1:
Deze inleiding gaf een beeld van
het potentieel herstel, de rest van dit
verhaal zou een vervolg daarop kun
nen zijn, maar is dat niet. Het gaat
verder over afbraak en vernieling
van hetgeen hiervoor als uniek beti
teld werd.
Drastische veranderingen
Het stadje Goedereede namelijk
staat aan de vooravond van de
meest drastische veranderingen
welke er ooit bewust binnen zijn
wallen op gang zijn gebracht.
Een nieuw bestemmingsplan voor
ziet, voor zover de inlichtingen
strekken, in de afbraak van vele,
unieke boerderijen en schuren, van
de bebouwing rond te toren en van
een aantal historische hoekjes en
steegjes. De bebouwing moet ver
dwijnen om plaats te maken voor
parkeerruimte en nieuwbouw, „wel
licht" volgens de geijkte normen.
De bevolking, voor zover niet actief
binnen de Stichting Goereese Ge
meenschap, laat gelaten de grote
voortvarendheid van het gemeente
bestuur over zich heengaan. Met
recht vreest de Stichting dan ook,
dat de afbraak van dit historische
stadje niet meer te stuiten zal zijn.
Daarom werd contact gezocht met
Heemschut. Men vroeg het bestuur
dringend stappen te ondernemen bij
het gemeentebestuur van Goede
reede ter voorkoming van uitvoering
van deze plannen. Aangezien het om
een ontwerp-bestemmingsplan ging,
dat nog niet ter visie lag, vroeg het
bestuur nadere inlichtingen over de
plannen bij het gemeentebestuur.
Daarnaast zou Heemschut graag
van gedachte wisselen over het ge
hele plan en de conceptie die erach
ter schuilgaat.
Het gemeentebestuur van Goede
reede antwoordde ons: „Met ge
bruikmaking van de mogelijkheden,
vervat in de Wet op de Ruimtelijke
Ordening ten aanzien van de vast
stelling van bestemmingsplannen
voor de bebouwde kom van ge
meenten, is ook voor de bebouwde
kom van de gemeente Goedereede
de voorbereiding van een dergelijk
bestemmingsplan ter hand genomen.
Het betreft hier de vaststelling van
een in zijn juridische vormgeving
nieuw bestemmingsplan voor de in
historisch opzicht waardevolle
woonkern".
Dat wist het bestuur van Heemschut
natuurlijk al. Wat het bestuur echter
niet wist en waarover het grotelijks
verbaasd was: er was een stuur
groep in het leven geroepen die de
gemeentebestuurders van advies
heeft gediend bij het ontwerpen van
de voorgenomen stedebouwkundige
maatregelen - teneinde te komen
tot een bepaalde sanering van de
bestaande bebouwing van de „in
historisch opzicht minder waardevol
le panden".
En wat het bestuur helemaal niet
wist: dat een en ander geregeld
was, geheel in samenwerking („nau
we" uiteraard) met de Rijksdienst
voor de Monumentenzorg.
Bij navraag bleek dat een vertegen
woordiger van de genoemde Rijks
dienst in de stuurgroep zitting had
en „wel eens" een vergadering had
bijgewoond, maar verder niets meer
van de kwestie vernomen had.Zo
kunnen gemeenten met overigens
klinkende arguménten komen, als
hun dat goed uitkomtl
„Sanering noodzakelijk"
Het gemeentebestuur verbaasde
nog meer: „Deze sanering van de
bebouwing achten wij noodzakelijk,
aangezien op deze wijze de leef
baarheid van deze woonkern ook
voor de toekomst zoveel mogelijk
behouden kan worden".
Wij verstaan wel iets anders onder
„leefbaar houden van de woon
kern"!!!
Het gemeentebestuur schreef ver
der, dat er in dit verband - „tenein
de de woonkern leefbaar te houden"
- naar gestreefd is, om de bebou
wing, voor zover gelegen ten noor
den en ten westen van de toren, te
vervangen door woningen, waarbij
gedacht wordt aan de bouw van wo
ningwetwoningen en bejaardenwo
ningen, alsmede particuliere woning
bouw. „Uiteraard zal de architectuur
van deze woningen worden aange
past aan de opzet van de bebou
wing in de onmiddellijke omgeving".
Dat wel!
Door het aanleggen van parkeer
ruimte aan de rand van deze woon
kern zal het gebied rond de haven
- „welk gedeelte van de onderhavi
ge woonkern als uniek stadsbeeld
kan worden aangemerkt" - worden
gevrijwaard van verkeer. Dit aanleg
gen van parkeerruimte aan de rand
van „deze unieke woonkern" kan
niet als noodzakelijk worden gezien.
Wél aan de rand van de gemeente.
Een stadje als Goedereede is im
mers heel best te belopen.
Er is hier trouwens veel meer tegen
in te brengen, bijvoorbeeld, dat in
ternationaal het inzicht toch steeds
meer tot uiting komt, dat het afslui
ten van gedeelten van binnensteden
en soms het gehele centrum ervan
(wat geheel Goedereede zou bete
kenen) tot goede resultaten leidt. In
plaats van het trachten te komen tot
aanpassing van de binnenstad aan
het verkeer, dient het gemotoriseerd
verkeer in de binnenstad vermeden