loze schaalvergroting althans in de kleine steden tot de uitzonderingen behoort en zo kan ik dan ook de mening van Fritz Lauber geenszins onderschrijven, dat in de laatste vijf entwintig jaar in Zwitserland „even veel" verloren is gegaan als in de nabuurlanden tijdens de tweede We reldoorlog. Zwitserland belangrijk stede bouwkundig studie-object In vele opzichten is Zwitserland, dat vroeger in het buitenland nooit zo belangwekkend scheen op het ge bied van oude stedebouw en archi tectuur, op het ogenblik een voor beeld van een belangrijk studieob ject voor geheel Europa. Merkwaardigerwijze, merkwaardig voor iemand die van het platteland komt, is echter ook het zo imposan te berglandschap in de ogen van de Zwitsers zelf enorm kwetsbaar. De schoonheid van het Zwitserse land schap, dat steeds van zo grote aan trekkingskracht is geweest voor toe risten is tevens een voortdurende zorg voor de Heimatschutz. Want om toeristen aan te blijven trekken moet het land mooi en min of meer ongerept blijven, maar het moet te vens vooral in deze tijd van massa toerisme steeds toegankelijker wor den. Vandaar de bouw van neder zettingen, villa's en hotels op plaat sen die lang niet altijd een bebou wing van betekenis kunnen verdra gen en dat nog dikwijls in een stijl en in een hoeveelheid die het land schap ontsiert. Wegen en spoorwe gen vlak langs het water, afgesloten en met muren omgeven villatuinen of zelfs parken, lantaarnpalen en elek triciteitsleidingen kunnen dan in Zwitserland misschien minder scha de doen dan in Nederland waar het vlakke land alles opvallend zichtbaar maakt wat groter is dan een mens, zelfs in de machtige verschillen van hoog en laag kunnen genoemde openbare of niet openbare voorzie ningen elke illusie voor de liefhebber van natuur en architectuur verstoren. De oevers van de meren en rivieren zijn in Zwitserland even kwetsbaar als de onze en het is een illusie te menen, dat het hooggebergte niet bedorven kan worden. Ontsierende kabelspoorwe gen Heimatschutz geeft wat dit betreft 145 De nadelen van het stadje Murten als aantrekkelijke toeristenplaats blijkt uit het gebrek aan parkeer- Lausanne. plaatsen. Een oplossing is vrij eenvoudig: doordat de omvang van het ommuurde deel van de stad klein is zou men deze kern voor autoverkeer kunnen sluiten. De hoofdstraat is evenals die van Gruyè res „bezaaid" met restaurants, hetgeen hier minder hinderlijk is, omdat er ook nog wel „echte" inwo ners te zien zijn.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1971 | | pagina 23