Prioriteit van de Westtangent Als men bedenkt dat er nu al meer dan 300.000, in deze plannen zijn gestopt, dan vraagt men zich als burger af wanneer men een serie konkrete resultaten mag ontvangen. Zonder exakt cijfermateriaal valt er niets te bepalen. Dat doet de commissie-zuidtangent dan ook eigenlijk niet. Ze laat volkomen in het midden of er een gelijk vloerse of ongelijkvloerse verkeersoplossing ter plaatse van de kruispunten en belangrijke aftakkingen moet komen. Nochtans acht de commissie het gewenst niet met haar visie te wachten (p. 7), door op te merken dat een „ruimte reservering voor verandering in een later stadium tot een ongelijkvloerse oplossing over weging verdient". De volgende vragen komen dan op. Ie. Wat kosten de eventueel wenselijke ongelijkvloerse kruisingen, en waar staan deze op de investerings nota? 2e. Wellicht zal de gelijkvloerse kruising verkeers technisch bezwaarlijk zijn; valt dan de zeer dure ongelijkvloerse kruising niet buiten de investe ringsmogelijkheden van de stad Groningen? 3e. Als het onder le en 2e maar enige schijn van werkelijkheid heeft is het dan niet hard nodig een studie op te zetten over een derde alternatief, nl. de spreiding van het verkeer, zolang de voorge stelde zuidtangent niet volledig gerealiseerd kan worden om tenminste uit de ergste verkeersmisère te geraken? De fraaie, groene singels zijn reeds als zodanig in het Verkeersplan genoemd. Verder kan men in dit verband aan de Parkweg en de Weg der Vere nigde Naties denken. Verder is er te weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om de tangent onder het Emma- viadukt door te leggen. Er wordt op p. 6 slechts terloops gesproken van „een uitvoering van de zuidtangent in tunnelvorm ter plaatse van het kruispunt Emmasingel-Emmaviadukt" die bij een hoge Eelderbrug niet meer mogelijk zou zijn. Een ander belangrijk faset is de voltooiing van de zojuist gereedgekomen aansluiting Julianaplein-Emma- viadukt. Uit de optredende verkeerscongesties op Emmaplein, Stationsstraat, Zuiderdiep en Munneke- hoim blijkt duidelijk dat de gedane voorspellingen van een foute ligging van deze viadukt bevestigd worden. Niet de zuidtangent heeft de prioriteit, maar de ver binding van het Julianaplein met de westelijke en noordelijke stadsgedeelten, opdat dit verkeerstrasee dienstbaar wordt gemaakt aan het tangentenstelsel. Daartoe zou nodig zijn op de kortst mogelijke termijn over de geraamde verkeersbelastingen 1980 op het kruispunt Eeldersingel-Eendrachtskade te beschikken. Door het gehele Badstraat-kwartier op korte termijn af te breken zou er voorlopig een groot gelijkvloers verkeersplein te maken zijn met zo weinig mogelijk uitmondingen. Nu R.S. Stokvis zijn enorm pand gaat verlaten liggen er voor de gemeente machtige kansen om tot een snelle, doeltreffende oplossing te komen. Door dit plein aan te sluiten op het reeds hierboven voorgestelde Herman Colleniusstraat-Prinsesseweg- trasee zou met zeer veel geringere kosten een eerste aanzet tot een westtangent gemaakt zijn. Door inscha keling van een Baileybrug over het Eendrachtskanaal zou voorlopig een begin kunnen worden gemaakt met het wegnemen van de enorm toegenomen verkeersdruk op de binnenstad. Groningen P. L. DE VRIEZE (Spelling van de schrijver) architect B.N.A. De Hofkapel op het Binnenhof in 's-Gravenhage werd in J879 afge broken. jacoba van Beieren is in deze kapel getrouwd met Frank van Borsselen en er vier jaar later in begraven. De ontwikkeling van de grafelijke zalen op het Binnenhof, hun bloei, verkommering, restau ratie, u kunt die lezen in de Fibula- T-Ieemschutuitgave „Den Haag, vroeger en nu" door dr. C. de Wit. In de boekhandel verkrijgbaar voor f 7,90. Voor Fleernschutleden via het secretariaat van Heemschut met één gulden reductie. Er ver schenen reeds 6 stedenboekjes in deze reeks. 99

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 33