Heemschutberichten 74 gewerkt, plannen die aan het prachtige wegbeeld on begrijpelijke schade zullen brengen. Nu is de verhardingsbreedte 4 meter met smalle bermen. Langs een groot deel van de zuidkant staat een aan trekkelijke boombeplanting. De „verbetering" betekent een verhardingsbreedte van 5 meter met aan elke kant een berm van 3 meter. Dat betekent ook kappen van bomen en dempen van de bermsloot. Op advies van Staatsbosbeheer zal na uitvoering en rekonstruktie enige beplanting worden aangebracht. Het verkeer heeft hier weinig te betekenen, het valt te betwijfelen zo wordt ons van verschillende des kundige zijden verzekerd of de hoge rekonstruktie- kosten wel gerechtvaardigd zijn; gelet op de vernieti ging van landschappelijke waarde. Dat liegt er niet om. Met een geringe verbreding van y? meter, het op een enkel punt aanleggen van een uitwijkplaats en het maken van een betere afsluiting van het wegdek, valt een verbetering te bereiken, die voor een lange reeks van jaren voldoende is, aldus onze zeer bekwame zegsman. Terecht, als verkeersverbinding is deze weg namelijk nauwelijks van interlokaal belang, omdat Nederlangbroek van Bunnik en Odijk af en van Drie bergen af, door automobilisten op een veel gemakke lijkere wijze langs een ten hoogste enkele honderden meters langer tracé bereikbaar is. Voor fietsers en bromfietsers vormt daarentegen de Langbroekerdijk - vooral wanneer het wegdek ver nieuwd is en enkele slechte bruggetjes verbeterd zijn een aantrekkelijke route. Van de graanhandel aan de Langbroekerdijk A 35 tot het poortje van Groenesteyn is een bijzonder fraai weg gedeelte, maar smal. Hier zou het aanbeveling ver dienen om tussen de dubbele bocht tegenover het kas teel Sandenburg een uitwijkplaats aan te leggen. Van Groenesteyn tot het kruispunt Bovenwijkerweg- Wijkerweg zou het profiel iets verruimd kunnen wor den, zo nodig een enkele uitwijkplaats gekreëerd. Er is ook hier zeer weinig verkeer. De hoek bij het lande lijke café noodzaakt tot langzaam rijden. Naar ons ver zekerd werd, heeft hier nog nimmer een ernstig on geluk plaatsgehad. Men kan zich afvragen, waarom moet de bestaande schoonheid kapot en moeten de wegen gerekonstru- eerd? Wat steekt hier achter? De oplossing bleek niet zover te zoeken. De gemeenten kunnen op subsidie aanspraak maken als de weg werkelijk wordt gerekon- strueerd tot een minimaal vastgestelde breedte, die hier aanzienlijk breder is dan de huidige. Heeft men dan helemaal geen oog voor de bestaande schoonheid, voor het onbetaalbare stuk rekreatie, dat hier op natuurlijke wijze ligt? Neen, want dan krijgt men de nodige subsidie voor de wegverbetering niet. Zijn wij er eigenlijk voor de voorschriften of zijn de voorschriften er voor ons? U mag zelf raden. BESTEMMINGSPLAN bebouwde kom gemeente Koog aan de Zaan In aansluiting op Heemschut's adres aan de gemeente Koog aan de Zaan werd aan het College van Gedepu teerde Staten van Noord-Holland verzocht de be bouwingshoogte in het plan te beperken. Een verplaatsing van de molens Het Pink en De Dood zou in dit geval niet noodzakelijk zijn. AFBRAAK Observantenklooster te Amersfoort. Het College van Burgemeester en Wethouders van Amersfoort heeft volgens ontvangen berichten een sloopvergunning aangevraagd voor de huidige brand weerkazerne en het gemeentelijk magazijn met belen dende gebouwen. Met de oudheidkundige vereniging Flehite zouden wij een afbraak van deze tot het Amersfoortse monumen- tenbezit behorende panden betreuren. Wij vroegen dan ook aan het gemeentebestuur om tot behoud en restauratie van het restant van het klooster in dit complex te besluiten. ONTSIERING Westelijke oever Amstel. Het stuk Amstel tussen Ringdijk en het voormalige Kalfje dreigt door het parkeren in de berm ernstig te worden ontsierd, terwijl tevens verkeerstechnisch een onhoudbare toestand ontstaat. Burgemeester en Wethouders van Amsterdam werd verzocht de nodige aandacht hieraan te besteden. MARTINIKERKHOF te Groningen. De plannen om tot wijziging van de bebouwing rond om het Martinikerkhof over te gaan waren aanleiding voor de Bond Heemschut de Raad van de gemeente Groningen te benaderen. Wij wezen op de behoefte aan een rustplek in het stadscentrum, welke verkregen zou kunnen worden als de historische bebouwing behouden zou blijven en de nieuwe bebouwing hieraan aangepast zou worden. AMSTERDAM, metro oostlijn. De aanleg van de oostlijn van de metro te Amsterdam wordt geschat op 500.000.000.De lijn zal lopen van het Centraal Station via de Nieuwmarkt (welke buurt hiervoor al deels gesloopt is), Weesperstraat, Wibautstraat, Amstelstation, een deel van de spoor baan Amsterdam-Utrecht naar de Zuid-Bijlmer met een zijtak ter hoogte van Duivendrecht, afbuigend door het woongebied van de Bijlmer. Voor deze lijn moeten alsnog honderd panden worden gesloopt. Ongeveer twintig monumenten worden gesloopt. In dien mogelijk, is het de bedoeling deze panden in de oorspronkelijke staat te herbouwen, aldus het gemeen tebestuur van Amsterdam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 8