Voelbare stad Buiten het bomencarré is de stad weer voelbaar. Aan drie zijden wordt de pleinafsluiting door bomen als het ware verdubbeld door gevelwanden van een in wezen 18de-eeuwse architectuur van sterke vormeenheid. Hier aan doet de neo-gotische plebanie niets af, terwijl zelfs de gevel van het bestaande casino in deze opzet mee speelt. In tegenstelling tot de in hoofdzaak radiale benadering van de beide andere pleinen, zijn de toegangen tot de Parade duidelijk tangentiaal, waardoor het introverte ka rakter wordt versterkt. Komende door de Hinthamerstraat vanaf de Markt er vaart men door de lichtval de onderbreking van de straatwand langs de St.-Jan. Vóór men zo ver is, staat men plotseling voor de Torenstraat, waarbij men moet bedenken dat de aandacht vroeger niet werd afgeleid door de St.-Josephstraat, die oorspronkelijk slechts een smalle steeg was. Van hieraf kijkt men langs de bomen- wand (vóór 1965) waar voorbij de blik via de Peperstraat weer in de stad verglijdt. De ruimte tussen de slanke stammen onder de kruinen van de lindebomen vormt een uitnodigende doorgang naar het centrum van het plein. Ongeveer dezelfde sensatie ondergaat men vanuit de Verwerstraat. Na een krachtige bocht wordt deze straat visueel afgesloten door de monumentale hoekbebou- wing van de Peperstraat, die door zijn plaatsing in de gevelwand de aandacht naar links richt. Hier verglijdt de blik weer langs de bomen en de toren naar de Hintha merstraat, maar vindt een rustpunt in de kerktoren. Het geraffineerd knappe van dit in 1965 verloren gegane stadsgezicht is gelegen in de rij lindenbomen die, in de lijn waarin ze geplant waren, wordt afgesloten door de toren en wel zo, dat men de in stijl niet bij de toren pas sende kerk nauwelijks ziet. Toch ervaart men de kerk weer zoveel, dat men de uitnodiging van het bomen„por- taal" wil aanvaarden om het centrum van het plein te be treden. In de Kerkstraat is het eerst de toren die de aandacht vraagt, maar ook hier weer niet rechtstreeks, doch bo ven en in het verlengde van de gevelwand. De blik ver glijdt ook hier tangentiaal naar de Choorstraat, waarbij aan de linkerzijde de kerk oprijst enrechts zich het plein opent. Ook vanuit de Triniteitstraat is de toegang tangentiaal, maar hier wordt het straatbeeld afgesloten door het uit bundige Zuiderportaal van de kerk. De toegang vanuit de Lange Putstraat is niet tangentiaal maar versterkt door zijn geringe breedte toch de con ceptie van het plein. Gelegen tussen twee monumentale gebouwen werkt het als een poortje in de gevelwand dat toegang geeft tot een achter het plein gelegen klein schalig gebied. De Choorstraat tenslotte fungeert evenals de Putstraat meer als uitgang dan als toegang, doch is weer tangenti- 119 aal aan het plein verbonden. Alles overziende blijkt het plein met zijn omgeving een stedebouwkundig kunstwerk van grote allure. Het enige wat aan de voltooiing wellicht heeft ontbroken, is een monumentaal accent in het midden van het plein. Een accent in de vorm van een beeld of een fontein te mid den van een goed verzorgd bloemenperk, waarbij het de vraag is of de in 1965 aangebrachte bestrating wel zo gelukkig is geweest. In plaats van deze voltooiing heeft er een reorganisatie plaats gehad, leder die na het vorenstaande gelezen te hebben het plein nu beziet, zal beseffen hoe desastreus de gevolgen zijn geweest. De geestelijke waarde van het plein is ernstig aangetast. Het beluisteren van beiaard concerten is vrijwel onmogelijk geworden. Het bomen- carré is verdwenen. In plaats van linden zijn nu - niet bij het plein passende - kastanjes aangeplant. De verschuiving van de kerk in oostelijke richting is door de nieuwe beplanting geaccentueerd, terwijl de Toren straat als gat in de pleinwand wordt ervaren. De archi tectonische gebreken van de kerk worden onbarmhartig zichtbaar door het ontbreken van de bomenrij langs de kerk. De Peperstraat-tangent is verdwenen, wat nog be nadrukt is door het planten van boomgroepen in de as lijn van de straat. De tangent Kerkstraat - Choorstraat is eveneens verdwenen. De smalle pleinuitgang van de Lange Putstraat is nadrukkelijk geaccentueerd door een weg dwars over het plein. De tangent van de Triniteit straat is door diezelfde weg hinderlijk verstoord. Het reeds genoemde gat van de Torenstraat wordt bena drukt door de aan de omgeving wezensvreemde archi tectuur van de NMB, terwijl de aandacht voor de kerk storend verder wordt afgeleid door de brutale neon reclames van het bankgebouw. De Visstraat, niet meer als Vismarkt herkenbaar. {Foto: J. v.d. Eerden).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1971 | | pagina 23