Prioriteit van de Westtangent
Als men bedenkt dat er nu al meer dan 300.000,
in deze plannen zijn gestopt, dan vraagt men zich als
burger af wanneer men een serie konkrete resultaten
mag ontvangen.
Zonder exakt cijfermateriaal valt er niets te bepalen.
Dat doet de commissie-zuidtangent dan ook eigenlijk
niet. Ze laat volkomen in het midden of er een gelijk
vloerse of ongelijkvloerse verkeersoplossing ter plaatse
van de kruispunten en belangrijke aftakkingen moet
komen. Nochtans acht de commissie het gewenst niet
met haar visie te wachten (p. 7), door op te merken
dat een „ruimte reservering voor verandering in een
later stadium tot een ongelijkvloerse oplossing over
weging verdient".
De volgende vragen komen dan op.
Ie. Wat kosten de eventueel wenselijke ongelijkvloerse
kruisingen, en waar staan deze op de investerings
nota?
2e. Wellicht zal de gelijkvloerse kruising verkeers
technisch bezwaarlijk zijn; valt dan de zeer dure
ongelijkvloerse kruising niet buiten de investe
ringsmogelijkheden van de stad Groningen?
3e. Als het onder le en 2e maar enige schijn van
werkelijkheid heeft is het dan niet hard nodig een
studie op te zetten over een derde alternatief, nl.
de spreiding van het verkeer, zolang de voorge
stelde zuidtangent niet volledig gerealiseerd kan
worden om tenminste uit de ergste verkeersmisère
te geraken?
De fraaie, groene singels zijn reeds als zodanig in
het Verkeersplan genoemd. Verder kan men in dit
verband aan de Parkweg en de Weg der Vere
nigde Naties denken.
Verder is er te weinig aandacht besteed aan de
mogelijkheid om de tangent onder het Emma-
viadukt door te leggen. Er wordt op p. 6 slechts
terloops gesproken van „een uitvoering van de
zuidtangent in tunnelvorm ter plaatse van het
kruispunt Emmasingel-Emmaviadukt" die bij een
hoge Eelderbrug niet meer mogelijk zou zijn.
Een ander belangrijk faset is de voltooiing van de
zojuist gereedgekomen aansluiting Julianaplein-Emma-
viadukt. Uit de optredende verkeerscongesties op
Emmaplein, Stationsstraat, Zuiderdiep en Munneke-
hoim blijkt duidelijk dat de gedane voorspellingen van
een foute ligging van deze viadukt bevestigd worden.
Niet de zuidtangent heeft de prioriteit, maar de ver
binding van het Julianaplein met de westelijke en
noordelijke stadsgedeelten, opdat dit verkeerstrasee
dienstbaar wordt gemaakt aan het tangentenstelsel.
Daartoe zou nodig zijn op de kortst mogelijke termijn
over de geraamde verkeersbelastingen 1980 op het
kruispunt Eeldersingel-Eendrachtskade te beschikken.
Door het gehele Badstraat-kwartier op korte termijn
af te breken zou er voorlopig een groot gelijkvloers
verkeersplein te maken zijn met zo weinig mogelijk
uitmondingen. Nu R.S. Stokvis zijn enorm pand gaat
verlaten liggen er voor de gemeente machtige kansen
om tot een snelle, doeltreffende oplossing te komen.
Door dit plein aan te sluiten op het reeds hierboven
voorgestelde Herman Colleniusstraat-Prinsesseweg-
trasee zou met zeer veel geringere kosten een eerste
aanzet tot een westtangent gemaakt zijn. Door inscha
keling van een Baileybrug over het Eendrachtskanaal
zou voorlopig een begin kunnen worden gemaakt met
het wegnemen van de enorm toegenomen verkeersdruk
op de binnenstad.
Groningen P. L. DE VRIEZE
(Spelling van de schrijver) architect B.N.A.
De Hofkapel op het Binnenhof in
's-Gravenhage werd in J879 afge
broken. jacoba van Beieren is in
deze kapel getrouwd met Frank van
Borsselen en er vier jaar later in
begraven. De ontwikkeling van de
grafelijke zalen op het Binnenhof,
hun bloei, verkommering, restau
ratie, u kunt die lezen in de Fibula-
T-Ieemschutuitgave „Den Haag,
vroeger en nu" door dr. C. de Wit.
In de boekhandel verkrijgbaar voor
f 7,90. Voor Fleernschutleden via
het secretariaat van Heemschut
met één gulden reductie. Er ver
schenen reeds 6 stedenboekjes in
deze reeks.
99