^iviePIKIGt)Pl-AW 6T0U5TUAAT SCHAAL n1000 GPCNb VAr/ f41' I r>lAH P»F"'j1 AA.Mhf Bf? bOO1MG ^,1 n, Via 1 VOOU liy^ONlJCpe- RK&R9 rfRO^A: N.^OOWuioMtNDE1 tN Df=- tiiïWYi vOOt?..0:',iOC' ly£>T .ah MOMoMfrN'-SrN OVi\V> WV5v' f-. N VAN WDHtlUr.ONDloE V..-vAl?De-. 1886 werd gebouwd, had het ver keer reeds zijn vaste baan gekre gen door de Wolfstraat, het O.L. Vrouweplein en de St. Pieterstraat. Deze afsluiting van het verkeer is waarschijnlijk een der voornaamste oorzaken geweest der declassering van het Stokstraatgebied." Deze -afsluiting was echter tevens het behoud, zowel voor de monu menten, die herstelbaar bleken te zijn, als wat de structuur betreft. Had men immers hier een door braak geforceerd en bij voorbeeld de Grote Stokstraat verbreed, dan was elke restauratie van het gebied overbodig geworden. Dat hebben de ontwerpers van het restauratieplan zeer goed begrepen. Hoewel ze als oorzaak voor de degeneratie van het Stokstraatgebied de afwezigheid van verkeer beschouwen, zijn ze zo verstandig geweest in de structuur van dit dichtgebouwde complex zo voorzichtig in te grijpen dat het ver keer er geen toegang heeft gekre gen. Een bijzonder goede beschou wing omtrent de wijze, waarop win kels zich in de nabijheid van ver keersstraten kunnen vestigen ontle nen de ontwerpers gedeeltelijk aan een uitgave van de toenmalige Cen trale Directie van de Wederopbouw en Volkshuisvesting: „Aan het alge mene ervaringsfeit, dat de city zich doorgaans pleegt te vormen langs de straten mét het drukste verkeer mag niet de volstrekte waarde wor den toegekend, dat het proces der cityvorming alleenlijk zou samenhan gen met de verkeersintensiviteit, of anders gezegd, dat de aanwezig heid van een druk verkeer de uitslui tende voorwaarde voor een cityvor ming zou moeten heten. De bevolkingstoename in een stad of in haar achterland leidt normaliter tot uitbreiding van het winkelappa raat in het stedelijke centrum, waar zich het verschijnsel der zogenaam de specialisatie voordoet. Winkel soorten, die het minst voorkomen, treft men slechts aan in de grotere gemeenten, omdat een groot klan tenareaal noodzakelijk is om de win kelsoorten een rendabel bestaan te verschaffen. Dergelijke winkels zijn, voor wat de plaats der vestiging be treft, op de stadskernen aangewe zen. Vinden zij in de drukke ver keersstraten geen of geen geschikte plaats meer of zijn de lasten daar te hoog, dan vestigen zij zich in naburi ge straten, waar reeds enkele win kels aanwezig zijn, waartoe onder meer deze behoren, die wegens ge ringere omzet of anderszins voor de drukste straten niet in aanmerking kwamen of daaraan minder behoefte hadden. Dat bij toenemend aantal winkels in zulke naburige straten het (voetgangersverkeer automatisch

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 16