Langs de Nieuwezijds De demping van de Nieuwezijds Voorburgwal in 1884 was niet de eerste. De Goudsbloemgracht (nu Willemsstraat), de Anje liersgracht (nu Westerstraat), de Nieuwezijds Achter burgwal (nu Spuistraat), het Spui en een stuk Dam rak waren al voorafgegaan. Het water stonk, dempen was goedkoper dan onderhoud van walmuren en bruggen, grachtendempen gold als een daad van mo dern, zuinig stadsbestuur. Toen de Nieuwezijds Voor burgwal aan de beurt kwam ontwaakte voor het eerst het protest. De Nieuwezijds was een van de schoon heden van Amsterdam, anders van aard dan de strak- gegraven grachten. De in het stedelijk waterwegnet op genomen Boerenwetering had zijn bochtige rivier-ver loop behouden, op sommige punten kwam het water tot aan de huizen, elders waren brede walkanten die als markt werden gebruikt, het geheel vormde een schilderachtig stadsbeeld vol afwisseling. Het Konin klijk Oudheidkundig Genootschap pleitte tevergeefs bij het gemeentebestuur voor behoud van het water. Toch heeft de toen verloren strijd de belangstelling voor het stadsschoon wakker geschud, en de overwin ning op het dempingsplan-Reguliersgracht in 1901 mogelijk gemaakt. Ondanks de demping is de Nieuwezijds een boeiend stuk stad gebleven. Steeds weer verbaast men zich over de onwaarschijnlijke veerkracht van de eeuwen oude structuur. Zolang de rooilijnen intact blijven, en er voldoende overblijft van de bebouwing, het profiel en de parcellering om het geheel zijn karakter te doen behouden, kunnen er heel wat verschuivingen ver werkt worden. Er zijn tal van fraaie huizen verdwe nen, er zijn botte blokken voor in de plaats gekomen (het gebouw Candida bijvoorbeeld en het z.g. Geld kantoor), op sommige punten is de Nieuwezijds be paald lelijk en rommelig geworden. Elders kwam ech ter restauratie-activiteit op gang en begon het stads beeld weer te herleven. Bestemmingen die op een be- De hoek Rosmarijnsteeg-Nieuwezijds Voorburgwal: geen buit voor de slopers. paald moment tot onduldbare overlast uitgroeiden zoals de bodediensten in de vijftiger jaren vonden elders in de stad een betere situatie. Datzelfde gebeurt ook met andere gevaren. Een jaar of tien geleden stond de verbreding van de Rosmarijnsteeg hoog op de lijst van de doorbraakplannen. Het zou een nieuwe radiaalstraat voor het autoverkeer moeten worden, met sloping van de bebouwing langs de Rosmarijnsteeg, de Raamsteeg, de Oude Spiegel straat, de Wolven- en de Berenstraat naar de reeds lang geleden gedempte Elandsgracht. Het plan ligt nog wel ergens in de ladenkasten, maar er wordt niet meer serieus aan gedacht. De groei van de verkeersstromen heeft inmiddels wel aangetoond dat de Nieuwezijds de hoeveelheid die er nu doorheen moet al nauwelijks kan verwerken: een nieuwe brede aanvoerweg zonder vervolg zou de zaak compleet ver stoppen. Dat daarmee een moorddadige brekerij dwars door de grachtengordel heen overbodig wordt bewijst eens te meer hoe voorzichtig men moet zijn met „offers ten bate van noodzakelijke verkeersverbeterin- gen". Wij zijn al voor heel wat flink-doende „oplos singen" gespaard gebleven omdat de weerstand zoveel vertraging veroorzaakte dat het niet meer hoefde. En dan het parkeren. Alle hoeken en gaten staan vol. De Nieuwezijds heeft door zijn wisselende breedte heel wat ruimte, maar natuurlijk niet genoeg. Parkeer- meters hebben op sommige punten enige orde ge schapen, de rest zit potdicht. Wij kennen de kreten die klinken zodra ergens getornd wordt aan het „recht" van de autobezitters om de openbare weg als privé-stalling in beslag te nemen. Dat betekent economische ondergang van de omge ving en zo meer. Soms lukt het echter. Tussen de Wijdesteeg en de Rosmarijnsteeg ligt langs de Nieuwe zijds een smal driehoekig pleintje met mooie bomen. De indruk bestond dat het vooral de occasions van een nabije garage waren die de gehele ruimte in be slag namen. De eigenaars van de huizen achter het pleintje had den echter nog oude rechten op het gebruik van de grond, van lang vóór de demping, toen daar de Deventer houtmarkt en later de bloemenmarkt gehou den werden. En zie: ineens zette de gemeente er paal tjes omheen, zo dicht op elkaar dat er geen auto door kan. Het is nu een kleine oase langs de Nieuwezijds, een plek waar men veilig lopen kan. De kinderen van de nabije huizen en scholen kunnen in het speelkwar tier weer naar buiten, de postzegelmarkt die jarenlang tussen de auto's door moest plaatsvinden, heeft de ruimte die de verzamelaars nodig hebben om hun collecties te vergelijken, te ruilen en te kopen. Dan beseft men ineens hoe intens het gebruik van een stuk straat kan zijn zodra het bevrijd wordt van de par keeroverlast. G.B. 116

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1969 | | pagina 16