Heemschut
Op Heemwacht
Officieel orgaan
van de Bond Heemschut
Opgericht 1911
Beschermvrouwe:
H.M. Koningin Juliana
Redacteur'. A. C. de Gooyer.
Eindredacteur: Ton Koot.
Typografische verzorging:
N.V. 't Koggeschip, drukkers- en
uitgeversbedrijf.
Secretariaat van de Bond
Heemschut:
Nieuwezijds Kolk 28, Amsterdam 1,
tel. 22 52 92.
Alle correspondentie betreffende de
redactie van het orgaan, richte men
tot het secretariaat.
Alle correspondentie betreffende
de advertenties, richte men aan
N. V. 't Koggeschip, drukkers- en
uitgeversbedrijf,
Nwe. Achtergracht 104, Postbus 1198,
Amsterdam 4, tel. 22 97 21
133
door Ton Koot
Actie
Bij alles wat de Bond Heemschut in
deze tijd onderneemt zal moeten
voorop staan, dat vijf miljoen gulden
nodig is om een nationaal fonds tot
stand te brengen - of beter, om
ons Heemschut Restauratie Hulp
fonds tot dat bedrag uit te breiden
- om restauratie en herstel in Ne
derland te helpen bevorderen. Wou-
drichem binnen de Veste is hiervoor
als eerste object gekozen. Hoe eer
der dit bedrag bijeen is, hoe eerder
andere gemeenten geholpen kunnen
worden. Zo liet Oudewater ons we
ten, ook wel graag wat steun te heb
ben met zijn 100 monumenten. Wij
hebben een geheel dossier van ge
meenten, die hiervoor in aanmerking
zouden willen komen. Maar daar
voor zullen de middelen er moeten
zijn. Een der meest directe wegen
die daarheen leidt, is, dat zoveel
mogelijk landgenoten storten op
postgiro 3.71.000 Amsterdam, het
gironummer van het Heemschut
Restauratie Hulpfonds. Uiteraard
kan ook via bank en gemeentegiro
gestort worden onder vermelding
Jubileumfonds.
Een ding staat vast, uw hulp is no
dig. Het is uw zaak!
Een sociaal psycholoog over
onze binnensteden
ln\ièen vraaggesprek dat de heer
Cammelbeeck in het Vara-program-
ma „Zin en Tegenzin" had met de
sociaal psycholoog Wentholt over
het onderwerp Binnensteden, kwa
men ook van die zijde enkele uiter
mate interessante aspecten aan hét
licht, welke opnieuw ondersteunin
gen zijn van Heemschuts jarenlang
naar voren gebrachte standpunt.
Prof. Wentholt, die noch architect,
noch stedebouwkundige is, heeft
zich zeer voor dit onderwerp geïnte
resseerd, ook in ambtelijk verband,
en terzake seminars gevolgd en zich
verdiept in de sociale en sociaalpsy-
chologische aspecten van woning
en stedebouw.
Op de vraag of het stedebouwkun
dig aspect van invloed moet worden
geacht op het gedragspatroon van
de mensen, antwoordde prof. Went
holt dat hij invloed op het gedrags
patroon een wat zwaar woord vond,
maar dat hij wel van mening was,
dat een prettige woonomgeving, een
weldadige woonomgeving, een posi
tieve bijdrage levert aan het gevoel
van welbehagen dat mensen hebben
en in die zin ook menselijk geluk.
Op de vraag waarom vroeger alleen
monumentenmensen ■- zich zorgen
maakten over de binnensteden, ter
wijl nu de belangstelling veel breder
en intensiever is, antwoordde prof.
Wentholt, dat vooral in het laatste
decennium men bemerkt, hoe allerlei
technische en economische ontwik
kelingen zoveel fatale consequen
ties hebben, dat de vrees gerecht
vaardigd is, dat bij het uitblijven van
maatregelen er niets van de steden
overblijft.
De stad moet bereikbaar blijven,
dus bouwt men wegen. De mensen
worden welvarender, kopen auto's
en berijden de wegen. Meer auto's:
meer wegen; meer wegen: meer au
to's. Maar de steeds maar weer
aangelegde wegen maken de stad
kapot.
Wil je dat niet, dan zul je moeten
kiezen. Wie brede wegen dwars
door de stad aanlegt, tast een stuk
stadsorganisme aan, dat is het ste
delijke leven als zodanig. En dat
geeft protesten.
Op de opmerking van de heer Cam
melbeeck, dat vele weggebruikers
de waarde van binnensteden in het
geheel niet zien, wees prof. Wentholt
er op, mede gezien de fatale erva
ring opgedaan in Amerika, in dit op
zicht, dat wij nu eenmaal een stede
lijke samenleving zijn. Daar namelijk
ben je afhankelijk van het bestaan
van veel en veelzijdige impulsen, die
tegelijk op je afkomen. Ook van veel
en veelzijdige directe communicatie.
Die "moet ergens territoriaal gesitu
eerd worden. Daar heb je een stad
voor nódig, waar alles samenkomt
en waar alles gebeurt. Deze heeft
een economische functie, noem het
een utilitaire functie en wat je voor
een stedelijke beschaving zo hard
nödig hebt, een communicatieve
functie zodat mensen bij elkaar kun
nen komen, van gedachten kunnen