Heemschutberichten BERGUMERMEER, Centrale De provincie Friesland is begonnen met de werkzaam heden voor de bouw van een elektrische centrale aan het Bergumermeer, terwijl het bestemmingsplan nog niet is goedgekeurd. Een mooi voorbeeld van de overheid. In juridische zin kan men spreken van een onrechtmatige daad. De demokratie wordt óók weer eens speelbal in de wereld van het bouwen, immers tegen een bestemmingsplan kunnen bezwaren ingebracht worden. Door maar vast met de bouw te beginnen, wordt de gelegenheid om bezwaar te maken een farce. Als men weet, dat voor 1975 verwacht wordt, dat de Eemscentrale gereed komt (die ook Friesland van de nodige energie kan voorzien), vraagt men zich als be lastingbetalend burger met oog voor de schoonheid van ons land af, waarom hier zo met het algemeen belang gejongleerd wordt. Hier is bij de beslissende instantie sprake van onmacht om te beseffen wat er met deze doordrijverij verloren gaat aan landschaps- schoon, aan water met grote recreatieve betekenis, aan rust, aan een zuiver milieu- Ware dit in cijfers omgezet en op een begroting geplaatst, dan zou deze centrale wel eens de allerkostbaarste kunnen blijken. AMSTERDAMNieuwmarkt-ellende Sinds in 1953 de algemeen door stadskenners gewraakte wederopbouwplannen in Amsterdam ter wereld kwa men, heeft men in onze jaargangen en adressen kunnen volgen, hoezeer Heemschut zich hiertegen verzet heeft. Eerst praktisch alléén, de laatste jaren zien wij aller- wege reacties uit de burgerij van spontane bewoners acties tot weldoordachte architecten-rapporten op komen. Niet minder dan 17 op dit terrein werkzame organisaties van architecten en burgers (w.o. Heem schut) hebben zich in een rapport tot de gemeente gewend. Uit deze beweging terwijl de buurten lang zaam maar zeker vervielen en verpauperden is door de gemeente toegegeven, dat een drietal van de beste architecten die ons land opbrengen kan, een opdracht zou krijgen voor het maken van alternatieve plannen. De architecten D. C. Apon, Aldo van Eyck en H. Hertz berger werden met deze opdracht belast. Al dadelijk bleek hier een duivelse adder onder het gras te liggen. Als bindende eisen werden in de opdracht de voorwaar den verpakt van: 1. de aanleg van een metrotunnel dwars door dit gebied; 2. de doorbraak van een brede verkeersweg; 3. de aanleg van een parkeergarage voor 1000 auto's. De drie hebben met tegenzin hun plannen ingediend, plannen die o.i. terecht door het saneringscomité Nieuw- markt zijn afgewezen als onaanvaardbaar. Wat zeggen de architecten zelf? Architect D. C. Apon: „Als gevolg van het slopen op grote schaal zullen de meeste bewoners niet in de buurt terugkeren. De metrobouw zal hier veel kapot maken. Woorden en vormen die dit moeten goedmaken zijn niet meer dan een fagade waarachter de werkelijkheid schuil gaat. Wij zouden het liefst een constructie maken, die al groeiend naar behoefte kan worden aangevuld en daardoor inhoud krijgt." De architect Aldo van Eyck: „Wij geloven dat zowel ruimtelijk als inhoudelijk de bestaande oude stadskernen vandaag psychologisch onontbeerlijk zijn, terwille van zichzelf, omdat zij er zijn met hun intieme veelkleurig heid en beslotenheid en tot nu toe alle nieuwe wijken deze noodzakelijke kwaliteiten in het geheel niet bezit ten, ook niet op hedendaagse wijze. Zij zijn star.leeg. en steriel en daardoor onvoldoende leefbaar." Over de doorbraken: „De uiterste grens van de binnenstad wordt bepaald door het voldongen feit van het IJ-tunneltracé, de verbrede Weesperstraat en de schaalloze wijze waar op beide tezamen zich als niemandsland tot diep in de vroeger nog besloten stadsstructuur manifesteren. Deze brutale, nauwelijks te bevatten kloven zijn niet alleen overbodig, maar ook volstrekt ontoelaatbaar." Architect H. Hertzberger: „Het wederopbouwplan- Nieuwmarkt van 1953 heeft het lot van de Nieuwmarkt bezegeld. Het was een vrijbrief voor een van de meest rigoureuze verkeersdoorbraken waarvan de zin nog steeds niet duidelijk is." Reeds in 1953 (zie Heemschut van april 1953, blz. 18) merkten wij op, dat de plannen rampzalig kunnen blij ken voor het stedelijk schoon van Amsterdam. Wij noemden het hierin nog in goed vertrouwen een lichtpunt, dat de afzonderlijke plannen nog aan de Raad zouden worden voorgelegd en de wethouder de toezegging deed om bij de definitieve vaststelling der plannen, overleg te plegen met de oudheidkundige ver enigingen die geadresseerd hadden. Ja, en wat denkt u? STAKENBORG-VLAGTWEDDEBoerderij „De Laatste Stuyver" Verschillende leden van onze Bond woonachtig in Groningen vestigden onze aandacht op de oude boer derij: „De Laatste Stuyver" te Stakenborg. Dit was reden voor ons het College van Burgemeester en Wet houders van Vlagtwedde te verzoeken het behoud van deze historische boerderij te willen bevorderen. NEDERHORST DEN BERGBestemmingsplan Blijk en Spiegelpolder Tegen het ontwerp bestemmingsplan werden in eerste instantie bezwaren ingebracht bij de Raad der gemeente Nederhorst den Berg. De bezwaren waren onder meer „het opnemen van een driehoog-flat" en het „uit de wind plaatsen van de molen". De Raad heeft zonder weerlegging onze bezwaren ongegrond verklaard, reden om thans bij het College van Gedeputeerde Staten in beroep te gaan. 133

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 17