Sloping Rozengracht en Sarphatistraat Hoewel het gemeentebestuur van Amsterdam bij her haling de indruk heeft gewekt het karakter van de bin nenstad te respecteren en geen nieuwe doorbraken in het voornemen te hebben, is men druk doende de Bakkersstraat te verbreden en ligt het in het voor nemen de toch al brede verkeersader, die de gedempte Rozengracht is aan twee kanten te doen slopen om een nóg bredere verkeersader door het hart van Amsterdam te breken. Dat hiermee de structuur van dit stadsdeel wezenlijk wordt aangetast, dat dergelijke racebanen door de stadskern alleen maar méér verkeer aantrekken en het doorjakkeren bevorderen, dat de overstekende voetganger (onze belangrijkste verkeersdeelnemer) hier volslagen aan de onmacht wordt overgeleverd, och, dat zal een verkeersverdwaasde ontwerper een zorg zijn. Bovendien zal de toch al brede en vooral stijlvolle, 19de eeuwse Sarphatistraat, eveneens in het centrum gelegen haar gehele noordwand verliezen. Hier zijn de monumenten nog niet geinventariseerd, dus er gaan officieel géén monumenten verloren. Slim hè? Is er nog een Raad in Amsterdam? In de 17de eeuw is de samenstelling daarvan wel eens betiteld met: 12 allen, 12 mallen en 12 niemendallen, maar die bouwden

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 22