Commissie „De weg in het landschap" W.I.L. Jaarverslag mei 1970 - mei 1971 Kale traversen 114 De steeds zeldzamer wordende landschappelijke weg De ellende van de palen-esthetica. Kaler kan het niet. (Foto's: A. G. M. Boost). Het gebruikelijke jaarlijkse contact tussen onze leden geschiedde ook ditmaal door een excursie onder leiding van de wnd. voorzitter, ir. G. A. Overdijkink, op 12 juni 1970, met als doel onder meer de bezichtiging van een aantal recreatiegebieden en picknickplaatsen, die als het ware een aanvulling van de weg vormen en er toe bijdragen de functie van de weg te verhogen. Ondanks het teleurstellend geringe aantal deelnemers, kwam tijdens de excursie een uitvoerige gedachtenwis- seling op gang, waaruit eens te meer naar voren kwam, welke waarde goede landschappelijke voorzieningen hebben, met name boom- en struikbeplantingen, als be geleiding van de weg, als afscherming van parkeer- en picknickplaatsen en voor het inkapselen" van recreatie gebieden, en welk een verlies het betekent indien door verkeers- of andere planologische maatregelen het be staande groen moet worden opgeruimd, dan wel reeds verdwenen is. Wij willen graag aannemen dat in het algemeen eerst na rijp beraad en wanneer geen andere oplossing mogelijk is, wordt overgegaan tot het kappen van bomen; maar helaas moet vaak worden geconstateerd dat in dergelij ke gevallen niet voldoende moeite is gedaan om plaats te vinden voor een vervangende beplanting, opdat het landschappelijk verlies althans ten dele wordt ondervan gen. Vooral nu de bouw van nieuwe auto(snel)wegen de groei van het wegverkeer niet meer kan bijhouden en noodge dwongen met spoed allerlei verbeteringen aan bestaan de wegen moeten worden uitgevoerd, blijkt dat, in af wachting van het openstellen van de vervangende, door gaande verbindingen, de rijbaan tot het uiterste wordt verbreed, waarbij bomen en bermen verdwijnen en van de eertijds sfeervolle route met een recreatiefunctie slechts een barre rijbaan overblijft. Dit proces vindt overal plaats en telkenmale worden wij gealarmeerd door berichten over „aangekruiste" bomen, voorgenomen bochtafsnijdingen en andere weg-regule- ringsmaatregelen, ons al te zeer bekend uit de vroegere ruilverkavelingen. Zo werd in het verslag van de eerder genoemde excur sie vermeld: „de door het verkeer intensief gebruikte weg Apeldoorn - Arnhem heeft, in afwachting van het tot stand komen van de grote noord-zuid verbinding Zwolle - Arnhem - Helmond, veel van zijn toeristische charme verloren door reconstructies, waarbij de beplantingen en het groen het moesten ontgelden. Het is een overeenkomstige proce dure die de thans weer rustige oude Zuiderzeestraatweg op verschillende plaatsen veel van zijn oorspronkelijke luister ontnam, waarbij vooral de kale traversen door verschillende dorpen, voor zover geen omleggingen plaats vonden, opvallen." De Commissie was ook in het verslagjaar herhaaldelijk betrokken bij de welhaast gebruikelijke aantastingen van wegen, landschap en dorpssféer, alle tengevolge van de „eisen" van het verkeer, waarbij de kosten veelal een beletsel vormen voor alternatieve, minder schade berokkenende oplossingen, indien bij de autoriteiten die het aangaat niet voorop staat dat tot elke prijs het groen in ons land behouden moet blijven en, waar opruiming ervan onvermijdelijk is, tenminste voor een integrale ver vangende beplanting moet worden zorggedragen, opdat

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1971 | | pagina 18