142 tionsbrug vlak voor de toch nog zeer goede bebouwing uit de negentien de eeuw, helemaal niet fijn is. Dit te meer, omdat dit deel van de oever van de rivier zich zo goed geleend zou hebben voor een plantsoen, waar men midden in de stad gele genheid zou vinden om aan het snel stromende water te zitten. Het cen trum van de grote steden schijnt reddeloos verloren te gaan, ook in Zürich, want het beeld verandert misschien niet snel, maar in dit geval is (evenals in Amsterdam en Utrecht) elke toevoeging, die uit de schaal valt, een verslechtering van het ste delijke beeld. Kantoorgebouwen - saaie blokkendozen Het onaangename in de hele zaak is nog, dat, hoewel de architectonische vormgeving in Zwitserland in het al gemeen gesproken beter is dan in Nederland, de kantoorgebouwen, waarmee de oude steden worden volgestopt, saaie blokkendozen zijn, zodat voor een boeiend silhouet vaak een stelsel van rechthoeken in de plaats komt. En dan heeft Zürich evenals elke andere stad in Zwitser land nog op Nederland voor, dat het bouwterrein van huis uit geacciden teerd is, waardoor een soort coulis sevorming in het heuvel- of berg landschap altijd nog tamelijk boei end is. In Basel is de toestand zo mogelijk nog benauwender: tenslotte wordt Zürich als het ware beheerst door de Limmat in het zeer brede Zürcher Meer. De berghellingen langs beide zijden zijn tamelijk flauw, terwijl in Basel de Rijn grotendeels door een dal met steile kanten stroomt. In Zürich ondergaat men vrijwel overal de invloed van het water, in Basel is dat in veel mindere mate het geval. De Rijn is hier voor een groot deel in de stad onzichtbaar. Hoewel een steile helling soms tot een aanvaard bare oplossing kan leiden, zoals in Lausanne met een combinatie van bedrijfsgebouw, school en caféres taurant aan de voet van de heuvel waarop de kathedraal ligt, behoort dit tot de uitzonderingen. In Basel Zou ik er geen voorbeeld van weten, maar Basel verkeert dan ook in de moeilijke positie, dat het tevens een belangrijke havenstad is en dat dus belangrijke bedrijfsgebouwen aan het water moeten liggen. De expansie en de daarmee ge paard gaande schaalvergroting is in Basel zeer moeilijk tegen te houden. Zoals men weet is Zwitserland ver deeld in kantons, die zeer onafhan kelijk zijn en Basel is een klein kan ton, terwijl bijvoorbeeld Zürich een heel groot kanton is. Als kanton zonder veel land moet Basel echter een steeds groeiende bevolking plaats verschaffen, een groeiende en belangrijke industrie (farmacie) en een groot aantal banken eisen veel ruimte en die ruimte kan alleen in de hoogte worden gezocht waar door Basel een wolkenkrabberstad dreigt te worden, die echter net nog niet het boeiende beeld van het New Yorkse Manhattan downtown haalt. Dit laatste is overdag zeer boeiend, maar de New Yorkers lieten in hun plannen reeds een groot woonvolu- me voor Manhattan gereserveerd, dat overigens (hoe kan het anders?) eveneens de lucht ingaat. Op zich zelf misschien in New York en in an dere steden (Tokio) tot op zekere hoogte aanvaardbaar, maar niet als het geheel in de plaats van of in de buurt van een oude binnenstad moet komen. Men schat dat om het sta tion van Basel heen een cirkel met een middellijn van 800 meter „bezet" zal worden door hoge kantoorge- Er is in Avenches sprake van een zeker conflict tussen de archeologen (die natuurlijk meer willen ontdekken) en de verdedigers van het stedelijk schoon. De opgraving bij het amfitheater nadert reeds het kasteel uit de vroege renaissance. Het belang van de architectuur der negentiende eeuw is nog niet voldoende in Zwitserland doorgedrongen. In Genéve vindt men hiervan een aantal deerniswekkende voorbeelden. Doch ook in Luzern maakte men korte met ten met deze bouwkunst, waarbij men dan niet afbreekt maar verminkt. Dat is goedkoper.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1971 | | pagina 20