f
I
gen zum Hohn, ihre Konservenbüch-
sen, Wegwerfpackungen und andern
Abfalle als traurige Visitenkarte zu-
rück. Das Fazit dieser Entwicklung:
Das Hochgebirge als Ganzes wird
seines Charakters als unberührte
Naturlandschaft entkleidet, es wird
immer mehr zur Zivilisationswüste,
ja, stellenweise sogar zum Rummel-
platz degradiert".
De auteur gaat dan wel wat ver door
de stoere bergbeklimmer te vergelij
ken met de verachtelijke „Philister im
Sontagsröcklein" zoals Heine de
mensen, die van een kabelbaan ge
bruik maken noemt, alsof minder ge
harde figuren ook niet van een in
drukwekkend uitzicht mogen genie
ten, maar hij wijst er terecht op, dat
de snelle overgang naar grote hoog
ten voor hartpatiënten en oudere
mensen niet ongevaarlijk is.
Het is dan ook zonder twijfel van
belang zulke kabelbanen in zorgvul
dig overleg met artsen en kenners
van het gebergte aan te leggen. In
het reeds genoemde nummer wordt
het vraagstuk van alle kanten be
licht. Heimatschutz komt hierin tot de
conclusie, dat men tot overeenstem
ming tussen de minnaars van het
hooggebergte en de eenzaamheid
enerzijds en de wensen van „gewo
ne" toeristen alsmede het hotelwe
zen anderzijds moet geraken! „Es
wird sich dabei immer urn Kompro-
misse handeln: ein anderer Ausweg
ist kaum zu sehen". Zo'n compromis
mag echter, wij zien dat herhaalde
lijk in de stedebouw, niet te ver
gaan. Vóór men het weet is men
door steeds iets toe te geven zo ver
gekomen, dat „de natuur" niets meer
te bieden heeft, zoals het ook met
een aantal in de loop der eeuwen
verbrokkelde en in blokkendozen
veranderde oude steden het geval
is. En tegen die tijd zijn we zover dat
we het woord Heemschut niet meer
kunnen gebruiken. Dan zullen we het
alleen nog maar hebben over „ver
betering van de woonomgeving",
verbetering van iets, waaraan we
voordien weinig of geen aandacht
hebben willen besteden.
R. Blijstra
147
Het beroemde flatgebouw „La Clarté", èèn van de eerste werken van Le Corbusier en zijn broer te
Genève, verkeert in niet al te beste staat. Dit zal ook spoedig het geval zijn als er geen geld beschik
baar komt voor het aan de beroemde Zwitserse bouwmeester gewijde paviljoen te Zürich, dat wegens
gebrek aan middelen is gesloten.