AMERSFOORT, Observantenklooster
Adhesie werd betuigd aan een adres door de Oudheid
kundige Vereniging Flehite gericht aan de Minister
van CRM.
In dit adres werd de Minister verzocht het verzoek van
de gemeente Amersfoort tot partieel afvoeren van het
Monumentenregister van het pand Westsingel 46 niet in
te willigen.
RHEDENWijziging Groenestraat
De voorgestelde profielwijziging van de Groenestraat in
Rheden zal tót gevolg hebben dat de fraaie boombeplan
ting zal worden ontluisterd.
Het bestuur van de Bond Heemschut heeft, nu de Raad
der gemeente Rheden met geringe meerderheid het plan
heeft aangenomen, zich thans tot het College van Ge
deputeerde Staten gewend met het verzoek aan dit
Raadsbesluit goedkeuring te onthouden.
TOORN WERD, Ossengang 5
Het College van Burgemeester en Wethouders van de
gemeente Middelstum vroegen wij aandacht voor het
karakteristieke dorpsgezicht van Toornwerd. Plannen
voor sloop van de bestaande bebouwing en vervanging
door nieuwbouw zouden een aantasting van dit dorps
beeld betekenen.
UTRECHT, Nota Kernbeeld
Het verzoek van het gemeentebestuur van Utrecht com
mentaar te leveren op de Nota Kernbeeld was aanlei
ding voor de Bond op korte termijn een aantal punten
naar voren te brengen, waarin ons standpunt ten aanzien
van verschillende onderwerpen werd uiteengezet.
DELFT, Afgifte sloopvergunningen
De beroepen, o.a. van de Bond Heemschut, tegen het
ontwerp-bestemmingsplan „In de Veste" zijn in augus
tus 1970 voor de Afdeling voor de Geschillen van Be
stuur van de Raad van State behandeld.
Eerst nadat bij Koninklijk Besluit over de beroepschrif
ten zal zijn beslist, kan van een rechtskrachtig bestem
mingsplan worden gesproken.
Het bestuur van de Bond Heemschut deelde de Minister
van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk mede,
het te betreuren, dat reeds thans sloopvergunningen
waren afgegeven en verzocht de Minister in voorkomen
de gevallen met het afgeven van sloopvergunningen te
willen wachten tot het bestemmingsplan rechtskracht
heeft verkregen.
REALISERING, Uitbreidingsplannen
In aansluiting op onze brief aan de Minister van CRM
inzake het afgeven van sloopvergunningen voordat een
ontwerp-bestemmingsplan rechtskracht heeft verkregen,
werd in een uitvoerig schrijven aan de Minister van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening tevens aan
dacht gevraagd voor het beleid, dat bij de realisering
van een bestemmingsplan wordt gevolgd.
De Wet op de Ruimtelijke Ordening geeft meer rechts
zekerheid dan vroeger het geval was en stelt een ieder
in de gelegenheid reeds in een vroeg stadium zijn ziens
wijze over een ontwerpplan te doen blijken.
Alhoewel wij begrijpen, dat de huidige procedure om
tot een rechtskrachtig bestemmingsplan te komen een
verzwaring voor de gemeenten betekent, menen wij toch,
dat het langs andere wegen realiseren van een bestem
mingsplan, hetzij om tijd te winnen, hetzij om een
voldongen feit te scheppen, in strijd is met de Wet.
De door ons geconstateerde afwijkingen maken de be
handeling van beroepschriften voor de Gedeputeerde
Staten en de Kroon min of meer tot een farce.
Wij verzochten de Minister de gemeentebesturen er op
te willen wijzen bij de behandeling van realisering van
bestemmingsplannen de nodige zorgvuldigheid te be
trachten.
AMSTERDAMSchetsplan Jordaan, enz.
Uit persberichten vernamen wij, dat Wethouder Lam
mere voor Stadsontwikkeling in een openbare vergade
ring van het Wijkcentrum Jordaan bekend maakte, dat
het schetsplan voor de Jordaan afgewezen is.
Evenzeer blijkt deze wethouder bedenkingen te hebben
tegen het plan Westelijke eilanden en het nieuwe stad
huis.
Zal eindelijk het gezonde verstand bij het gemeente
bestuur weerkeren?
AMSTERDAM, Metro, goed voor u
Staatssecretaris M. J. Keyzer heeft bij de aanvang van
de werkzaamheden voor de metro (de officiële aanvang
dan) te Amsterdam enige algemeenheden genoemd,
waar wij het geheel mee eens zijn, toch delen wij zijn
mening niet. Hij verkondigt, dat Amsterdam met zijn
nauwe straten en vele grachten gedoemd is de verkeers-
verstikkingsdood te sterven als het niet beschikt over een
modem openbaar vervoer met vrije baan en hoge fre
quentie. Ten aanzien van de vrees van velen, dat het
schoon van Amsterdams binnenstad zal worden aange
tast, zei de Staatssecretaris dat Amsterdam slechts zal
kunnen existeren als het beschikt over een goed open
baar vervoer.
Wel jammer, dat de Staatssecretaris niet inging op het
alternatief van de getraceerde metrolijn, die nu vernie
lend door de binnenstad zal gaan (en is dat de schoon
heid niet aantasten?). Dat alternatief is de ringlijn om
de binnenstad door de buitensingelgracht. Dat alterna
tief is bij de „inspraak" van de tafel geveegd. Dag in
spraak. Het blijft te hopen, dat de noodlottige plannen
van het gemeentebestuur ten aanzien van de metro in
Amsterdam nooit tot uitvoering zullen komen, maar dat
tijdig de bakens verzet worden om de aansluitende lijnen
als een ringlijn op de nu begonnen Oostlijn te doen
uitkomen. Dat kan alsnog en als toekomstige stads
bestuurders meer hart voor de stad en meer inzicht in
zaken zullen tonen dan de huidige, dan zal dat nog
kunnen gebeuren ook. Nogmaals, wij zijn niet tegen een
metro, wij zijn tegen het nu gehanteerde tracé. Wij ver
werpen het als kortzichtig en verwoestend.
137