ifiasacms
lijke probleem, dat zonder de bezielende medewerking
der beeldende kunstenaars onopgelost blijven moet".
Royaards ging voort: „Wie zal zegggp-j.. of dit
probleem zich laat oplossen en in hoeverre of het
mogelijk is in de gang van deze tijd iets van het
vroegere in stand te houden, tot fundament van een
toekomstig schoon?
Wel kunnen wij zien wat het meest tot ontaarding
en vernietiging heeft geleid en ons afvragen, wat is
hiervan in de toekomst te voorkomen en wélke levens
kwesties zijn hieraan voor het volk in zijn geheel ver
bonden? Heeft niet veel van ondergeschikt belang
het waardevolle uitgeroeid?"
Deze retorische vraag van architect Royaards zou
in Raads-, Staten- en Parlementsvergaderingen mogen
weergalmen, evenals deze slotzin: „En zelfs, als wij
inzien, dat wij dit alles noodzakelijkerwijs ten offer
moeten brengen voor wat deze verlichte eeuw de
mensen verschaft, dan kunnen we er toch geen vrede
mee hebben slopers te worden van de oude wereld,
de eeuwige waarde prijs te geven voor tijdelijke waar
de, de waarheid voor een waan".
Zijn werk getuigt van zijn opvatting. Hij wilde
geen sloper zijn. Zo was hij wel de eerste stadsconser-
vator in Nederland. Hij legde na jaren deze taak neer,
toen men hem wel de plaats en de naam liet behouden,
maar niet de middelen verschafte om zijn noodzakelijk
geachte maatregelen te treffen. Schipperen met zijn
idealen was hem te enen male onmogelijk. Het was
zijn kracht, maar werd ook zijn teleurstelling. Dit
laatste heeft hij menigmaal aan de boezem van Heem
schut gelegd, zoekend om daarin de bezieling te vinden
tot voortgaan. Waar staat een kunstenaar zonder be
zieling?
Dat hij die na elke tegenslag en teleurstelling her
vond, pleit voor zijn veerkracht en zijn geloof, daarvan
getuigen zijn vele zo voorbeeldige restauratiewerken.
T. K.
Boven: De Waagtoren te Alkmaardoor Royaards hersteld.
Links onder: Royaards restaureerde ook de ronde toren van het.
Slot te Wijk bij Duurstede.
Rechts onder: Het Polderhuis in de Wieringenuaard, ook een
restauratiewerk van Royaards.
29