^iviePIKIGt)Pl-AW 6T0U5TUAAT
SCHAAL n1000
GPCNb VAr/ f41' I r>lAH
P»F"'j1 AA.Mhf Bf? bOO1MG
^,1 n, Via 1 VOOU liy^ONlJCpe-
RK&R9 rfRO^A: N.^OOWuioMtNDE1 tN Df=-
tiiïWYi vOOt?..0:',iOC' ly£>T .ah MOMoMfrN'-SrN
OVi\V> WV5v' f-. N VAN
WDHtlUr.ONDloE V..-vAl?De-.
1886 werd gebouwd, had het ver
keer reeds zijn vaste baan gekre
gen door de Wolfstraat, het O.L.
Vrouweplein en de St. Pieterstraat.
Deze afsluiting van het verkeer is
waarschijnlijk een der voornaamste
oorzaken geweest der declassering
van het Stokstraatgebied."
Deze -afsluiting was echter tevens
het behoud, zowel voor de monu
menten, die herstelbaar bleken te
zijn, als wat de structuur betreft.
Had men immers hier een door
braak geforceerd en bij voorbeeld
de Grote Stokstraat verbreed, dan
was elke restauratie van het gebied
overbodig geworden. Dat hebben de
ontwerpers van het restauratieplan
zeer goed begrepen. Hoewel ze als
oorzaak voor de degeneratie van
het Stokstraatgebied de afwezigheid
van verkeer beschouwen, zijn ze zo
verstandig geweest in de structuur
van dit dichtgebouwde complex zo
voorzichtig in te grijpen dat het ver
keer er geen toegang heeft gekre
gen. Een bijzonder goede beschou
wing omtrent de wijze, waarop win
kels zich in de nabijheid van ver
keersstraten kunnen vestigen ontle
nen de ontwerpers gedeeltelijk aan
een uitgave van de toenmalige Cen
trale Directie van de Wederopbouw
en Volkshuisvesting: „Aan het alge
mene ervaringsfeit, dat de city zich
doorgaans pleegt te vormen langs
de straten mét het drukste verkeer
mag niet de volstrekte waarde wor
den toegekend, dat het proces der
cityvorming alleenlijk zou samenhan
gen met de verkeersintensiviteit, of
anders gezegd, dat de aanwezig
heid van een druk verkeer de uitslui
tende voorwaarde voor een cityvor
ming zou moeten heten.
De bevolkingstoename in een stad
of in haar achterland leidt normaliter
tot uitbreiding van het winkelappa
raat in het stedelijke centrum, waar
zich het verschijnsel der zogenaam
de specialisatie voordoet. Winkel
soorten, die het minst voorkomen,
treft men slechts aan in de grotere
gemeenten, omdat een groot klan
tenareaal noodzakelijk is om de win
kelsoorten een rendabel bestaan te
verschaffen. Dergelijke winkels zijn,
voor wat de plaats der vestiging be
treft, op de stadskernen aangewe
zen. Vinden zij in de drukke ver
keersstraten geen of geen geschikte
plaats meer of zijn de lasten daar te
hoog, dan vestigen zij zich in naburi
ge straten, waar reeds enkele win
kels aanwezig zijn, waartoe onder
meer deze behoren, die wegens ge
ringere omzet of anderszins voor de
drukste straten niet in aanmerking
kwamen of daaraan minder behoefte
hadden. Dat bij toenemend aantal
winkels in zulke naburige straten het
(voetgangersverkeer automatisch