Getto Voorgedragen als beschermd stads- en dorpsgezicht. te worden. De resultaten zijn enorm en dit erkent zelfs de middenstand die aanvankelijk weerstand bood. Nu spreekt diezelfde groep zelfs van een eclatant succes! Binnen afzienbare tijd zal de dicta tuur van de auto geheel voorbij zijn. Het is toch wel triest om dan te moeten constateren, dat in een tijd, dat dit inzicht nog niet gerijpt was, veel schoonheid verloren is gegaan. De gemeente Goedereede schept naast de verkeerstechnische kant van deze zaak (onder andere het feit, dat het aanleggen van parkeer ruimte betekent dat ook nieuw ver keer aangetrokken wordt) de moge lijkheid dat de Haven van Goede reede dan een soort cultureel en toeristisch getto wordt. Geveltjeskij kers bestaan er praktisch niet meer. Het inzicht is ook hierin danig veran derd: immers het gaat om het ge heel, de hele markt-, gracht- of straatwand, met bestrating, beplan ting, water enz. Steeds weer blijkt trouwens, dat gemeenten zoals Goedereede de toeristen, die ze zó graag willen aantrekken, juist afstop ten door hun tactiek datgene, wat die toeristen willen komen bekijken* af te breken. Zo zijn er nog wel meer argumenten tegen de plannen aan te voeren op dit punt. Het gemeentebestuur meldde in de eigenlijk al te veel geciteerde brief nog meer, namelijk dat men bereid was het ontwerp bestemmingsplan aan de hand van de gemaakte teke ningen uiteen te zetten. Het bestuur van Heemschut zou hier zeker ge bruik van maken en hoogstwaar schijnlijk zou het dan niet bij „uit eenzetten" blijven, maar verruimd, worden tot „verdedigen met goede argumenten". Wellicht zou dan kun nen worden bereikt, dat het huidige conceptplan anders uitgevoerd zou, worden. Dat hoopte het bestuur en ik zou bij na willen zeggen te goeder trouw. Het gemeentebestuur schreef op 5 augustus 1971 namelijk bereid te zijn tot een dergelijke uiteenzetting. Na gedetailleerde bestudering van de plannen door enkele deskundi gen werd door het bestuur geschre ven op 2 oktober 1971 dat men graag een voorstel voor enige data tegemoet zag. Nu, december 1971, is nog geen antwoord van het gemeentebestuur ontvangen, terwijl uit krantenberich ten werd vernomen, dat inmiddels wel een openbare Raadszitting aan deze zaak gewijd zou zijn. Langs betrouwbare weg werd bekend dat voor twee schuren aan de Vlasmarkt inmiddels een sloopvergunning, zij het onder bepaalde voorwaarden, werd verleend. Excuus uiteraard: geen bestemming voor te vinden; anders zou van amo- vatie geen sprake zijn geweest! Ernst met parkeerruimte? Als men weet dat beide schuren ge- amoveerd zouden moeten worden ten behoeve van de aanleg van een parkeerterrein, lijkt het niet aanne melijk dat inderdaad gewetensvol naar een goede bestemming is ge zocht. Bovendien, hier blijkt meteen ook weer uit, dat, als het wél waar is, als wél goed gezocht is, het ken nelijk nog niet zo ernstig gesteld is met die parkeerruimte. In genoemde Raadsvergadering werd volgens berichten in de pers gezegd, dat de reeds verrichte werkzaamheden met betrekking tot het ontwerp bestemmingsplan waren afgestemd (o.a.) op de omstandig heid dat de aanwijzing tot be schermd stadsgezicht door de Mi nister van CRM (welke de Raad nog dient te overwegen na 1 'k jaar op de hoogte te zijn!) zal volgen. Al met al is duidelijk dat van onwilligheid lang zamerhand gesproken kan gaan worden met betrekking tot het Goe- reese gemeentebestuur. Het lijkt mij tenminste niet zo nor maal dat alvast gesloopt gaat wor den in afwachting van een aanwij zing tot beschermd stadsgezicht. De aanwijzing tot beschermd stads gezicht zou het behoud van Goede reede kunnen betekenen, want sub sidies zijn dan te verwachten van het ministerie van C.R.M. en van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Or-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 15