Beleid Monumentenzorg
Amsterdam
De betaling wordt geregeld na ontvangst van een nota
van de uitgever. De prijs voor de Nederlandse delen
is f 6,90 voor onze leden, voor de Belgische delen
7,90.
De verhoging van het jaarlijkse bedrag aan monumen
tensubsidie van 34.200.000 gulden in 1969 tot
39.330.000 gulden in 1970 lijkt belangrijker dan zij in
wezen is.
Immers met deze verhoging moest èn de B.T.W. èn de
loonsverhoging van het zo arbeidsintensieve restaura
tiewerk worden opgevangen.
In werkelijkheid is dus van uitbreiding van een sub
sidiebedrag, zoals dat op eerste aanblik schijnt, geen
sprake.
Het ware wenselijk, dat de betekenis van het restaure
ren van gehele oude stadswijken groter aandacht en
medewerking van het Ministerie van Volkshuisvesting
en Ruimtelijke Ordening zou krijgen, omdat hiermee
èn de woonverbetering èn de woonsfeer en wat wij
noemen leefbaarheid zozeer verbeterd kunnen worden.
Het gaat echter niet alleen om verhoging van het jaar
lijkse bedrag Er is meer. Reeds enige malen kwam in
het Parlement ter sprake of door een bedrag ineens de
grote achterstand in het restaureren zou kunnen wor
den opgeheven.
Als tegenargumenten kwamen destijds te berde het ge
brek aan mankracht en aan materialen. Deze argumen
ten gelden nu niet meer. Wel de dringende behoefte
aan de mogelijkheid tot wonen in de stadskernen voor
jongeren, kunstenaars, ongehuwde zelfstandigen, enz.,
waarvan lange wachtlijsten bestaan bij de verenigin-
gen'
De Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk verdient krachtige steun allerwegen en
vooral in het Parlement om:
I een wezenlijke verhoging van het jaarlijkse sub
sidiebedrag in de Rijksbegroting.
II de beschikking over een bedrag ineens om de
achterstand in te halen. Volgens onze berekening
zijn hiervoor nodig:
1200 woonhuizen op basis
van 30
molens
kastelen en historische
landhuizen
openbare gebouwen,
torens en wallen, etc.
kerken op basis van 50
orgels
Totaal
26.000.000,—
1.500.000,—
8.000.000
29.000.000,—
31.000.000,—
3.000.000,—
98.500.000,—
Men dient hierbij wel voor ogen te houden hoe rem
mend de huidige situatie werkt.
Wie nu welgemoed en te goeder trouw en hoop op
overheidssubsidie wil restaureren, krijgt te horen, dat
Waken voor de schoonheid van Nederland is thans nog even
aktueel als vroeger.
de uitbetaling van de subsidie eerst in 1975 kan ge
schieden.
Dat betekent 45 van het subsidiebedrag zelf
vóórfinancieren
Psychologisch gezien fataal.
Vandaar onze suggestie om dat bedrag van 98 mil
joen maar snel ter tafel te brengen. Zelden zal een
bedrag van een kleine honderd miljoen op de Rijksbe
groting zo welbesteed zijn in het algemeen belang.
Amsterdam is niet simpelweg de hoofdstad van Neder
land, het is ook de stad met de grootste verscheiden
heid aan sociale, culturele en ekonomische facetten.
De problemen spitsen zich hier het scherpst toe, de
akties en reakties volgen elkaar in felle uitingen op.
Dat vereist meer dan normale wijsheid en besluitvaar
digheid van het stadsbestuur.
Hoedanigheden, waarover wij het afgelopen jaar be
paald niet gelukkig waren. Integendeel, het snel ge
sloopte, maar verder braak liggende Kattenburg, de
afbraak van de Westelijke Eilanden op grond van
door de tijd achterhaalde argumenten, het gesol met
de Nieuwmarkt-omgeving, de onwaardige procedure
behandeling om de slopingen van de Bakkerstraat door
te drijven, de beslissing om de metro een verwoestend
tracée met een reeks doorbraken door de kwetsbare
binnenstad te laten maken in plaats van deze in een
ring om de binnenstad te leggen en de verwerpelijke
behandeling van het gehele Jordaan-gebied (voor de
oorlog heette het al aan de bestuurstafel ten stadhuize:
„De Jordaan saneert zichzelf!"), zijn alle gevallen
waarvan de aanpak niet alleen maar teleurstellend
genoemd kan worden.
85