Heemschutberichten
74
gewerkt, plannen die aan het prachtige wegbeeld on
begrijpelijke schade zullen brengen.
Nu is de verhardingsbreedte 4 meter met smalle
bermen.
Langs een groot deel van de zuidkant staat een aan
trekkelijke boombeplanting.
De „verbetering" betekent een verhardingsbreedte
van 5 meter met aan elke kant een berm van 3 meter.
Dat betekent ook kappen van bomen en dempen van
de bermsloot. Op advies van Staatsbosbeheer zal na
uitvoering en rekonstruktie enige beplanting worden
aangebracht.
Het verkeer heeft hier weinig te betekenen, het valt
te betwijfelen zo wordt ons van verschillende des
kundige zijden verzekerd of de hoge rekonstruktie-
kosten wel gerechtvaardigd zijn; gelet op de vernieti
ging van landschappelijke waarde. Dat liegt er niet
om.
Met een geringe verbreding van y? meter, het op
een enkel punt aanleggen van een uitwijkplaats en
het maken van een betere afsluiting van het wegdek,
valt een verbetering te bereiken, die voor een lange
reeks van jaren voldoende is, aldus onze zeer bekwame
zegsman. Terecht, als verkeersverbinding is deze weg
namelijk nauwelijks van interlokaal belang, omdat
Nederlangbroek van Bunnik en Odijk af en van Drie
bergen af, door automobilisten op een veel gemakke
lijkere wijze langs een ten hoogste enkele honderden
meters langer tracé bereikbaar is.
Voor fietsers en bromfietsers vormt daarentegen de
Langbroekerdijk - vooral wanneer het wegdek ver
nieuwd is en enkele slechte bruggetjes verbeterd zijn
een aantrekkelijke route.
Van de graanhandel aan de Langbroekerdijk A 35 tot
het poortje van Groenesteyn is een bijzonder fraai weg
gedeelte, maar smal. Hier zou het aanbeveling ver
dienen om tussen de dubbele bocht tegenover het kas
teel Sandenburg een uitwijkplaats aan te leggen.
Van Groenesteyn tot het kruispunt Bovenwijkerweg-
Wijkerweg zou het profiel iets verruimd kunnen wor
den, zo nodig een enkele uitwijkplaats gekreëerd. Er
is ook hier zeer weinig verkeer. De hoek bij het lande
lijke café noodzaakt tot langzaam rijden. Naar ons ver
zekerd werd, heeft hier nog nimmer een ernstig on
geluk plaatsgehad.
Men kan zich afvragen, waarom moet de bestaande
schoonheid kapot en moeten de wegen gerekonstru-
eerd? Wat steekt hier achter? De oplossing bleek niet
zover te zoeken. De gemeenten kunnen op subsidie
aanspraak maken als de weg werkelijk wordt gerekon-
strueerd tot een minimaal vastgestelde breedte, die
hier aanzienlijk breder is dan de huidige.
Heeft men dan helemaal geen oog voor de bestaande
schoonheid, voor het onbetaalbare stuk rekreatie, dat
hier op natuurlijke wijze ligt? Neen, want dan krijgt
men de nodige subsidie voor de wegverbetering niet.
Zijn wij er eigenlijk voor de voorschriften of zijn de
voorschriften er voor ons?
U mag zelf raden.
BESTEMMINGSPLAN bebouwde kom gemeente
Koog aan de Zaan
In aansluiting op Heemschut's adres aan de gemeente
Koog aan de Zaan werd aan het College van Gedepu
teerde Staten van Noord-Holland verzocht de be
bouwingshoogte in het plan te beperken.
Een verplaatsing van de molens Het Pink en De Dood
zou in dit geval niet noodzakelijk zijn.
AFBRAAK Observantenklooster te Amersfoort.
Het College van Burgemeester en Wethouders van
Amersfoort heeft volgens ontvangen berichten een
sloopvergunning aangevraagd voor de huidige brand
weerkazerne en het gemeentelijk magazijn met belen
dende gebouwen.
Met de oudheidkundige vereniging Flehite zouden wij
een afbraak van deze tot het Amersfoortse monumen-
tenbezit behorende panden betreuren. Wij vroegen
dan ook aan het gemeentebestuur om tot behoud en
restauratie van het restant van het klooster in dit
complex te besluiten.
ONTSIERING Westelijke oever Amstel.
Het stuk Amstel tussen Ringdijk en het voormalige
Kalfje dreigt door het parkeren in de berm ernstig
te worden ontsierd, terwijl tevens verkeerstechnisch
een onhoudbare toestand ontstaat.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam werd
verzocht de nodige aandacht hieraan te besteden.
MARTINIKERKHOF te Groningen.
De plannen om tot wijziging van de bebouwing rond
om het Martinikerkhof over te gaan waren aanleiding
voor de Bond Heemschut de Raad van de gemeente
Groningen te benaderen.
Wij wezen op de behoefte aan een rustplek in het
stadscentrum, welke verkregen zou kunnen worden
als de historische bebouwing behouden zou blijven en
de nieuwe bebouwing hieraan aangepast zou worden.
AMSTERDAM, metro oostlijn.
De aanleg van de oostlijn van de metro te Amsterdam
wordt geschat op 500.000.000.De lijn zal lopen
van het Centraal Station via de Nieuwmarkt (welke
buurt hiervoor al deels gesloopt is), Weesperstraat,
Wibautstraat, Amstelstation, een deel van de spoor
baan Amsterdam-Utrecht naar de Zuid-Bijlmer met
een zijtak ter hoogte van Duivendrecht, afbuigend
door het woongebied van de Bijlmer.
Voor deze lijn moeten alsnog honderd panden worden
gesloopt.
Ongeveer twintig monumenten worden gesloopt. In
dien mogelijk, is het de bedoeling deze panden in de
oorspronkelijke staat te herbouwen, aldus het gemeen
tebestuur van Amsterdam.