Plan Stadsspoor
Boekbespreking
Structuurplan Holten
Door de Stichting Contact Natuur-
en Landschapsbescherming Overijs
sel werden tegen dit structuurplan
bezwaren ingediend. Aan dit adres
werd door de Bond Heemschut ad
hesie betuigd.
Baflo-pastorie
De Raad van de gemeente Baflo
werd verzocht het behoud van de
pastorie in ernstige overweging te
nemen, aangezien bij sloop een ka
rakteristieke hoek verloren zou
gaan.
Amsterdam - Gat aan de
Amstel
Heemschut heeft in een brief aan de
Raad van de gemeente Amsterdam
gewezen op de noodzakelijkheid de
open ruimte van een in de omgeving
passende bebouwing te voorzien.
Deze bebouwing moet een nieuwe
bijdrage leveren aan deze unieke
omgeving waar reeds vele succes
volle restauraties tot stand zijn ge
komen.
Uit de toon vallende nieuwbouw (zo
als een hotelcomplex) zal vermeden
moeten worden.
Hoewel het economisch de zwakste
bestemming is, zal toch aan de
woonfunctie de voorkeur moeten
worden gegeven. Het behoud van
deze woonfunctie kan ook in het
huidige gemeentelijk beleid van
groot belang worden genoemd.
Het bestuur van de Bond Heem
schut dringt er met klem op aan in
het bestemmingsplan in de toekom
stige bebouwing van het gat uitslui
tend een woonbestemming te geven,
waarbij bijzondere eisen aan bouw
hoogte en welstand gesteld dienen
te worden, en de rooilijn zonder
vrijstellingen dient te worden vastge
legd.
Heemschutserie
De Heemschutserie bestaande uit
74 delen uit 1942-1952 is voor
f400,- te koop bij mevr. G.E. Duij-
ker, Tel. 020-251333, na 18 uur.
Half april 1968 werd als uitgave van
het bureau voorlichting van de ge
meente Amsterdam huis-aan-huis
„Plan Stadsspoor" verspreid. Daarin
lazen wij o.m.
„De bouw van het ondergrondse ge
deelte kan zonder gevaar voor de
omringende bebouwing plaats vin
den en het afbreken van panden
kan tot een minimum beperkt blijven;
bij het ontwerp van de lijnen is
reeds rekening gehouden met de
aanwezigheid van de historische be
bouwing"
„De Oostlijn van de Stadsspoorweg
zal een investering vragen van f 250
miljoen. Hierin zijn begrepen de
aanlegkosten van de ondergrondse
en de bovengrondse lijn, de bouw
kosten van de stations en de bouw
van een lijnwerkplaats."
„Het is duidelijk, dat er ten behoeve
van het verkeer geen aantasting van
de historische binnenstad mag
plaats hebben. B W gaan er trou
wens van uit, dat de binnenstad niet
aan het verkeer moet worden aan
gepast, maar het verkeer aan het
bijzondere karakter van de binnen
stad."
„De tram is aan het eind van zijn La
tijn".
„De uitvoering van het project zal
geschieden volgens de z.g. schild-
methode. Hierbij graaft de tunnel
zich als het ware diep onder de
grond door."
„De schildmethode is vrij kostbaar,
doch bij de bouw van tunnels op
grote diepte toch goedkoper dan
andere bouwwijzen."
de uitvoering wordt gezien als
een proces van werkzaamheden, die
zich als een rups door de stad be
wegen".
„Geen stad overhoop dus."
„De in de Coolsingel te Rotterdam
toegepaste zogenaamde zinkmetho-
de komt dan ook niet in aanmer
king."
„Voorts heeft men gesteld dat, indien
het absoluut onvermijdelijk is histori
sche gebouwen en monumenten af
te breken, deze zo mogelijk weer in
de oude toestand zullen worden
herbouwd".
„In feite werkt Amsterdam al bijna
vijf jaar aan de voorbereiding van
zijn metro" (1963-1968, red.).
Wat deze voorlichting waard was
werd al in 1971 duidelijk, toen:
a. Het afbreken van panden een
rage werd.
b. De kosten van f250 miljoen al
tot f 650 miljoen waren gezwol
len.
c. De Jodenbuurt en Nieuwmarkt-
buurt „Coventriert" werden.
d. Niet de schildmethode, maar
de caissonmethode werd toe
gepast.
e. De stao wel overhoop gehaaid
werd, dus.
f. Historische gebouwen wel wer
den afgebroken (Noordzuidhol-
lands koffiehuis; en door parti
culieren weer mag worden op
gebouwd voor twee miljoen
gulden). Er was toch niet bijge
zegd wie het betalen moest; de
metro is al zo duur!
En de raad, hij zwoegt maar
voort.
Schermerland, mensen en
molens
In nummer 6-1971 werd dit bijzon
der mooi uitgevoerde (en niet kost
bare) boek van J. J. Schilstra over
de Schermer van harte aanbevolen.
In ons enthousiasme verzuimden wij
te vermelden, dat het een uitgave is
van Meyer-Pers te Wormerveer en
dat het te bestellen is bij de V.V.V. te
Schermerhorn, Schermerdijk 2.