Het betekent alleen dat het wiel, net als de schrijf kunst of typografie, een ondergeschikte rol in de cul tuur zal krijgen Toen de auto nog nieuw was, oefende hij de typische mechanische druk uit die functies tot explosie brengt en ze scheidt. Hij scheidde arbeid en woonplaats als nooit tevoren. Hij liet elke stad exploderen in een dozijn voorsteden en breidde daarna vele vormen van stedelijk leven uit langs de verkeersweg, totdat de open weg één grote stad leek te worden. Hij vormde de asfaltwoestijnen en liet honderdduizend vierkante kilometer groen en mooi land met cement plaveien. Tegelijkertijd vernietigde de auto de stad als een ongedwongen milieu waarin ge zinnen konden bestaan. De straat, zelfs de stoep werd te druk voor een ongedwongen omgang van jongelui. Toen de stad zich had gevuld met mobiele vreemde lingen werden zelfs de buren vreemdelingen. Dat is het verhaal van de auto dat nu wel bijna uitverteld is. Het tij van smaak en tolerantie is sinds de TV ge keerd De auto heeft dus aan alle ruimte die men sen verenigen en scheiden, nieuwe modellen gegeven, en dat zal hij nog wel een tiental jaren volhouden, tegen die tijd zullen de elektronische opvolgers van de auto er zijn." Wij zetten deze citaten natuurlijk niet achter elkaar om het intelligentiepeil van de beweringen van Hu- genholtz en McLuhan te vergelijken; Hugenholtz kan zich op Nietsche beroepen: das Recht des Menschen dumm zu sein ist ein unabanderliches Menschenrecht. Wat wij er wel mee bedoelen is dat de woorden van McLuhan een gevoel van bevrijding geven uit de benauwende verstarring die iedereen ervaart als hij opgesloten zit in de giftige uitlaatgassen-walm van een verkeersverstopping. Dit kan zo niet doorgaan, het is te absurd dat honderden ingeblikte mensen zich zitten te ergeren, terwijl zij, als zij hun auto thuisgelaten had den, hun doel per tram, fiets of zelfs te voet, vlugger bereikt zouden hebben. De automobilist is verwend, zei wethouder Hamm, en verwende mensen voelen de ergernis dat zij hun zin niet krijgen als de aantasting van hun recht. Wat zij nu eenmaal niet kunnen is daarvan de betrekkelijk heid, of de kortstondigheid inzien. Zij moeten rustig en duidelijk te verstaan krijgen dat het écht niet mo gelijk is om duizend auto's te parkeren op de ruimte waar er maar honderd kunnen staan. Zou er dan geen oplossing bestaan voor de parkeer- chaos in de binnenstad en met name in de Amster damse binnenstad? Wij geloven dat de opgave van de komende jaren bestaat uit het vinden van een complex van soepele overgangsregelingen naar een oplossing die nog niet zichtbaar is, naar nieuwe, volgens McLuhan, elektronische transportmedia. Dat betekent in ieder geval méér ruimte reserveren voor verkeerssoorten die in de stedelijke structuur wel redelijk zijn en niet hin derlijk, de voetganger, de fietser en het openbaar ver voer. Het betekent zeker dat wij ermee moeten stop pen een zó onevenredig groot deel van de beschikbare middelen te besteden ten behoeve van de particuliere personenauto's, die voor het woon-werkverkeer in de stad door hun aantal onbruikbaar zijn geworden 144

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1969 | | pagina 25