Getto
Voorgedragen als beschermd stads- en dorpsgezicht.
te worden. De resultaten zijn enorm
en dit erkent zelfs de middenstand
die aanvankelijk weerstand bood.
Nu spreekt diezelfde groep zelfs
van een eclatant succes!
Binnen afzienbare tijd zal de dicta
tuur van de auto geheel voorbij zijn.
Het is toch wel triest om dan te
moeten constateren, dat in een tijd,
dat dit inzicht nog niet gerijpt was,
veel schoonheid verloren is gegaan.
De gemeente Goedereede schept
naast de verkeerstechnische kant
van deze zaak (onder andere het
feit, dat het aanleggen van parkeer
ruimte betekent dat ook nieuw ver
keer aangetrokken wordt) de moge
lijkheid dat de Haven van Goede
reede dan een soort cultureel en
toeristisch getto wordt. Geveltjeskij
kers bestaan er praktisch niet meer.
Het inzicht is ook hierin danig veran
derd: immers het gaat om het ge
heel, de hele markt-, gracht- of
straatwand, met bestrating, beplan
ting, water enz. Steeds weer blijkt
trouwens, dat gemeenten zoals
Goedereede de toeristen, die ze zó
graag willen aantrekken, juist afstop
ten door hun tactiek datgene, wat
die toeristen willen komen bekijken*
af te breken. Zo zijn er nog wel
meer argumenten tegen de plannen
aan te voeren op dit punt.
Het gemeentebestuur meldde in de
eigenlijk al te veel geciteerde brief
nog meer, namelijk dat men bereid
was het ontwerp bestemmingsplan
aan de hand van de gemaakte teke
ningen uiteen te zetten. Het bestuur
van Heemschut zou hier zeker ge
bruik van maken en hoogstwaar
schijnlijk zou het dan niet bij „uit
eenzetten" blijven, maar verruimd,
worden tot „verdedigen met goede
argumenten". Wellicht zou dan kun
nen worden bereikt, dat het huidige
conceptplan anders uitgevoerd zou,
worden.
Dat hoopte het bestuur en ik zou bij
na willen zeggen te goeder trouw.
Het gemeentebestuur schreef op 5
augustus 1971 namelijk bereid te
zijn tot een dergelijke uiteenzetting.
Na gedetailleerde bestudering van
de plannen door enkele deskundi
gen werd door het bestuur geschre
ven op 2 oktober 1971 dat men
graag een voorstel voor enige data
tegemoet zag.
Nu, december 1971, is nog geen
antwoord van het gemeentebestuur
ontvangen, terwijl uit krantenberich
ten werd vernomen, dat inmiddels
wel een openbare Raadszitting aan
deze zaak gewijd zou zijn. Langs
betrouwbare weg werd bekend dat
voor twee schuren aan de Vlasmarkt
inmiddels een sloopvergunning, zij
het onder bepaalde voorwaarden,
werd verleend.
Excuus uiteraard: geen bestemming
voor te vinden; anders zou van amo-
vatie geen sprake zijn geweest!
Ernst met parkeerruimte?
Als men weet dat beide schuren ge-
amoveerd zouden moeten worden
ten behoeve van de aanleg van een
parkeerterrein, lijkt het niet aanne
melijk dat inderdaad gewetensvol
naar een goede bestemming is ge
zocht. Bovendien, hier blijkt meteen
ook weer uit, dat, als het wél waar
is, als wél goed gezocht is, het ken
nelijk nog niet zo ernstig gesteld is
met die parkeerruimte.
In genoemde Raadsvergadering
werd volgens berichten in de pers
gezegd, dat de reeds verrichte
werkzaamheden met betrekking tot
het ontwerp bestemmingsplan waren
afgestemd (o.a.) op de omstandig
heid dat de aanwijzing tot be
schermd stadsgezicht door de Mi
nister van CRM (welke de Raad nog
dient te overwegen na 1 'k jaar op de
hoogte te zijn!) zal volgen. Al met al
is duidelijk dat van onwilligheid lang
zamerhand gesproken kan gaan
worden met betrekking tot het Goe-
reese gemeentebestuur.
Het lijkt mij tenminste niet zo nor
maal dat alvast gesloopt gaat wor
den in afwachting van een aanwij
zing tot beschermd stadsgezicht.
De aanwijzing tot beschermd stads
gezicht zou het behoud van Goede
reede kunnen betekenen, want sub
sidies zijn dan te verwachten van
het ministerie van C.R.M. en van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Or-