Het Amsterdamse Gekkenhuis
of een Amsterdams koffiehuis
en paalhuis moet weg
192 De aanleg van de metro in Amster
dam, volgens het tracé dat hardnek
kig vastgehouden wordt, is een
ramp voor Amsterdam. In het alge
meen is de voortvarendheid waarin
gesloopt wordt en de trage opbouw
en het veronachtzamen van een ste
vig aangepakt herstel een catastrofe
voor Amsterdam en voor de Amster
dammers. Het gevoel van machte
loosheid bij de burgers neemt
steeds sterker- vormen aan en leidt
uiteraard tot aktie's, die als emotio
nele explosies een kwaadaardig ka
rakter kunnen krijgen. Dat jarenlang
de burgers als onmondig op dit ge
bied werden beschouwd en de pot
jes op de vuurtjes gestookt werden
achter de schermen gaat zich wre
ken.
Veel is ons onthouden bij deze plan
nen, veel is in een andere verpak
king gestoken dan het er nu bij
stukjes en beetjes uit gaat komen.
Bedrog? Doelbewuste onjuiste voor
lichting? Nee, nee, zo mag het niet
gesteld worden, het is voorzichtig
beleid om langzaamaan tot het doel
te geraken. Is dat een fijn beleid,
een beleid waar men toch wel waar
dering voor kan hebben, goed ge
speelde politiek? Nee waarachtig
niet. Wij voelen ons telkens weer bij
de neus genomen, met een afdoener
of een zoet lijntje omgeleid. Ook wel
door op korte termijn genomen be
sluiten overvallen. In elk geval ge
voelen wij ons hoogst onbehagelijk
en gaat het mooie Amsterdam lang
zaam maar zeker naar de bliksem.
Zouden de voorgenomen tracé's van
de metro, dwars door de stad niet
ruïneus werken en alles wat er bo
ven staat vernietigen? Wel nee, er
zou immers volgens methoden ge
werkt worden, zoals de mol onder
de grond werkt en als.als er een
monument zou moeten vallen, dan
was er nog geen man overboord,
dan werd het weer netjes opge
bouwd, dat is toch een gebruikelijke
werkwijze bij monumentenzorg?
Zouden er veel huizen vallen? Wel
nee. Een juist getal kon men niet
noemen, maar véél? Nee. Zo ging
dat.
Nu blijkt, dat voor de eerstgeplande
lijn er al honderden huizen gaan val
len. Voor wederopbouw zal er ver
moedelijk geen geld zijn. Dat is er
immers niet? En bovendien de aan
leg van de metro is al duur genoeg!
In welk gekkenhuis lopen wij nu ei
genlijk rond met onze steeds in aan
tal verminderende bevolking van
Amsterdam? Wie deelt nu eigenlijk
Het N.Z.H. koffiehuis, vertrouwd en historisch beeld in Amsterdam (foto Ton Koot)