Eenzelfde structuur vertonen nog
duidelijk Yverdon (met een heel bre
de „boulevard"), Romont (met een
„hoofdstraat", die heel laag ligt ten
opzichte van de straat langs het
kasteel), de binnenstad van Bern
(een „klassiek" fraaie plattegrond),
Avenches, Frauenfeld, Winterthur
(wel erg groot geworden). Vrij duide
lijk de hoog gelegen binnenstad van
Wil met twee straten die je gemak
kelijk mist als je er niet naarstig
naar zoekt, en onduidelijk door ver
plaatsing van het centrum in de stad
zelf in Thun, de in terrassen ge
bouwde grote steden als Fribourg,
Lausanne, Neufchatel, Solothurn en
steden als Biel, Basel, Zürich en Ge-
nève, waar je de oude binnenstad
echt moet zoeken.
Solothurn is dan natuurlijk wel een
„juweel" gebleven, ook al door de
afdaling naar de Aar. Helaas heeft
men aan de bebouwing aan de on
derkant van de rivier niet veel zorg
besteed, zodat het geheel zich an
ders dan in Fribourg beperkt tot één
kant. Wel blijkt hier de zorg voor het
stedelijke schoon doordat men de
ingang van de stad voor auto's nog
al moeilijk heeft gemaakt en de ri-
vierbrug naar de oude stad voor rij-
verkeer heeft gesloten. In het alge
meen wordt men trouwens in Zwit
serland vaak evenals bij ons keurig
om of door de periferie van de oude
kern heen geleid zodat men niet de
kans krijgt er doorheen te rossen.
Een vreemde uitzondering hierop
maakt La Neuveville, al snijdt het
verkeer hier ook maar een klein
deel van de stad af. In het algemeen
Een voorbeeld van het weghalen van ongerech
tigheden in het zeer interessante stadje La Neu
veville, dat ten onrechte minder bekend is dan
de gangbare trekpleisters. De oorspronkelijke
toestand is pittoresker dan de nieuwbouw met
garages en keurige flats. (Foto: W. Zeiler)
Gruyères bestaat uit niet veel meer dan één hoofdstraat, een kasteel en wallen. Het is, hoe mooi ook eerder monument dan bewoonbare plaats.