties. Immers in de loop
der eeuwen heeft dit Vrijthof zich uit
een immuniteitsgebied van het kapit
tel van Sint Servaas ontwikkeld tot
een plaats van samenzijn voor de
burgers. Het is geleidelijk en niet
zonder conflicten binnengehaald in
het leven van de stad om uiteindelijk
in de negentiende eeuw het middel
punt te worden van het uitgaansle
ven. Onze tijd heeft er een parkeer
plaats van gemaakt en het leven be
perkt tot de groene randen rondom
het plein en de smalle terrassen
langszij.
Mogelijk kan 1970 een keerpunt wor
den, omdat de gemeente Maastricht
in dat jaar het initiatief nam tot het
uitschrijven van een prijsvraag. De
deelnemers dienden een ontwerp te
leveren voor een nieuwe vormgeving,
afgestemd op eigentijds gebruik.
Vaste uitgangspunten waren: de aan
wezigheid van de in- en uitritten van
De ruimte voor caféterrassen is vergroot.
Het Vrijthof nü als grintvlakte.
III1III RSöOT
11-sr-a-tS'.
II II
tl