40 huis daarin, ook van het eenvoudige burgerhuis, tref fend onder woorden. Terwijl echter de lezers van Jan Veth gevonden werden in de toch vrij beperkte kring van reeds geïnteresseerden, van hen die lid waren van Amstelodamum en het Koninklijk Oud heidkundig Genootschap en in de komende jaren de Bond Heemschut en de Vereniging Hendrick de Keyser in het leven zouden roepen, bereikte Wencke- bach het grote, anonieme lezerspubliek. Het is niet na te gaan in hoeverre de „boodschap" van Wenckebach's platen daar weerklank heeft gevonden. Het feit echter, dat er, toen in 1907 de reeks ophield, spoedig een boekje van werd gemaakt, bewijst dat de tekeningen gewaardeerd werden. Die waardering is gebleven. In 1926 verzorgde de uitgever J. H. de Bussy, die de nog bestaande zinco- cliché's met het auteursrecht had verworven, een her druk van 200 platen. Een volgende herdruk, nu beperkt tot 64 afbeeldingen, verscheen bij de antiquair H. D. Pfann. In 1962 gaf de Bezige Bij ter gelegenheid van het 75-jarige be staan van de Amsterdamse boekverkopersvereniging een geïllustreerde reuzenpocket uit „Amsterdam om streeks 1900", met 231 reprodukties van Wenckebach's tekeningen, aangevuld met foto's uit het Gemeente archief en contemporaine tekstfragmenten. De bekende Amsterdam-kenner A. M. van de Waal zorgde voor de keus en de beschrijving. Deze als documentatie zo waardevolle uitgave is echter wat de kwaliteit van de platen betreft niet beter dan de voorgaande herdrukken van de oude cliché's. Wenckebach was meer dan een gewetensvolle en be kwame afbeelder, hij was ook een gevoelig kunstenaar. De nuances van de lijnen en de toonwaarden van het zwart-wit zijn in de latere reproducties verloren ge gaan. Die grafische kwaliteiten zijn alleen terug te vinden in de originele pentekeningen, waarvan er door een schenking van Ir. H. de Vries Robbé niet minder dan 167 terechtkwamen in de veilige haven van het Rijksprentenkabinet. Daarvan komt nu een facsimile uitgave en wel ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Stichting Diogenes op 25 mei 1970. De uitgever-drukker C. Hesseling van „De Toorts" is met dit idee gekomen. Hij kreeg de welwillende medewerking van het Rijksprentenkabinet. Het Ge meentelijk Bureau Monumentenzorg heeft een his torische inleiding en een topografische verantwoording van de afgebeelde stadsbeelden toegezegd. „De Toorts" en zijn drukkerij, de Grafische Industrie Haarlem, die

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 22