1: Deze inleiding gaf een beeld van het potentieel herstel, de rest van dit verhaal zou een vervolg daarop kun nen zijn, maar is dat niet. Het gaat verder over afbraak en vernieling van hetgeen hiervoor als uniek beti teld werd. Drastische veranderingen Het stadje Goedereede namelijk staat aan de vooravond van de meest drastische veranderingen welke er ooit bewust binnen zijn wallen op gang zijn gebracht. Een nieuw bestemmingsplan voor ziet, voor zover de inlichtingen strekken, in de afbraak van vele, unieke boerderijen en schuren, van de bebouwing rond te toren en van een aantal historische hoekjes en steegjes. De bebouwing moet ver dwijnen om plaats te maken voor parkeerruimte en nieuwbouw, „wel licht" volgens de geijkte normen. De bevolking, voor zover niet actief binnen de Stichting Goereese Ge meenschap, laat gelaten de grote voortvarendheid van het gemeente bestuur over zich heengaan. Met recht vreest de Stichting dan ook, dat de afbraak van dit historische stadje niet meer te stuiten zal zijn. Daarom werd contact gezocht met Heemschut. Men vroeg het bestuur dringend stappen te ondernemen bij het gemeentebestuur van Goede reede ter voorkoming van uitvoering van deze plannen. Aangezien het om een ontwerp-bestemmingsplan ging, dat nog niet ter visie lag, vroeg het bestuur nadere inlichtingen over de plannen bij het gemeentebestuur. Daarnaast zou Heemschut graag van gedachte wisselen over het ge hele plan en de conceptie die erach ter schuilgaat. Het gemeentebestuur van Goede reede antwoordde ons: „Met ge bruikmaking van de mogelijkheden, vervat in de Wet op de Ruimtelijke Ordening ten aanzien van de vast stelling van bestemmingsplannen voor de bebouwde kom van ge meenten, is ook voor de bebouwde kom van de gemeente Goedereede de voorbereiding van een dergelijk bestemmingsplan ter hand genomen. Het betreft hier de vaststelling van een in zijn juridische vormgeving nieuw bestemmingsplan voor de in historisch opzicht waardevolle woonkern". Dat wist het bestuur van Heemschut natuurlijk al. Wat het bestuur echter niet wist en waarover het grotelijks verbaasd was: er was een stuur groep in het leven geroepen die de gemeentebestuurders van advies heeft gediend bij het ontwerpen van de voorgenomen stedebouwkundige maatregelen - teneinde te komen tot een bepaalde sanering van de bestaande bebouwing van de „in historisch opzicht minder waardevol le panden". En wat het bestuur helemaal niet wist: dat een en ander geregeld was, geheel in samenwerking („nau we" uiteraard) met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Bij navraag bleek dat een vertegen woordiger van de genoemde Rijks dienst in de stuurgroep zitting had en „wel eens" een vergadering had bijgewoond, maar verder niets meer van de kwestie vernomen had.Zo kunnen gemeenten met overigens klinkende arguménten komen, als hun dat goed uitkomtl „Sanering noodzakelijk" Het gemeentebestuur verbaasde nog meer: „Deze sanering van de bebouwing achten wij noodzakelijk, aangezien op deze wijze de leef baarheid van deze woonkern ook voor de toekomst zoveel mogelijk behouden kan worden". Wij verstaan wel iets anders onder „leefbaar houden van de woon kern"!!! Het gemeentebestuur schreef ver der, dat er in dit verband - „tenein de de woonkern leefbaar te houden" - naar gestreefd is, om de bebou wing, voor zover gelegen ten noor den en ten westen van de toren, te vervangen door woningen, waarbij gedacht wordt aan de bouw van wo ningwetwoningen en bejaardenwo ningen, alsmede particuliere woning bouw. „Uiteraard zal de architectuur van deze woningen worden aange past aan de opzet van de bebou wing in de onmiddellijke omgeving". Dat wel! Door het aanleggen van parkeer ruimte aan de rand van deze woon kern zal het gebied rond de haven - „welk gedeelte van de onderhavi ge woonkern als uniek stadsbeeld kan worden aangemerkt" - worden gevrijwaard van verkeer. Dit aanleg gen van parkeerruimte aan de rand van „deze unieke woonkern" kan niet als noodzakelijk worden gezien. Wél aan de rand van de gemeente. Een stadje als Goedereede is im mers heel best te belopen. Er is hier trouwens veel meer tegen in te brengen, bijvoorbeeld, dat in ternationaal het inzicht toch steeds meer tot uiting komt, dat het afslui ten van gedeelten van binnensteden en soms het gehele centrum ervan (wat geheel Goedereede zou bete kenen) tot goede resultaten leidt. In plaats van het trachten te komen tot aanpassing van de binnenstad aan het verkeer, dient het gemotoriseerd verkeer in de binnenstad vermeden

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1972 | | pagina 14