Metro, spel van domheid en schande
Het NZH Koffiehuis in Amsterdam
De Oostlijn van de Amsterdamse
metro, die in 1963 op f250 miljoen
werd geschat, maar in 1969 al ge
ruisloos op f405 miljoen werd ge
raamd, blijkt, zoals bij de interpella
tie Treumann in de Raad op 8 de
cember 1971 boven de grond kwam,
nu al op f650 miljoen te staan. Dat
betekent in twee jaar tijds een ver
hoging van f245 miljoen. Met dit
verschil van f245 miljoen zou men
ruimschoots de jarenlange achter
stand dekken in alle subsidie-toege
zegde en subsidie-nodige monu
menten in geheel Nederland en dan
nog voldoende overhouden om er
de eerstvolgende jaren mee voort te
kunnen.
Op tenminste drie punten zijn on
waarachtige voorstellingen gedaan.
Ten aanzien van de kosten (van
f 250 miljoen naar f 650 miljoen), ten
aanzien van de methode (van on
schuldige schildmethode tot belem
merende caissonmethode) en ten
aanzien van de gevolgen (massa-
sloping in Amsterdam in de oudste
woonwijken, de omlegging van het
Oude Schans-tracé om de Nieuw-
marktbuurt te sparen zou f30 mil
joen extra kosten, maar nu blijkt, dat
de sloping in de Nieuwmarktbuurt al
leen al f35 miljoen gaat kosten!).
Geen wonder, dat er harde woorden
vielen in de Raadsvergadering, zo
als: „Minachting voor de Raad" en
een „gevoel belazerd te zijn". Het is
gebruikelijker dat de laatste jaren
deze woorden buiten de Raad wor
den uitgesproken, dan in de Raad,
maar nu is het dan zo ver.
Raad en burgerij zijn helaas her
haaldelijk op de meest onbe
schaamde wijze bij de neus geno
men, zowel waar het de kosten be
trof, als waar het de ellende betrof
welke de stad als geheel wordt aan
gedaan. Onbeschaamd, omdat men
het destijds Raadsleden en overige
burgers dorst kwalijk nemen, dat zij
aan de juistheid der voorstellen van
het stadsbestuur durfden twijfelen.
Wie dacht, dat nu krachtige maatre
gelen worden genomen om deze fi
nanciële en afbraak-ellende te be
perken, vergist zich deerlijk. Dit zou
bijvoorbeeld kunnen gebeuren door
de metro thans niet verder door te
laten lopen dan het Waterlooplein.
Daarmee is de gewenste verbinding
Buitenveldert-stadscentrum tot stand
gekomen, terwijl de spoorwegen met
hun nieuwe Buitenveldert station nu
de doorverbinding met het Noorden
kunnen overnemen. Dit laatste in
overeenstemming met het adres, dat
de Bond Heemschut aan de Raad
toezond. Verder zou de Raad van
werkelijkheidszin blijk geven, als hij
besloot de verderfelijke overige
stadsvernielende metroplannen zo
danig te wijzigen, dat de tracés niet
dwars door de binnenstad zouden
snijden, maar door de Singelgracht
en als ringlijn om het stadscentrum
zou worden gelegd, in aansluiting op
het nog zo te verbeteren boven
grondse openbare vervoer.
Maar wat gebeurt er?
Weeklagen, kankeren en over de
hoofden van de verontruste burgerij
heen door gaan met geld- en stads-
schoon-verslindende plannen. Bah!
T. K.
De Groene Amsterdammer valt ons
bij wat betreft ons protest tegen de
afbraak van het NZH Koffiehuis te
genover het Amsterdamse Centraal
Station, ten behoeve van de aanleg
van de ondergrondse spoorweg.
Wij citeren:
„Wie de behandeling van het 19e-
eeuwse houten koffiehuis tegenover
het CS in Amsterdam als een teken
wil zien hoe het Amsterdamse
stadsbestuur zal omspringen met
wat er aan moois, grappigs, aardigs
voor de metro moet wijken, zal het
voorstel dat b en w aan de gemeen
teraad doen over het koffiehuis niet
erg meevallen. B en w willen de mo
gelijkheid dat het koffiehuis behou
den wordt wel openhouden „ook al
onderschrijven zij niet in elk opzicht
de veelal lyrische betogen ter on
dersteuning van de bouwkundige
betekenis of gevoelswaarde, die
sommigen aan dit gebouw toeken
nen". Daarom stellen ze 2 ton ter
beschikking om het gebouw zorgvul
dig af te breken (het zo in elkaar la
ten lazeren zou f 75.000 kosten), en
ze willen de boel ook nog opslaan.
Als de verenigingen die voor behoud
gepleit hebben dan zelf het geld om
het gebouw weer op te bouwen bij
elkaar kunnen brengen, dan mogen
ze de stoffelijke resten van het NZH
Koffiehuis hebben. Erg royaal van
de gemeente. Maar het zijn niet
Heemschut en Amstelodamum die
de stad afbreken voor de metro. Die
kost al duur genoeg; als we dan zelf
nog eens het geld bij elkaar moeten
brengen om de boel weer op te bou
wen, dan wordt het helemaal bela
chelijk. Nee, gemeente, maak je be
hoefte waar, en bouw wat je voor de
metro afbreekt weer op, of laat alles
liever (honderd keer liever) rustig
staan."