VERWEND „De automobilist", zei wethouder Hamm toen hij op 4 november de eerste paal had geslagen voor een parkeergarage aan de Marnixstraat, „is verwend. Hij ergert zich aan de parkeernood. Maar deze automobi list is nog niet gewend aan de gedachte dat het niet alleen geld kost om met een auto te rijden, maar dat het ook geld kost om een auto te parkeren." De wet houder kondigde aan dat er waarschijnlijk onder het museumplein, het Vondelpark en het Amstelveld ook parkeergarages zullen komen, samen voor 1400 auto's. Wie wat meer van deze bouwwerken wil weten kan het vinden in het Stichting Weg-bulletin van september 1969. Daar wordt als globale prijs aangegeven: ruim 6000 per plaats voor een eenvoudige bovengrondse garage exclusief grondkosten, bij ondergrondse 60 tot 100 duurder; inclusief grondkosten rond 9000 per plaats. Voordat U verder gaat rekenen doet u goed eerst voor 2,een klein boekje aan te schaffen, ge titeld „Autogram", samengesteld door de architect Marten Bierman en de socioloog Henk Bakker, uitge geven door „de lastige Amsterdammer," postbus 1936, in Amsterdam. ...WILT U DE MOTOR. AFZETTEN EN 2£,& VlêlX> Temidden van de loodzware betogen over het ver- keers- en parkeerprobleem, doet dit sarcastische „bin- nenzakboek" weldadig aan. Het prikt vinnig door de ergernis van de verwende automobilisten heen. Men kan er een rijke keuze aan citaten in vinden van ge zaghebbende lieden die op de waanzin van het huidige autogebruik wijzen, verder verhelderende statistieken, cartoons en uitspraken van autoriteiten. Een van de fraaiste voorbeelden van autobezetenheid is het citaat uit het Vrije Volk van 12 febr. j.1., uit een interview met J. B. Th. Hugenholtz, directeur van het Zand- voortse race-circuit: „Laten we toch die grachten dempen. Daar is toch niets aan verloren. De gevels blijven toch staan? Houd desnoods één enkele gracht open voor de toeristen." „Het openbaar vervoer heeft zijn tijd gehad. Net zoals de stoomtrein heeft afgedaan, is ook de trein in wezen een zaak van het verleden geworden." „De mensen willen rijden! Dat de politieke partijen nog niet hebben ontdekt dat de stemmen van twee miljoen ontevreden autobezitters braak liggen! Om nog niet te spreken van de schade aan onze economie als het verkeer vastloopt." „De overheid kan zoveel bezuinigen. Laat zij geen cent meer stop pen in woningbouw, de meeste sociale voorzieningen opheffen en de ontwikkelingshulp aan de kant doen." De verdienste van zo'n uitspraak is zijn onthullende oprechtheid. Wat de heer Hugenholtz beweert, bren gen talrijke lieden achter het stuur in praktijk: de bewustzijnsvernauwing van de man-op-wielen, voor wie niets anders meer bestaat. Het is daarom wel in teressant hierop enkele citaten te laten volgen van de Canadees Marshall McLuhan, uit „Mens en Media", over „de auto, de mechanische bruid." „Als men zou vragen: zal de auto het houden? of: zal de auto blij ven bestaan?, dan zou het verwarring en twijfel zaaien. Vreemd, maar in zo'n vooruitstrevend tijdperk, waarin verandering de enige constante in ons leven is gewor den, vragen wij nooit: zal de auto blijven? Het ant woord is natuurlijk: nee. In het elektrische tijdperk is zelfs het wiel verouderd. In het hart van de auto industrie zijn mensen die weten dat de auto zijn tijd heeft gehad, evenals het met de kwispedoor gegaan was toen de typiste op het toneel van het zakenleven verscheen Dat het wiel verouderd is wil niet zeg gen dat het verdwijnt. 143

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1969 | | pagina 24