Metro, spel van domheid en schande Het NZH Koffiehuis in Amsterdam De Oostlijn van de Amsterdamse metro, die in 1963 op f250 miljoen werd geschat, maar in 1969 al ge ruisloos op f405 miljoen werd ge raamd, blijkt, zoals bij de interpella tie Treumann in de Raad op 8 de cember 1971 boven de grond kwam, nu al op f650 miljoen te staan. Dat betekent in twee jaar tijds een ver hoging van f245 miljoen. Met dit verschil van f245 miljoen zou men ruimschoots de jarenlange achter stand dekken in alle subsidie-toege zegde en subsidie-nodige monu menten in geheel Nederland en dan nog voldoende overhouden om er de eerstvolgende jaren mee voort te kunnen. Op tenminste drie punten zijn on waarachtige voorstellingen gedaan. Ten aanzien van de kosten (van f 250 miljoen naar f 650 miljoen), ten aanzien van de methode (van on schuldige schildmethode tot belem merende caissonmethode) en ten aanzien van de gevolgen (massa- sloping in Amsterdam in de oudste woonwijken, de omlegging van het Oude Schans-tracé om de Nieuw- marktbuurt te sparen zou f30 mil joen extra kosten, maar nu blijkt, dat de sloping in de Nieuwmarktbuurt al leen al f35 miljoen gaat kosten!). Geen wonder, dat er harde woorden vielen in de Raadsvergadering, zo als: „Minachting voor de Raad" en een „gevoel belazerd te zijn". Het is gebruikelijker dat de laatste jaren deze woorden buiten de Raad wor den uitgesproken, dan in de Raad, maar nu is het dan zo ver. Raad en burgerij zijn helaas her haaldelijk op de meest onbe schaamde wijze bij de neus geno men, zowel waar het de kosten be trof, als waar het de ellende betrof welke de stad als geheel wordt aan gedaan. Onbeschaamd, omdat men het destijds Raadsleden en overige burgers dorst kwalijk nemen, dat zij aan de juistheid der voorstellen van het stadsbestuur durfden twijfelen. Wie dacht, dat nu krachtige maatre gelen worden genomen om deze fi nanciële en afbraak-ellende te be perken, vergist zich deerlijk. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren door de metro thans niet verder door te laten lopen dan het Waterlooplein. Daarmee is de gewenste verbinding Buitenveldert-stadscentrum tot stand gekomen, terwijl de spoorwegen met hun nieuwe Buitenveldert station nu de doorverbinding met het Noorden kunnen overnemen. Dit laatste in overeenstemming met het adres, dat de Bond Heemschut aan de Raad toezond. Verder zou de Raad van werkelijkheidszin blijk geven, als hij besloot de verderfelijke overige stadsvernielende metroplannen zo danig te wijzigen, dat de tracés niet dwars door de binnenstad zouden snijden, maar door de Singelgracht en als ringlijn om het stadscentrum zou worden gelegd, in aansluiting op het nog zo te verbeteren boven grondse openbare vervoer. Maar wat gebeurt er? Weeklagen, kankeren en over de hoofden van de verontruste burgerij heen door gaan met geld- en stads- schoon-verslindende plannen. Bah! T. K. De Groene Amsterdammer valt ons bij wat betreft ons protest tegen de afbraak van het NZH Koffiehuis te genover het Amsterdamse Centraal Station, ten behoeve van de aanleg van de ondergrondse spoorweg. Wij citeren: „Wie de behandeling van het 19e- eeuwse houten koffiehuis tegenover het CS in Amsterdam als een teken wil zien hoe het Amsterdamse stadsbestuur zal omspringen met wat er aan moois, grappigs, aardigs voor de metro moet wijken, zal het voorstel dat b en w aan de gemeen teraad doen over het koffiehuis niet erg meevallen. B en w willen de mo gelijkheid dat het koffiehuis behou den wordt wel openhouden „ook al onderschrijven zij niet in elk opzicht de veelal lyrische betogen ter on dersteuning van de bouwkundige betekenis of gevoelswaarde, die sommigen aan dit gebouw toeken nen". Daarom stellen ze 2 ton ter beschikking om het gebouw zorgvul dig af te breken (het zo in elkaar la ten lazeren zou f 75.000 kosten), en ze willen de boel ook nog opslaan. Als de verenigingen die voor behoud gepleit hebben dan zelf het geld om het gebouw weer op te bouwen bij elkaar kunnen brengen, dan mogen ze de stoffelijke resten van het NZH Koffiehuis hebben. Erg royaal van de gemeente. Maar het zijn niet Heemschut en Amstelodamum die de stad afbreken voor de metro. Die kost al duur genoeg; als we dan zelf nog eens het geld bij elkaar moeten brengen om de boel weer op te bou wen, dan wordt het helemaal bela chelijk. Nee, gemeente, maak je be hoefte waar, en bouw wat je voor de metro afbreekt weer op, of laat alles liever (honderd keer liever) rustig staan."

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 17