AMERSFOORT, Observantenklooster Adhesie werd betuigd aan een adres door de Oudheid kundige Vereniging Flehite gericht aan de Minister van CRM. In dit adres werd de Minister verzocht het verzoek van de gemeente Amersfoort tot partieel afvoeren van het Monumentenregister van het pand Westsingel 46 niet in te willigen. RHEDENWijziging Groenestraat De voorgestelde profielwijziging van de Groenestraat in Rheden zal tót gevolg hebben dat de fraaie boombeplan ting zal worden ontluisterd. Het bestuur van de Bond Heemschut heeft, nu de Raad der gemeente Rheden met geringe meerderheid het plan heeft aangenomen, zich thans tot het College van Ge deputeerde Staten gewend met het verzoek aan dit Raadsbesluit goedkeuring te onthouden. TOORN WERD, Ossengang 5 Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Middelstum vroegen wij aandacht voor het karakteristieke dorpsgezicht van Toornwerd. Plannen voor sloop van de bestaande bebouwing en vervanging door nieuwbouw zouden een aantasting van dit dorps beeld betekenen. UTRECHT, Nota Kernbeeld Het verzoek van het gemeentebestuur van Utrecht com mentaar te leveren op de Nota Kernbeeld was aanlei ding voor de Bond op korte termijn een aantal punten naar voren te brengen, waarin ons standpunt ten aanzien van verschillende onderwerpen werd uiteengezet. DELFT, Afgifte sloopvergunningen De beroepen, o.a. van de Bond Heemschut, tegen het ontwerp-bestemmingsplan „In de Veste" zijn in augus tus 1970 voor de Afdeling voor de Geschillen van Be stuur van de Raad van State behandeld. Eerst nadat bij Koninklijk Besluit over de beroepschrif ten zal zijn beslist, kan van een rechtskrachtig bestem mingsplan worden gesproken. Het bestuur van de Bond Heemschut deelde de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk mede, het te betreuren, dat reeds thans sloopvergunningen waren afgegeven en verzocht de Minister in voorkomen de gevallen met het afgeven van sloopvergunningen te willen wachten tot het bestemmingsplan rechtskracht heeft verkregen. REALISERING, Uitbreidingsplannen In aansluiting op onze brief aan de Minister van CRM inzake het afgeven van sloopvergunningen voordat een ontwerp-bestemmingsplan rechtskracht heeft verkregen, werd in een uitvoerig schrijven aan de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening tevens aan dacht gevraagd voor het beleid, dat bij de realisering van een bestemmingsplan wordt gevolgd. De Wet op de Ruimtelijke Ordening geeft meer rechts zekerheid dan vroeger het geval was en stelt een ieder in de gelegenheid reeds in een vroeg stadium zijn ziens wijze over een ontwerpplan te doen blijken. Alhoewel wij begrijpen, dat de huidige procedure om tot een rechtskrachtig bestemmingsplan te komen een verzwaring voor de gemeenten betekent, menen wij toch, dat het langs andere wegen realiseren van een bestem mingsplan, hetzij om tijd te winnen, hetzij om een voldongen feit te scheppen, in strijd is met de Wet. De door ons geconstateerde afwijkingen maken de be handeling van beroepschriften voor de Gedeputeerde Staten en de Kroon min of meer tot een farce. Wij verzochten de Minister de gemeentebesturen er op te willen wijzen bij de behandeling van realisering van bestemmingsplannen de nodige zorgvuldigheid te be trachten. AMSTERDAMSchetsplan Jordaan, enz. Uit persberichten vernamen wij, dat Wethouder Lam mere voor Stadsontwikkeling in een openbare vergade ring van het Wijkcentrum Jordaan bekend maakte, dat het schetsplan voor de Jordaan afgewezen is. Evenzeer blijkt deze wethouder bedenkingen te hebben tegen het plan Westelijke eilanden en het nieuwe stad huis. Zal eindelijk het gezonde verstand bij het gemeente bestuur weerkeren? AMSTERDAM, Metro, goed voor u Staatssecretaris M. J. Keyzer heeft bij de aanvang van de werkzaamheden voor de metro (de officiële aanvang dan) te Amsterdam enige algemeenheden genoemd, waar wij het geheel mee eens zijn, toch delen wij zijn mening niet. Hij verkondigt, dat Amsterdam met zijn nauwe straten en vele grachten gedoemd is de verkeers- verstikkingsdood te sterven als het niet beschikt over een modem openbaar vervoer met vrije baan en hoge fre quentie. Ten aanzien van de vrees van velen, dat het schoon van Amsterdams binnenstad zal worden aange tast, zei de Staatssecretaris dat Amsterdam slechts zal kunnen existeren als het beschikt over een goed open baar vervoer. Wel jammer, dat de Staatssecretaris niet inging op het alternatief van de getraceerde metrolijn, die nu vernie lend door de binnenstad zal gaan (en is dat de schoon heid niet aantasten?). Dat alternatief is de ringlijn om de binnenstad door de buitensingelgracht. Dat alterna tief is bij de „inspraak" van de tafel geveegd. Dag in spraak. Het blijft te hopen, dat de noodlottige plannen van het gemeentebestuur ten aanzien van de metro in Amsterdam nooit tot uitvoering zullen komen, maar dat tijdig de bakens verzet worden om de aansluitende lijnen als een ringlijn op de nu begonnen Oostlijn te doen uitkomen. Dat kan alsnog en als toekomstige stads bestuurders meer hart voor de stad en meer inzicht in zaken zullen tonen dan de huidige, dan zal dat nog kunnen gebeuren ook. Nogmaals, wij zijn niet tegen een metro, wij zijn tegen het nu gehanteerde tracé. Wij ver werpen het als kortzichtig en verwoestend. 137

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 21