2. Uitgangspunten en kriteria (p. 5 en 8) worden
door elkaar gehaald.
3. Het rapport zegt op p. 5 dat de burger de vrije
keuze moet hebben inzake de wijze van vervoer.
Maar de verkeers- en parkeernood is ontstaan
omdat die burger de vrije keuze tot nu toe heeft
gelaten. Men moet dus stellen dat de tijd voorbij
is dat men de burger volledig vrij laat in de keuze
van zijn vervoermiddel.
4. Desentralisatie van de city moet worden bekeken.
Als de city relatief achteruit mocht gaan (ver
dwijnen van café's, restaurants, het ontstaan van
winkelcentra in de buitenwijken en de randge
meenten, vermindering van het aantal binnen
stadsbewoners, verhuizing van de bèta-fakulteit
der Rijksuniversiteit naar noordelijke buitenwijken,
e.d.), dan staat daar tegenover een absolute groei
tengevolge van bevolkingstoename en anneksatie.
5. Het rapport is nogal sterk vanuit de partikuliere
auto gedacht, al zijn brommer en fiets niet ver
geten.
6. Aantasting van kwaliteitselementen (stedeschoon)
De noord tangent over de Nieuwe Kerkhof wordt
als onorganisch in het 17de eeuwse stadsgedeelte
beschouwd. Dit noordelijk stadsdeel wordt even
als het centrumgebied binnen de Diepen, als één
geheel ervaren met een eigen uniek karakter. Het
is- het enige- gebied vlak bij het stadscentrum met
eengezinshuizen. Deze wijk is een stuk typisch
Groningen, dat als een stedebouwkundig monu
ment kan worden aangemerkt.
De besloten ruimte van de Nieuwe Kerkhof (be
schermd monument) wordt volledig teniet gedaan.
De wanden van de doorsneden straten (Nieuwe
Ebbingestraat, Nieuwe Boteringestraat, Nieuwe
Kijk in 't Jatstraat) worden sterk aangetast, ter
wijl een nieuwe, veel grotere bebouwingshoogte
aan deze brede tangent heel de omgeving kapot
zal maken.
Verder zal door gekonsentreerde bebouwing de
tangent (te) sterk verkeersaantrekkend zijn, ter
wijl bovendien zeer brede verkeerswegen, evenals
waterlopen wel verbindingen in de lengte vormen,
maar zeer duidelijk en veelal hinderlijke
scheidingen tussen twee gebieden.
7. De voorgestelde doorbraak Munnekeholm-A- kerk-
hof-Lutkenieuwstraat en de Laan als ontsluiting
van het voor Universiteitsgebouwen (alfa-fakul-
teiten) bestemde Harmonieterrein stuit op grote
bezwaren. De daarbij voorgestelde brug over het
fraaiste gedeelte van de Noorderhaven zal één
van de ergste aantastingen van Groningens stede-
schoon zijn.
Het is voor insiders duidelijk dat hier een ver
ouderde visie achtersteekt. Voordat Ir. Goud
appel c.s. waren aangetrokken, leefde bij het Ge
meentebestuur de gedachte dat deze doorbraak
een zinnige oplossing zou zijn voor de ontsluiting-
van het Harmonieterrein. Daartoe had men in
1960 reeds het Emma-viadukt over de spoorbaan
gelegd, als een eerste aanzet tot dit trasee. Psycho
logisch gezien moest nu echter deze foute opzet
alnog gerationaliseerd worden.
De afwijzing van deze opzet ligt echter al in
het ontwerp plan besloten, nl. door het ontwerpen
van het halve klaverblad vóór het Emma-viadukt,
waardoor het inkomende verkeer direkt afgebogen
wordt over de zuidelijke tangent
Dit is zonder meer een juiste oplossing, voort
komende uit de huidige visie neergelegd in het
tangenten- en verdeelsysteem.
Wanneer gesteld wordt dat nog nader bestudeerd
moet worden of de benodigde ruimte voor deze
weg kan worden gevonden, dan ligt het voor de
hand om eerst andere zaken te bestuderen nl. of
inderdaad het Harmoniecomplex wel voldoende
mogelijkheden biedt om de alfa-fakulteiten te her
bergen.
Uit de ontwikkeling van het afgelopen jaar weten
we nu dat het Harmonieterrein te klein is voor
de alfa-fakulteiten, zodat de Universiteit besloten
heeft dit gebied voor een universiteitshuis, admini
stratieve diensten, studentenhuisvesting, vestzak
theater e.d. te bestemmen. Een gelukkige ont
wikkeling. In hoeverre het Harmoniegèbouw met
zijn akkoestisch unieke konsertzaal bewaard kan
blijven vraagt een aparte behandeling.
8. Het beschermde stadsgezicht Hoge en Lage der A
kan gesloten worden door' het Zuiderdiep via de
inmiddels afgebroken Eiérhal (sept. '67) met de
Museümbrug te verbinden, om dan het verkeer
als éénrichtingsverkeer door de Westerhavenstraat
en de Westersingel te leiden.
Er zal een doorbraak gemaakt moeten worden van
het brede gedeelte van de Vissérstraat (buiten de
Diepen) naar de z.z. Noórderhiaven, uitkomende
bij het op de hoek gelegen havenkantoor, waar
mee op een veel goedkopere manier en een weinig
ontsierende wijze een oplossing voor de verdèel-
ring kan worden gevonden.
9. De verbreding van de Steentilstraat tot een dub
bele verdeelring is onaanvaardbaar, omdat daar
mee wederom een zeer waardevolle wandel- en
winkelstraat onnodig aan het verkeer zou worden
opgeofferd.
Een betere oplossing, met handhaving van het
huidige éénrichtingstrasee der Steentilstraat, is een
oplossing in oost-west en west-oostverkeer over
twee trasees, nl. de buitenring door de Steentil
straat en de binnenring over het Kattendiep.
Mogelijk zal er een overkluizing van het Schuiten-
diep tussen beide genoemde trasees moeten komen.
Verkeerssirkulatieplan 1968/69.
Na de lansering in april 1967 van dit in eerste opzet
goede plan werd er tot febr. '69 niets meer gehoord.
Wel werd het ontwerpplan 1967 door de Gemeente
raad als basisplan aanvaard.
Gedurende deze twee en een half jaar nam de parkeer
en verkeersnood toe. De verkeerspolitie o.l.v. de be-
61